Avatar billede kongfjong Nybegynder
03. maj 2012 - 23:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mail problemer med GMail. Er SFP løsningen?

Hej

Håber jeg har fået oprettet spørgsmålet i den rigtige kategori :)

Jeg har en kunde som har problemer med, at nogle brugere ikke modtager deres mail, hvis de har en gmail.

Jeg har undersøgt sagen, og så vidt jeg kan forstå kan SFP være løsningen på problemet. Er det korrekt opfattet?

Jeg har foretaget en test på domænet for at se om der allerede nu er tilknyttet en SFP record tilknyttet (så jeg evt kan udelukkede det som årsagen). Resultatet var (test foretaget på kitterman.com)

================================================================
SPF record lookup and validation for: [DOMÆNENAVN SLETTET]

SPF records are primarily published in DNS as TXT records.

The TXT records found for your domain are:
v=spf1 mx ~all

SPF records should also be published in DNS as type SPF records.
No type SPF records found.

Checking to see if there is a valid SPF record.

Found v=spf1 record for [DOMÆNENAVN SLETTET]:
v=spf1 mx ~all

evaluating...
SPF record passed validation test with pySPF (Python SPF library)!
=============================================================

Hvis ikke det er SFP der problemet, er der så nogle med en mulig løsning på problemet?

Hos nogle kommer det godt nok frem til GMail men ender i spambakken, med beskeden "Vi har konstateret, at mange meddelelser fra [EMAIL] er spam" og så linker de så til deres lidt vage beskrivelse af årsagen til dette :)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. maj 2012 - 01:06 #1
Det tyder mere på at din kunde bruger en email-server, der er markeret som værende en spam-afsender-server.
Dette kan nogle gange være tilfældet med de store udbydere af internetopkoblinger, da de ofte tillader alt indefra deres eget net og ud.

Er det kundens egen server, så skal du til at undersøge de forskellige online blacklists for at se hvor den er listet og så der finde ud af hvorfor den er listet.
Avatar billede kongfjong Nybegynder
04. maj 2012 - 07:38 #2
Har tjekket den på 4-5 online blacklists uden at finde noget på domænet. Og I følge dig, var der ikke noget i vejen med SPF recorden?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. maj 2012 - 22:45 #3
Nej, din SPF-record siger at mails fra dit domæne kan komme fra alle servere, så intet burde blive afvist.

Mådkr modtagerens mailserver er lidt striks i kravene til afsenderens server, så f.eks. reverse DNS skal svare til mailserverens HELO-navn.
Er det tilfældet?
Avatar billede kongfjong Nybegynder
08. maj 2012 - 18:59 #4
Tjekkede diverse blacklists, men i går virkede det pludseligt. Gad vide om SFP har brug for at et par dage for at slå igennem ? :)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. maj 2012 - 00:25 #5
Øhh, ja.
DNS-servere cacher opslag og du kan risikere at DNS-servere ikke spørger din server direkte, så du kan risikere at et opslag af et cached  opslag igen bliver cached op en DNS-server.
Generelt siger man at der kan gå op til 3x TTL'en på recorden og da den i nogle tilfælde er 1 uge, så kan der sagtens gå en hel del dage inden det slår fuldt igennem. :)