Avatar billede AntonFL Nybegynder
31. marts 2012 - 16:31 Der er 7 kommentarer

Feriepenge - Ungarbejder

Hej

Jeg er 17 år gammel og jeg har arbejdet i et firma siden sommer. Nu får folk jo snart feriepenge, og jeg har ikke fået et eneste brev om hvor meget jeg får eller om jeg overhovedet får noget.

jeg har fået at vide af nogle af mine venner at man selv skal betale til til sine feriepenge, men det eneste jeg nogensinde har betalt er de 8% i arbejdsmarkedsbidrag.

Jeg har heller ikke fået noget feriekort så jeg har ikke fået noget at vide.

Det ville være en stor hjælp hvis i kunne svare mig på om jeg overhovedet får feriepenge.

På forhånd tak.
Avatar billede sadolin1978 Novice
31. marts 2012 - 16:36 #1
hvis du har arbejdet der siden sommer 2011, så har du først optjent feriepende i perioden 01/05-2012-30/04-2013.
Har du en lønseddel er der en mulighed for at der står på den hvor meget du har optjent, ellers kunne en mulighed være at spørge din a-kasse
Avatar billede claes57 Ekspert
31. marts 2012 - 16:36 #2
det kommer an på, hvordan du er ansat - jeg får ikke selv feriepenge, men har løn under ferie (det er lige så godt).

Feriepenge vil jeg kun få, hvis jeg skifter arbejde mens jeg har ferie tilgode - og det er så ved skifte 1. maj at det kan udbetales (når du holder ferie). Er du ikke i job, så skal kommunen stemple en erklæring om, at du afholder ferie.
Avatar billede vejmand Juniormester
31. marts 2012 - 16:52 #3
31. marts 2012 - 16:53 #4
HEJ,

Snak med din arbejdsgiver og find ud af HVORDAN du var (er) ansat. Som Claes57 skriver. Der er ansættelsesformer hvor du er ansat UDEN feriepengeret og der er ansættelser MED feriepengeret.

Jeg påpeger dette fordi jeg (som gammel fagforeningsmand) havde dette spørgsmål oppe og vende hvert eneste forår.

Og er du ansat UDEN kontrakt bør du får det ændret MEGET hurtigt af hensyn til din egen retssikkerhed. Er du ansat MED kontrakt vil din feriepengeret fremgå af kontraktens ordlyd. Er du medlem i en fagforening - snak med dem ...

KRistian
Avatar billede AntonFL Nybegynder
31. marts 2012 - 18:43 #5
Tusind tak
Det har hjulpet meget
Avatar billede 8718 Juniormester
31. marts 2012 - 18:51 #6
Som ungarbejder er det ikke særlig sandsynligt, at du er ansat med løn under ferie.

Hvis vi tager det som udgangspunkt, så skal der ved hver lønafregning være afregnet feriepenge. Du bør kunne se denne beregning på din lønseddel.

Har du en nemId kan du også logge ind på www.skat.dk og se de tal, som din arbejdsgiver har indberettet. Feriepenge fremgår med teksten: bruttoferieindkomst.

Du kan også prøve at logge ind på www.feriekonto.dk. Her kan du se de feriepenge, der er indberettet til dig.

Kan du ikke se noget, så spørg den person hos din arbejdsgiver, som sidder med lønudbetalingen. Han/hun ved det helt sikkert.
Avatar billede vejmand Juniormester
31. marts 2012 - 19:17 #7
AntonFL >> Husk at sende egne indlæg som Kommentar og ikke som Svar.

Svar er til pointgivning, som tak for hjælpen.

Når du er tilfreds med svaret, ber du om Svar fra dem du ønsker at tildele point, og efterfølgende accepterer du så disse Svar.

Her kan du se hvordan du accepterer et svar:
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo