Avatar billede kviller Novice
18. marts 2012 - 15:25 Der er 2 kommentarer

Asp.net (C#) vs Php

Jeg står i en situation hvor jeg skal udvikle / have udviklet et stort communiti site med forum, artikler og meget andet. Da jeg ikke er meget for CMS, ved jeg ikke rigtigt om jeg tør at kaste mig ud i det.

Problemet kommer så i at uanset om jeg vælger at køre et cms eller lave alt fra bunden af, så skal jeg beslutte mig for hvilken platform det skal udvikles i. Alle data ligger i dag i en ms-sql database, så enten skal data konverteres til en anden database (mySql) eller også skal der alligevel køre en windows server.

Når man nu skal starte et stort projekt helt fra bunden af, hvad vil I andre så anbefale at starte op med? Jeg har en lille smule erfaring med begge dele, men skal under alle omstændigheder sætte mig ind i en masse, så hvad skal jeg kaste mig ud i. Kom gerne med fordele / ulemper ved de forskellige løsninger.

Siden er så stor at der er ikke tale om et webhotel, vi har egne servere, så der behøves ikke at tage højde for hvad der er nemmest at finde hosting til. Siden har 8.000 individuelle besøgende om dagen, så det skal også være lettere stabilt.

(Points bliver fordelt lige mellem brugbare kommentarer, så skriv dem som svar)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2012 - 16:29 #1
Der er masser af site som laver den slags i baade:
  Windows, ASP.NET, C#, SQLServer
og:
  Linux, Apache, PHP, MySQL.

Begge kan fint loese opgaven. Og koere stabilt.

Primaere beslutnings kriterier boer vaere:
1) hvad har udviklerne erfaring med
2) hvad har driftsfolkene erfaribg med

Sekundaere beslutnings kriterier boer vaere:
a) hvilken teknologi er subsystemer som du vaelger ikke selv at skrive fra bunden af lavet i
b) hvilke teknologier skal der integreres med (windows authentication, windows file shares, message queues)
c) licens omkostninger
Avatar billede kviller Novice
04. august 2014 - 21:07 #2
Jeg er lige ved at rydde lidt op i mine åbne spørgsmål ;) Smider du ikke lige et svar Arne? Det var god input.