Avatar billede brita Nybegynder
27. marts 2012 - 12:58 Der er 9 kommentarer

Gendannelse af dokument

Jeg har læst korrektur på en .doc fil, men nu er mit dokument forsvundet.
Jeg har en lumsk mistanke til, at jeg har dummet mig og åbnet dokumentet fra mailen og ikke fået gemt det ordentligt på harddisken. Jeg har ellers gemt det under et nyt navn end det oprindelige, men måske i den midlertidige mappe.

Når jeg prøver at åbne det fra 'Seneste dokumenter' i Writer, får jeg denne besked:

C:\Users\Brita\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\LYWYX606\filen.doc findes ikke.

Kan jeg gendanne mit dokument?
Avatar billede pstidsen Novice
27. marts 2012 - 13:32 #1
Du kan bruge et program som Recuva: http://www.filehippo.com/download_recuva
Avatar billede ptj_11 Forsker
27. marts 2012 - 16:00 #2
Brita>> Hvis du har haft gemt filen under et andet navn, end det oprindelige, så har du stadig en kopi liggende. Dette uanset hvor du har haft gemt det.
Recuva kan kun genskabe et tidligere gemt dokument, som er blevet slettet.
Kan du huske, hvor du gemte dokumentet? Evt. hvad du døbte det?
/ptj_11
Avatar billede brita Nybegynder
27. marts 2012 - 19:35 #3
Ja, jeg kan godt huske, hvad jeg døbte filen, men jeg kan ikke finde den, når jeg søger efter den via Windows søgefunktion.
Jeg kan heller ikke se den i den mappe, som jeg troede, at jeg gemte den i.

Nu har jeg kørt Recuva på både den hurtige, og den MEGET langsomme måde, men desværre uden held.
Avatar billede ptj_11 Forsker
28. marts 2012 - 21:55 #4
Så kunne noget tyde på, at din gemning ikke er lykkedes.
Du kan dog være heldig, at der stadig ligger en midlertidig fil på din maskine.
Word arbejder altid i en midlertidig fil lige frem til det tidspunkt, hvor man lukker dokumentet. Her vil man blive spurgt,  om man vil gemme forandringer eller ej.
Først herefter slettes den midlertige fil. Nu er der blot det at sige til det, at word er ikke altid lige god til at rydde op efter sig, men i dettte tilfælde er det jo kun en god ting.
Hvis det er Office 2007, så skulle du kunne finde stien til hvor word gemmer sine midlertidige filer, ved at åbne word, klikke påden runde kugle i øverste venstre hjørne og vælge "Word indstillinger" i bunden af dialogboksen. Herinde skal du se på indstillingerne under "Gem".
Hvad filen hedder er ikke til  at sige, men hvis den stadig eksisterer, så vil den indeholde brødteksten uden formateringer.
Du må altså undersøge alle filer der kan komme på tale.
/ptj_11
Avatar billede brita Nybegynder
28. marts 2012 - 22:15 #5
Tusind tak for dit svar, ptj_11.
Det er ikke Word, men Writer, jeg har. Writer er OpenOffice-pakkens svar på Word.
Jeg ved, jeg har gemt filen, og jeg ved, hvad jeg har kaldt den. Jeg kan også se den i listen over seneste dokumenter.
Når jeg forsøger at åbne den ad den vej, får jeg imidlertid denne besked:

C:\Users\Brita\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\LYWYX606\filen_korrektur.doc findes ikke.

Når jeg søger efter den via Windows søgefunktion, kan jeg heller ikke finde den. Det er meget mystisk og enormt irriterende, da der ligger mange timers arbejde i den.
28. marts 2012 - 22:40 #6
Psssst: Nævnte
Temporary Internet Files\Content.IE5\LYWYX606
er en TEMP mappe som systemet (normalt) selv rydder op i når IE forlades ... derfor er DIN fil [filen_korrektur.doc] også automatisk SLETTET ...

Hvis du 'bare' har åbnet dokumentet fra Mail systemet, bliver den midlertidig gemt i Temporary Internet Files\Content.IE5\LYWYX606 - og hvis du så 'bare' siger' [Gem] så bliver den gemt i SAMME MAPPE som den kom fra ... nemlig Temporary Internet Files\Content.IE5\LYWYX606  og så...
Avatar billede ptj_11 Forsker
28. marts 2012 - 22:57 #7
Senest åbnede dokumenter henviser bare til den placering, som dokumentet blev åbnet fra, og derefter til den placering, hvor dokumentet blev gemt.
Hvis dokumentet bagefter bliver enten flyttet eller slettet, så passer stien til senest åbnede dokument ikke mere.
Jeg gætter på, at dokumentet ikke er slettet, fordi så ville recuva kunne finde det. Altså siger logikkens love, at dokumentet bør være flyttet.
Hvad er filefternavnet på dokumenter oprettet Writer?
Hvis du henter og installerer Totalcommander- http://www.totalcmd.dk/cms/main.php?id=52
kan du meget mere overskueligt gennemsøge din/e harddisk/e for alle forekomster af dokumenter med det korrekte filefternavn.
En anden mulighed er, at du er kommet til at gemme dokumentet med forkert filefternavn (set mange gange i tidens løb), er det tilfældet, så skal du lede efter filens fornavn.
Når/hvis du installerer Totalcommander, så er det nok at installere med dansk understøttelse, ikke alle andre sprog, og efter installationen skal du i opsætning og lave en brugbar konfigurering.
Hvis du kommer i tvivl om noget, så vender du bare tilbage.
Jeg kan stærkt anbefale dig at installere commanderen. Det er et utroligt brugbart værktøj til mangt og meget, ikke kun i denne situation.
Du kan også få en  håndsrækning via fjernstyring. Det er helt op til dig selv.
Hvis du ønsker det, så læg en direkte besked under min profil.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
28. marts 2012 - 23:02 #8
#6 Larry, korrekt, det ville normalt ske ved brug af webbaseret mailklient, men så burde recuva også kunne finde filen til genskabelse.
/ptj_11
29. marts 2012 - 06:48 #9
... og jo mere der arbejdes med PC'en (søgning, instalation af 'rednings' programmer, ...) jo mere bliver der overskrevet af mulig slette fil .... sååå... nok allerede for sent nu !!!