Avatar billede juleulven Nybegynder
23. april 2012 - 23:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

RAM Forbrug

Hej Alle

vi har lige fået opgraderet vores Superoffice fra v6 til v7.
Den nye installation ligger og kører på en server 2008R2 via Microsoft SQL (den gratis udgave).

Når Serveren har været genstartet bruger SQL'en ca. 140mb.
Når jeg så starter Superoffice klienten stiger den med 30-40mb. Selv om alle "connections" lukkes forbliver RAM-forbruget bare ... efter ca. 10 dage bruger serveren omkring 2GB.

Hver eneste gang programmet starter bliver forbruget bare større... som jeg ser det er der ingen vej uden om en genstart.

Kan det passe? Er det normalt for en SQL-database?
Avatar billede Syska Mester
23. april 2012 - 23:41 #1
Den bruger hvad den kan ... den frigiver ikke med mindre andre ting mangler .... og der alligevel gør den helst ikke.

Er der andre apps der skal bruge de ram?

Du kan sætte et max loft for hvor meget din SQL server må bruge, men jeg ser ingen grund hvorfor man vil gøre det, med mindre man har et mixed environment, med AD, Exchange og SQL på samme boks, hvilket jeg vil fraråde ...

Men kom med lidt mere info om problemet eller om det bare er fordi du vil have din ram fri ... :-)
Avatar billede Syska Mester
23. april 2012 - 23:42 #2
Så ja, det er helt normalt for en SQL server at den bruger alt det ram den kan komme i nærheden af :-)
Avatar billede juleulven Nybegynder
23. april 2012 - 23:51 #3
servere bruger vel omkring 2GB PT ... Printerserver, SQL (Superoffice) og jeg kunne også tænke mig, at lægge Navision SQL på den ...

Hertil komme lidt andre mindre applikationer (Lasernet/ScanFlowstore) som er dokument håndteringsprogrammer...

Servere har en Xeon 2.3Ghz m/8GB ... og den KAN jo trods alt udvides ved, at smide en ekstra CPU og 8GB mere ram hvis det er...

men rart med en bekræftigelse af "normal" billedet.
Drop mig et svar ...

tak :)
Avatar billede Syska Mester
24. april 2012 - 00:01 #4
Hvis database er rimelig stor vil den efter noget tid brugere mere og mere RAM ... så kører den bedst.

Hvis andre applikation også vil bruge meget RAM, så vil jeg nok begynde at holde øje med om den begynder at swappe.

Har en SQL der kun laver noget 1 gang i døgnet men det tager ca. 2 timer ... den bruger 12 GB og det er faktisk alt RAM i den.

Jeg er rimelig sikker på at alle SQL servere gør sådan, mysql, mssql, oracle, postgresql og alle de andre jeg måtte have glemt. Selv MongoDB som er en nosql database er også glad for RAM. Ram er trols alt _MEGET_ hurtigere end diske :-)
Avatar billede juleulven Nybegynder
24. april 2012 - 08:15 #5
vores SQL er aktiv størstedelen af tiden men det er dog et mindre program ...  også særligt at den efter 2 uger "kun" er på 2½GB i forbrug. ...

Men jeg laver en overvågelses aktivetet på RAM forbrug.. så kan jeg lidt bedre holde øje med den ...i særdeleshed når jeg nu kaster et par "ekstra" applikationer på den.

tak for hjælpen.