Avatar billede Jesperbeen Nybegynder
02. april 2012 - 23:40 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Erfaringer med digitalisering af spolebånd

Jeg vil have min fars gamle spolebånd overspillet til digital format. Ved almindelig søgning har jeg fundet nogle steder - se længere nede - der gør den slags.

Båndene indeholder min fars egne lydoptagelser, så jeg er selvfølgelig noget øm over dem. Derfor: Har nogen af jer gode eller dårlig erfaringer med et af disse foretagender?

Eller har I bedre forslag?

www.videokopi.dk
www.overspil.dk
www.a-photo.dk
www.2dvd.dk

Tak for hjælpen
Jesper, Odense.
Avatar billede milter Ekspert
03. april 2012 - 01:19 #1
Har du overvejet at kigge lidt i Den Blå Avis og så selv gøre det?:

http://www.dba.dk/billede-og-lyd/hi-fi-og-tilbehoer/baandoptagere/produkt-spolebaandoptager/
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2012 - 08:41 #2
Har du fået "hul igennem" - så du kan høre lyden på computeren når du spiller båndene ?

I så fald skal du bare "grabbe" lyden fra lydkortet og gemme det som en fil.
- noget de fleste lydprogrammer kan : )

Audacity - (som også kan redigere - klippe/klistre) er nok det mest populære (og gratis!)
Avatar billede Jesperbeen Nybegynder
03. april 2012 - 13:27 #3
@milter:

Det er måske ikke en dårlig idé, for jeg har en masse bånd, hvoraf kun et eller to formentlig er interessante. Ved at anskaffe en båndoptager selv, kunne jeg jo bedre sortere. Jeg troede egentlig, at en båndoptager var dyrere.

Sætter man båndoptageren til stereoanlæg og anlæg til computer? Eller kan man sætte den direkte til computer?

Båndene er optaget på en Tandberg fra 1960'erne. Vil en almindelig båndoptager kunne afspille dem, eller er der et eller andet, jeg skal sikre mig, før jeg køber?

@T4NK32:

Nej, jeg har aldrig haft en spolebåndoptager. Men kan man sætte den direkte til computeren?
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2012 - 18:15 #4
Hm.. Jeg ved ærligt talt ikke så meget om det : (

Troede at du allerede havde en båndoptager - så du kunne høre båndene.
- min idé var så, at lydkort i computere har indgange (aux og mic) så du kunne føre signalet ind dér i stedet for i en forstærker.

Men det er jo "ældre teknologi", så det er nok ikke helt ligemeget hvilken båndoptager du køber.. Skal have en udgang udgang som KAN føres ind i en moderne forstærker (eller altså conputeren).
- Men, det har de fleste nok...
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2012 - 19:49 #5
Du skal være opmærksom på om båndene er optaget i mono og på to spor. Jeg havde først i 70'erne en Philips spolebåndoptager som var i mono og jeg kunne optage i to spor på begge sider af båndet (spor 1-3 og 2-4).
Lånte jeg et bånd der vat optaget i stereo kunne denne afspiller også afspille i stereo hvis den var til sluttet en stereo forstærker.
Jeg havde fundet en der kunne afspille de to spor uafhængigt, eller begge to på en gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2012 - 19:52 #6
Med hensyn til disse gamle afspillere, så er de med 90 % sikkethed tilkoblet med 5 polet din stik. Så enten skal du have et adapterstik, eller også skal du ind over en forstærker der har både din stik og phono som er mere brugbart med pc.
Avatar billede milter Ekspert
03. april 2012 - 20:17 #7
@jesperbeen

Hvis du kan finde en spolebåndoptager, som virker, er det ikke særligt kompliceret, hvis du kender lidt til lyd og computere i forvejen. Der findes også utallige og udførlige vejledninger på nettet, hvis du ikke har prøvet at indspille lyd på computeren før.

Om du kan koble spolebåndoptageren direkte til computeren eller ej, det afhænger af styrken på udgangssignalet på båndoptageren, men det burde kunne lade sig gøre uden at gå gennem en forstærker. Jeg har selv indspillet mange timers musik på computeren fra en kassettebåndoptager uden problemer, og udgangssignalet på en sådan fyr burde være det samme som på en spolebåndoptager.

Hvis du vælger løsningen at købe en brugt spolebåndoptager, skal du være opmærksom på disse ting:

1: Virker den i det hele taget? Den slags maskiner arbejder med små el-motorer, som trækker båndene frem vha. remskiver af et eller andet gummiformat. Det gummi mørner med tiden med forskellige former for svigt som resultat.

2: Den skal kunne afspille dine bånd med den hastighed, de er indspillet med. I de dage brugte man nogle standardhastigheder, som var enten: Normal, hurtig eller langsom. I et lydredigeringsprogram kan man faktisk kompensere for for langsom eller hurtig lyd, men hvis du ikke har prøvet det før, er det nok ikke den bedste vej at gå :-)

3: Hvis båndene har ligget i lang tid, kan du risikere, at der er sket det, som kaldes "afsmitning". Lyd på spoler er lagret i magnetiserede metalpartikler i båndet, og den magnetisme kan smitte af på det stykke af båndet, som ligger over eller under. Rent faktisk kan du i nogle tilfælde risikere, at du hører den "afsmittede lyd" som en forsinket og svag udgave i baggrunden af det, som er det oprindelige signal.

4: Magnetiseringen af metalpartiklerne kan også i nogle tilfælde være aftaget så meget, at kvaliteten af lyden bliver direkte dårlig. Det er især diskantlyde, som forsvinder eller svækkes.

5: Du skal forbinde "Line out" (eller lignende) på båndoptageren til "Line in" på computeren. Du kan også bruge tilslutningen til hovedtelefon på båndoptageren, hvis der er en sådan. Og så skal du sikre dig, at du i det hele taget kan forbinde de to, for i de dage anvendte man ikke altid de samme stik som i dag. Der kan være et såkaldt DIN-stik på båndoptageren, og så skal du have fat i en adaptor for at kunne forbinde dem.

6: Og så skal du have et lydredigeringsprogram på computeren. Audacity er udmærket, og det er gratis. Her er lidt om processen:

http://www.howtoguides365.com/how-to/convert-tapes-cd/
Avatar billede Jesperbeen Nybegynder
04. april 2012 - 12:54 #8
Tak til både 220661 og milter.

I må begge gerne lave et svar, så vil jeg give point til begge (hvis man kan det?).
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2012 - 15:38 #9
Det kan du godt. Du vælger bare at tjekke af i både mit svar her og milters når han lægger sit svar
Avatar billede milter Ekspert
04. april 2012 - 15:59 #10
Velbekom. Og mit svar kommer her :-)