Avatar billede ozzi22 Nybegynder
15. april 2012 - 22:50 Der er 4 kommentarer

Hvordan downloader jeg dansk tale og engelsk tale til mine film?

Hej eksperter :-)

Jeg har nogle film men de er ikke på dansk og engelsk kan jeg ikke downloade dansk tale til mine film og engelsk tale. Og downloade undertekster til dem.

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
16. april 2012 - 01:50 #1
En film varierer lidt i hastighed alt efter hvordan den er overført til computeren fra original mediet, hvilket betyder at lyd filen skal tilpasses den hastighed på film, men selv meget små forskelle vil hurtigt kunne ses og høres af seeren og over en hel film spilletid vil disse forskelle akkumeleres og gøre det meget værre.
Derfor er lyd filer generelt ikke til rådighed på nettet og den eneste måde er at købe filmen med det rigtige lydspor fra starten af.

Subtitles har samme problem, som lyd filerne, men her kan forskellene lettere ignoreres af seeren og de kan derfor findes forskellige steder på nettet.
Det kan dog sagtens være man skal igennem en ordentlig bunke af dem og det kan også være at ingen af dem virker.
Alternativet kan så være at rippe dem selv fra originalen, hvis de er tilgængelige der.
Der er programmer, der kan konvertere det format DVD'er og Bluray diske benytter til undertekster til et format, der kan benyttes på computeren, men der skal ofte lige læses korrektur på dem, specielt når det er danske tekster, da danske bogstaver ofte ikke er vellidt i disse programmer. :)
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2012 - 06:36 #2
Men ligegyldigt hvad, er både tale og undertekst underlagt copyright, så du er nødt til at investere i en version med dansk tale/undertekst, hvis du ønsker at forholde dig til det lovligt.
Avatar billede Oscar560 Novice
16. april 2012 - 07:45 #3
Jeg vil ikke bitche over om der er lovligt eller ikke, det må du selv tage stilling til. Nå det er sagt så er der nogle ting du skal forholde dig til. Lyd filer vil du ikke kunne finde og ændre på filmen, der er muligt men vil være alt for bøvlet, derfor er der ingen som beskæftiger sig med det. Undertekster finder du over alt, der er også rimeligt nemt. Hvis du har et film i ISO format kan du ikke tilføje undertekster uden du konvertere filen selv, hvis du har MKV eller AVI fil så skal du finde undertekst på nettet, derefter skal den ligge i samme mappe hvor film filen er, og den skal hedde helt det samme som filmen hedder. F.eks film filen hedder film så skal undertekst filen ligge i samme mappe og hedde film.srt
Passer undertekst filen igen så finder du en ny hvis du ikke kan finde en det passer 100% så kan du selv tilpasse tiden på hvornår din undertekst starter og slutter, der findens programmer på nettet til det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2012 - 09:07 #4
Jeg vil ikke bitche over om der er lovligt eller ikke, det må du selv tage stilling til.

Nej det er ikke op til ham selv. Løsningen er at købe den med dansk tale/undertekster.