Avatar billede Xpres Nybegynder
14. marts 2012 - 14:08 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Æøå i webservice og site....

Mærkeligt problem med æøå....Jeg har et site i php hvor brugerne har en profil og derved også en status. Når de opdaterer deres status på sitet giver det ingen problemer med ÆØÅ.

Vi har tilknyttet en json webservice og en xml webservice.... Og når brugerne fra deres iphone eller android skriver i webservicen og sender den retur kan man i webservicen godt se ÆØÅ men går brugerne nu på sitet kommer æøå til at se forkert ud..  (Ã¥=å)....

Alt skulle være i uft-8 meen.... nogen der ved hvad man kan gøre...
Avatar billede Xpres Nybegynder
14. marts 2012 - 14:12 #1
Hov det skulle have været 200 point...
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 15:15 #2
Og du er helt sikker på at du har gyldig meta tag sat til UTF-8, husket at gemmen PHP filen som UTF-8 samt husket at sætte alt i databasen (går ud fra du har en sådan) til UTF-8?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
14. marts 2012 - 15:41 #3
jeg har oplevet problemer med at IE sender data via AJAX som iso8859-1 istedet for utf8 som den har fået besked på.

dette problem omgår jeg ved at bruge escape(encodeURIComponent(value)) i javascriptet på de værdier jeg sender til mit script og så urldecode i php scriptet

det kan være noget i samme stil der er galt, men først ville jeg lige tjekke at alt rent faktisk er i utf-8.
Avatar billede Xpres Nybegynder
14. marts 2012 - 17:03 #4
Kjeldsted : Alt er sat til UTF-8 men du skriver "gemme php filen som utf-8"... hmmm... er det i webservicen (og hvor) jeg skal gemme i utf og gør den ikke det automatisk når encoding er utf?
Avatar billede kjeldsted Novice
14. marts 2012 - 17:07 #5
Det er selve PHP filen jeg snakker om. Altså i den editor hvor du koder skal du jo også huske at filen skal være gemt som en UTF-8. Det er ikke standard i alle editorer at de gemmer i UTF-8. Nogle benytter (af en underlig grund) ISO-8859-1 i stedet.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2012 - 19:39 #6
Det er nok snarere standard encoding på platformen der bliver brugt, f.eks. Windows-1252 som har de fleste tegn tilfælles med ISO-8859-1, så det giver de samme problemer med æøå. :)
Avatar billede Xpres Nybegynder
16. marts 2012 - 14:21 #7
Kjeldsted.. send et svar...

Nu virker alt på xml servicen, frem og tilbage... men desværre ser alle i android versioner så æøå som ?... men det er vel android udvikleren der skal klarer den ??

Tak
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2012 - 18:20 #8
Når æøå bliver til ? (som generelt bruges som erstatning for tegn der ikke er korrekt encoded), lyder det på mig som om teksten i din webservice ikke længere er UTF-8 encoded, og Android applikationen prøver at læse det som UTF-8.
Avatar billede kjeldsted Novice
17. marts 2012 - 10:46 #9
#7:
Jeg vil sige hvis ikke Android kan decode UTF-8 vil stortset intet virke på dem. Det er mere reglen end undtagelsen at hjemmesider, programmer og sådan bliver lavet i UTF-8, så det kunne tyde på at den ikke bliver fodret med det helt rigtige.
Avatar billede Xpres Nybegynder
19. marts 2012 - 09:12 #10
Situationen er nu den at XML-webservicen virker alt fint, både når jeg kører servicen fra en browser, og når jeg er på min platform og når jeg benytter iphone app'en.

Json webservicen fungere når jeg kører den i en browser, men ikke når jeg er på android app'en, så er vi vel enige om at det er android udvikleren der skal oppe sig? eller er det webservicen der mangler en encodning?
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2012 - 18:19 #11
Har du husket at sætte content-type (i http headeren):
Content-Type: application/json
Hvis ikke, hvordan set det ud de forskellige steder hvis du tilføjer den?
Avatar billede Xpres Nybegynder
29. marts 2012 - 08:41 #12
sådan
Avatar billede Xpres Nybegynder
29. marts 2012 - 08:44 #13
Kjeldsted ... send lige svar til løsning så skal du få lidt point ;)
Avatar billede kjeldsted Novice
29. marts 2012 - 14:38 #14
Svar