Avatar billede Twankle Nybegynder
16. maj 2012 - 22:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skifte DC Bøsning på Acer Aspire 6935?

Hey.

Ville høre om nogen herinde har krammet på at skifte en DC bøsning på en Acer Aspire 6935 Bærbar pc?

Vi er kommet frem til det er inde i stikket den er gal, for opladeren skal vrikkes frem og tilbage før den for noget strømforbindelse.

Hvad koster sådan en DC del?

Hvis nogen her kan klare den, må de meget gerne melde tilbage, helst ved Sydfyns området.

- På forhånd tak

Twankle
17. maj 2012 - 00:56 #1
HEJ,

Inden du begynder på noget som helst service arbejde på din PC skl / bør du checke om der er garanti på den. Er der det SMADRER du fuldstændig garantien ved at "pille i den selv (selv om det fysisk er en anden som gør det).

Har garantiperioden udløbet vil jeg anbefale dig følgende:

Tag serial- og type-nummer ned til den forhandler du i sin tid købte den hos (er han i mellemtiden gået konk (=konkurs)) finder du en anden som sælger ACER. Der ber du ham om at skaffe en servicemanual for din model (og hvis den koster det hvide ud af ørerne (eller er det øjnene) beder du om et EXPLODED VIEW (oversigtstegning ) af maskinen. Det skulle fås for en rimelig penge.

Det viser dig HVORDAN MASKINEN ER SKRUET SAMMEN (fysisk) og det gør det MEGET, meget nemmere at adskille (og senere) samle maskinen. Har du først "splittet" maskinen ad, er det relativt nemt at skifte et DC-stik. Kræver en varm loddekolbe / loddejern, lidt fingersnilde og senere lidt loddetin.

Priser har jeg ingen begreb om... Søg den lokale elektonik forhandler (Svendborg / Fåborg / Odense  området)

Kender du ingen som kan / tør / vil / har lyst / gider / osv. kan du sikkert få et værksted (elektronik / radio-TV reparatør / installatører etc.) til at gøre det. Hvad det koster ved jeg ikke - spørg inden du lader dem gøre det, så kommer der ingen fæle overraskelser....

KRISTIAN

Jeg kan, men er MEGET, MEGET,  MEGET, langt væk fra SY'FYn...
(Gammel O'enseaner)

Jeg ved et sted de KAN gøre det, men om de VIL er en anden historie: Freund Elektronik, Fuglebakken - Odense - har ikke telefonnummeret.. Søg på KRAK.dk og ring og spør...

PS: Husk de it' ka' spil' Shakespeare på Sven'bor' Theater:
Skuespillerne si'r Blo'hævn og it' BLODHÆVN ... (hehe)...
17. maj 2012 - 01:40 #2
Ligner næsten denne -> www.eksperten.dk/spm/962580
Avatar billede Twankle Nybegynder
17. maj 2012 - 14:10 #3
Har taget nogle billeder http://imageshack.us/g/833/dsc01945o.jpg/ så kan i måske se jer lidt ud af hvilket stik eller lign.

Vi spurgte i noget der hed PC Kabinettet i svendborg, og de skulle have 1400,- for at skifte DC Bøsning, så det takkede vi pænt nej tak til.

Har måske en bekendt der kan gøre det, men det er ikke sikkert, så mit spørgsmål er så, hvor køber man sådan en del til en Acer Aspire 6935?
17. maj 2012 - 20:06 #4
HEJ,

Har du fået pillet stikket (DC-plug'en) ud af PC'en ?

1400,- DKK er lidt rigeligt i overkanten - synes jeg også...

Har du prøvet nogle lokale RADIO/TV-reparatører ?

Har endvidere set på dine billeder (så vidt det kunne lade sig gøre), mit ANti-Virus prgm. tillod mig ikke at se billederne mere præcist ... (blokerede siden), det ligner et standard DC - stik, som du burde kunne anskaffe fra en hvilken som helst velassorteret elektronik-shop. Men hvad prisen er har jeg ingen anelse om  - det holdt jeg op med for 10 år siden, nu henter jeg bare hvad jeg skal bruge fra lageret - mod intern rekvisition.

