Avatar billede distantdk Nybegynder
03. april 2012 - 10:12 Der er 6 kommentarer

Fejlfinding af bærbar, med sort skærm.

Halløjsa

Jeg vil godt bede om lidt hjælp til fejlfinding af min bærbar.
Der var en der spildte cola ind i den og siden hen, sort skærm.
Model:
Sony Vaio VGN-NW21sf osse PCG-7181m.

Symptomer:
Der er sort skærm ved boot og den forsvinder ikke.
Grøn lampe lyser går ud og efter 5 sec kommer den igen.
Jeg kan mærke harddisk starter up, dvd drev laver den sædvanlige lyd, og køler starter osse op.
Der kommer intet bip eller noget uanset hvor mange knapper jeg holder inde osv.

Hvad jeg har prøvet:
Jeg har prøvet med forskellige ram blok
Jeg har pillet batteri ud, slået strøm fra, holdt power inde i 60 sek og startet op igen virkede ikke.
Jeg har pillet køler element af cpu og gpu renset gammel paste af og påført nyt.
Jeg har pillet alle ledninger fra mb og sat dem i igen for at være sikker på der ikke var noget der.
Jeg har pillet keyboard af og renset det for cola, samlet det igen.
Da den var til reperation havde de samlet den ad helvedes til, så strimmel / kablet til mb havde fået et knæk og slet ikke sad i, den satte jeg i.
Har prøvet med forskellige ram, hdd.
Har pillet alt ud dvs, ram, hdd, dvd, skete intet.
Har prøvet at sætte ekstern monitor / tv til, der sker intet.
Har prøvet at trykke fn + tast til at skifte mellem lcd og projektor.

Mine tanker er:
Ved ikke om det ganske simpelt kan være keyboard, om det er brightness jeg så ikke kan pille ved, om et bios reset ville være nok kan så ikke se den men hvis jeg kunne kombinationen måske.
Ellers kan det jo være inverter, backlight, lcd eller gpu. Men hvordan jeg finder ud af hvilken ved jeg ikke.
Eller hvordan jeg evt. kan fejlfinde om det er simpelt keyboard ( kan måske koble et fra en anden bærbar på ? ).
Der er mange guides om at gpu skal overheates osv. men ved ikke om det lige er løsningen.

Håber en eller anden haj kan hjælpe med nogle forslag.
Jeg har måler udstyr hvis jeg ved hvor jeg skal måle.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2012 - 12:01 #1
har du prøvet at fjerne tastatur, og så tilslutte et usb-tastatur?
Avatar billede distantdk Nybegynder
03. april 2012 - 14:44 #2
Hvis det er brightness der er skruet helt ned eller andet, så hjælper usb keyboard ikke da jeg ikke kan justere det.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2012 - 14:59 #3
hvorfor vil du ikke prøve det simple med et usb-tastatur - hvis det ikke virker, så er det da på konstateret - men indtil nu kan fejl i tastatur jo godt være en (medvirkende) årsag.
Avatar billede distantdk Nybegynder
03. april 2012 - 15:59 #4
Jeg har skilt alt ad ligenu, og motherboard er ude af chassis, har et ældre keyboard men med samme kabel, tænker at prøve det ad også. Hvad skal jeg ha tilsluttet motherboard for at kunne starte som minimum ? Ligenu er der jo intet kun cpu, men tænker ram, ved ikke om usb connector, wireless osv osse skal være sluttet til. Skal ud at spise nu tester senere :) Også usb keyboard :)
Avatar billede distantdk Nybegynder
03. april 2012 - 21:34 #5
Virker ikke, har prøvet med andet tastatur, prøvet alt pånær at måle med et multimeter, men da jeg ikke ved hvor jeg skal måle for at finde fejlen er det svært.

Men det er helt sikkert noget med motherboard eller inverter.
Avatar billede distantdk Nybegynder
04. april 2012 - 08:43 #6
Når jeg nu hverken kan få billede på skærmen eller ekstern ved vga / hdmi, kan jeg så være sikker på det er gfx kort for eksempel ?
Eller kan det osse stadig være noget andet der er stået af på motherboard som så gør at intet virker ?

Overvejer lidt det nogle beskriver på youtube med at varmebehandle gpu, såfremt jeg kan udelukke alt andet som sidste udvej.
Har dog udstyret til det, og kan osse måle varmen hvis jeg bare ved cirka hvilke temperaturer den skal ha og i tid.
Nogle der har erfaringer med dette ?

Jeg er ret afhængig af min bærbar og kan ikke arbejde fra denne her gamle en, den kan ikke køre photoshop ordentligt eller dreamweaver eller andet der er tungere end notepad og en langsom browser :)