Avatar billede jokkejensen Novice
07. maj 2012 - 11:28 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Præmie udtrækkelse, sandsynlighed vs krav

Hey

Jeg har problem stilling med hensyn til en facebook konkurrence. Denne skal indeholde et skrabelod hvor brugerne har mulighed for at vinde forskellige typer præmier, rimeligt primitivt.
Dog vil kunde naturligvis gerne være kende omfanget af præmier der skal uddeles, der findes forskellige typer præmier - lad os sige 6 præmier med forskellige antal, samt 1 hoved gevinst pr dag.

Umiddelbart var det jo bare at smide 10.000 rækker i en database og tilfældigt trække en ud og præsentere for brugeren, men da kunde ønsker at der kun/SKAL udtrækkes 1 hovedgevinst hver dag, samt kunne administrere de yderligere 6 præmier på dagsniveau.
Så på en eller anden måde skal jeg have udarbejdet en eller anden form for algoritme, der i løbet af dagen stiger for at vinde hovedpræmien samt have et jævnligt dagligt fordelt vunde "side" præmier.

Altså lad os antage at jeg har:

1 x hovedpræmie
100 x præmie 1
200 x præmie 2
300 x præmie 3
400 x præmie 4
500 x præmie 5
1000 x præmie 6

Pr. dag

Her skal hovedpræmien vindes hver dag, samt størstedelen af de resterende præmier skal uddeles.

Jeg kender selvfølgeligt ikke antallet af "dagens" skrabelodder, hvorfor de resterende præmier nok i starten ikke vil blive vundet før konkurrencen tager ordentligt fat. Af erfaringer fra kundens tidligere konkurrencer ved jeg dog at deltagelsen i konkurrencen stiger ret progressivt i løbet de 4 uger den skal løbe. Hver dag, har en bruger ret til et skrabelod.

Desuden til udregningen ved jeg hvormange der har skrabet dagen før, og kan tilføjet tallet til algoritmen og efter et par dage lave lidt prognose over hvor mange jeg forventer der deltager den gældende dag.

Men vigtigst af alt er hovedpræmien ryger hver dag! -

Nogen der sidder inde med en go' løsning til ovenstående?

På forhånd tak
/Jacob
Avatar billede jokkejensen Novice
09. maj 2012 - 15:25 #1
Avatar billede jokkejensen Novice
09. maj 2012 - 15:25 #2
[code]http://www.udvikleren.dk/forum/37789/praemie-udtraekkelse,-sandsynlighed-med-krav/[/code]