Avatar billede 50573433 Nybegynder
05. maj 2012 - 17:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal man vælge ???

Jeg har i mange år brugt dBase i forskellige udgaver, men har aldrig benytter mig af SQL.
Med henvisning til ovenstående, kunne jeg godt tænke mig, at der var en/flere her, som kunne gi' en forklaring på, om man skal fortsætte i dBase eller starte i SQL.
Når nu/I sender jeres mening, ville det være dejligt, hvis det er efterfulgt af en forklaring på jeres mening.

På forhånd tak.
Peter
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2012 - 17:14 #1
En relationel database med SQL interface. Helt klart.

Man stoppede med at bruge DBase for ca. 15 aar siden.

Du faar flere features og bedre performance (ihvertfald for fler bruger anvendelse) ved mere modern alternativer.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
05. maj 2012 - 17:22 #2
Svært lige at sige hvad du skal vælge.... jeg vil hellere spørge om hvad du skal bruge en database til?
Avatar billede 50573433 Nybegynder
05. maj 2012 - 17:25 #3
Hej Arne
Tak for dit hurtige svar.

Kan du hjælpe med henvisning til steder med eksempler og gerne et sted, hvor man kan finde diverse kommandoer og regler for opbygning.

Peter
Avatar billede 50573433 Nybegynder
05. maj 2012 - 17:28 #4
"hvad du skal bruge en database til" - for det meste drejer det som administrative databaser f.eks. regnskab.
Avatar billede 50573433 Nybegynder
05. maj 2012 - 17:30 #5
HOV'SA jeg skulle ha' valgt "kommantar i stedet, derfor kommer min kommentar her:
"hvad du skal bruge en database til" - for det meste drejer det som administrative databaser f.eks. regnskab.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2012 - 17:37 #6
Du skal laere noget SQL. Der er masser af SQL tutorials paa nettet. Jeg kan godt finde nogle links - men det kan Google ogsaa.

Saa skal du vaelege en database.

Embedded database: MS Access, SQLite, FireBird, SQLServer CE etc.

Database server: SQLServer, MySQL, PostgreSQL, Oracle, DB2 etc.

Naar du har valgt en skal du ogsaa laere lidt om den. Men idag er manualer ogsaa normalt paa nettet.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
05. maj 2012 - 18:10 #7
Hvis det er regnskaber og lign. så kunne du også overveje en nosql-base.
Som jeg kan forstå på dig så skal du selv udvikle op imod databasen og har derfor muligheden for at vælge noget som performer godt og skalerer fint.

Hvilket programmeringssprog anvender du?
Avatar billede 50573433 Nybegynder
05. maj 2012 - 19:34 #8
Hej Arne
Tak for svaret.
Har du eller kender du tilfældigt nogle gode link. Især link, hvor der også er eksempler og det er fordi, da jeg bedst lærer og husker ved at kigge på færdige eksempler.
Peter
Avatar billede 50573433 Nybegynder
05. maj 2012 - 19:49 #9
Hvilket programmeringssprog anvender du?: Jeg startede med basic (for ca. 25 år siden) gik derefter over til pascall og en naturlig følge heraf Delphi, som fulgte med en Alt Om Data.
Da min Delphi kun kan køre i 32 bit, har jeg 'overfaldt' Lazarus, hvor jeg bruger hjælpen fra mit gamle Delphi 4, som næsten er identisk.
Som et lille kuriosum kan jeg fortælle, at jeg bl.a. har udviklet en del for Søværnet i Korsør. Tro mig eller ej - nu, hvor det er 4 år siden jeg fratrådte min stilling, blev jeg for 2 mdr. siden ringet op fra søværnet i Kbh., som fortalte, at jeg var blevet tilkendt et beløb på 10.000 for det software jeg udviklede før jeg fratrådte min stilling.
Det er SQU' godt, at der ikke bliver krig for så opdager forsvaret det ikke, før krigen er overstået.
Peter
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2012 - 20:43 #11
Jeg ville ikke satse paa en NoSQL database til et regnskabssystem.

Jeg vil formode at transaktions support er vigtig for den type app. Og det typisk enten mangler eller er begraenset i NoSQL databaser.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
05. maj 2012 - 21:48 #12
Hej Peter

Ja det var da egentlig ret sjovt :)

Jeg tænkte at hvis du måske sad med .NET så behøver du faktisk ikke have det store kendskab til sql, da man her kan gøre det hele ved at anvende Linq imod databasen.

Arne har mere eller mindre ret i at transactioner er mangelfuld i de fleste Nosql's, men RavenDB understøtter det til fulde og overgår en relationel database adskillige gange når det kommer til hastighed og skalérbarhed. Igen dog afhængigt af hvilken type data man ønsker at opbevare og hvordan det skal udtrækkes. Aggregeringer og summationer er en relationel database dog stadig bedst til ifht. Nosql.

Men nu når du programmerer i Delphi så vil jeg også anbefale MSSQL, som tilmed fåes i en gratis version.
Avatar billede 50573433 Nybegynder
05. maj 2012 - 22:50 #13
Hej Arne og Janus

NEDENSTÅENDE HAR IKKE NOGET MED IT AT GØRE.
-------------------------------------------
Tak for den store opmærksomhed I har vist. Det er dejligt at erfare, at vi mennesker, som det oftest fortælles, er blevet igoistiske og ikke gider hjælpe andre.
De senere år har dog vist, at der, ligesom i USA og mange andre lande, er opstået en mængde frivillige organisationer og det glæder mig meget.
Selv er jeg førtidspensionist, men kører til daglig ud og hjælper pensionister i det område der svarer til tidligere Korsør Kommune.
Det er rigtig dejligt, fordi der er mange pensionister, som ikke har råd til at betale 500 kr./timen for IT hjælp. Da min hjælp går igennem Ældre Sagen er min 'fortjeneste' kr. 3,80/km. Det gi'r jo ikke nogen fortjeneste, men fortjenesten får jeg ved at forlade et menneske, som igen synes der er noget ved IT og livet.
Endnu engang TAK.
Peter