Jeg ved (som sagt) ikke hvad der er af elektronik shopper på Fyn. Jeg mener der (stadig) er en i Svendborg-området, men det må du selv undersøge. Der eksisterer en i Vejle som hedder noget med Vejle RC-elektronik (http://www.vejle-rc.dk/). De havde en overgang en filial i Odense (i Brogade) - kendte butikschefen personligt - og de kan (næsten) GARANTERET skaffe det stik.

Hvis du selv lodder stikket ud - vær opmærksom om det er et GENNEMPLETTERET print. (Dvs at hvert "hul" i printet er forsynet med en lille loddebar rør-nitte, som sørger for kontakt mellem A-siden og B-siden af printet.) Hvis den kommer med ud ved udlodningen (og det sker relativt nemt (det var det jeg mente med fingersnilde i #1 ) ) må du lave en "snydeforbindelse" mellem A-siden og B-siden af printet, hvis dette er nødvendigt.
Glemmer du dette KAN du risikere at PC'en enten ikke fungerer eller færre eller flere dele af PC'en ikke fungerer (får strøm).

KR
18. maj 2012 - 00:09 #5
HEJ (igen)

Sad og funderede lidt på dit problem. Hvis DC-plug'en på din ACER PC generelt er noget (* CENSUR *) (andet ord for noget møg), er der faktisk en anden (lige så) anvendelig løsning:

Brug en extern DC-plug:

Lod en 2 (evt 3) trådet ledning på de 2 (3) loddesteder hvor DC-plug'ens sættes/loddes fast i printet (husk at markere farver da du vil have brug for den senere (eks. RØD = plus, sort = fælles, grøn = "kontakt" (sidste ved 3 polet)) , slå en knude på ledningen/kablet og træk denne knude hen til den indre kant af kabinettet (dette vil virke som træk-aflasting, så du ikke kan rive lodningerne fra hvis du er lidt voldsom ved ledning/stik), Lod nu de tilsvarende farver på det externe stiks 2 (3) ben  og saml stikket (Hvis du er i tvilv om det er gjort rigtigt - lån et OHM-meter og kontrol-mål).

KR
Avatar billede Broxigar Praktikant
20. maj 2012 - 21:27 #6
Jeg har før skiftet DC-stikket på en Acer og du skal IKKE begynde at lodde selv!

Hvis der stadig er garanti, så vil jeg som snestrup skriver, tage den direkte til forhandleren.

Du kan købe en ny DC-bøsning fra fx http://www.ebay.co.uk/itm/DC-Jack-Socket-and-Cable-DW15-Acer-Aspire-6935-6935G-/260815410354?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item3cb9cf54b2#ht_543wt_1396 og så udskifter du den gamle, inklusiv ledning ved at hive stikket forsigtigt ud af bundkortet.

Det kan gøres for <150 kr og det kræver kun en skruetrækker og lidt fingersnilde, men det kræver at du skiller computeren ad for at komme til bundkortet.
Avatar billede Twankle Nybegynder
20. maj 2012 - 21:33 #7
Min bror er IT Tekniker, han siger at det kan han godt klare med at lodde osv, også skal vi bare have fundet et sted at købe den, kan se  Boxigar fundet det allerede :) - Men kan det mon købes et sted på en dansk hjemmeside?
Avatar billede Broxigar Praktikant
20. maj 2012 - 21:37 #8
Twankle, det var præcis samme DC-bøsning jeg skulle bruge til en reparation, og den eneste danske forhandler jeg fandt, skulle have 450 kr for delen alene. Du kan få den for ca 95 kr inklusiv fragt fra England af.

Der bør ikke være nogen lodning at lave. I værste fald så smelter du plastikken der holder metaldelene sammen i DC-bøsningen og så skal du have en ny. Det er, som billedet på Ebay viser, to stik forbundet med ledninger, og det er bare at sætte det lille stik i bundkortet og DC-bøsningen i holderen på dine billeder
Avatar billede Twankle Nybegynder
20. maj 2012 - 21:44 #9
Vi lader min bror klare adskilning af pc, og montering, det er nok bedst, men tusind tak for hjælp alle sammen og jeres tålmodighed. Og tak for link broxigar, ha'v en god aften :)

Twankle