Avatar billede ASR Nybegynder
11. marts 2012 - 16:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Indsætte værdien fx. "æ" i mysql databasen

...jeg har søgt og søgt uden held!

Her kommer udfordringen:

Jeg har en formular ISO-8859-1 hvor jeg opretter produkter til en mysql database = UTF-8 danish...

Mit problem er at jeg har brug for at indsætte værdien "æ" Skal skrives i databasen! Altså så værdien forbliver "æ og ikke bliver til"æ".

Kan man det... hvordan skal det skrives?

Mvh
ASR
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2012 - 16:10 #1
<ole>

Sørg for at få styr på dit tegnsæt. Det duer ikke at blande forskellige sæt sammen. Brug utf-8 overalt

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2012 - 16:14 #2
"&aelig;" burde bare kunne indsaettes i databasen uden videre. Det er ren ASCII.

Men jeg synes at det lyder som et rigtigt daarligt design. 1) du boer ikke gemme HTML eller HTML constructs i databasen 2) brug af entiteter for danske bogstaver i HTML boer slet ikke vaere noedvendigt.
Avatar billede ASR Nybegynder
11. marts 2012 - 16:29 #3
Jeg ved det med UTF-8 hele vejen rundt, tjeck til det. Men jeg har en speciel grund til at indsætte "&aelig;" i databasen. (Længere historie...)

Jeg får værdien "æ" fra databasen og har lavet en macth..replace til "&aelig;" Men den bliver som sagt til "æ" i databasen?

Jeg tænkte at jeg måske kunne skrive et eller andet foran for at fortælle få den reelle værdi lagt op i databasen i stedet for "æ" = "&aelig;" ?
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2012 - 16:47 #4
Det lyder ikke sandsynligt, at databasen skulle lave en entity om. Den har ingen anelse om, hvad HTML er - og den vil derfor opdfatte &aelig; som 7 forskellige tegn, hvoraf ingen af dem er et æ. Det sker formodentlig et andet sted.

Dit grundlæggende problem er, at du blander forskellige tegnsæt - og så bør HTML, som Arne skriver, ikke indsættes i en database ... uagtet, at 'historien' er lang eller kort  =)
Avatar billede ASR Nybegynder
28. marts 2012 - 20:55 #5
Ok jeg lukker denne.
Jeg havde bygget et cms op og lavet script der omdøbte billeder ikke bare med pid men samtidigt også døbt med produktnavne - tanken var at skabe et mere seo venligt site? Men det gav da en del problemer henad vejen : ) Så nu er alle billeder udelukkende med id.

ang. UTF-8 og ISO 8859-1 ja jeg er klar over at det helst skal være ens men har dog på enkelte sider løst et problem ved at afvige fra denne regel?

Angående æøå kører jeg nu ae oe og aa som så omdøbes. Måske skulle vi afskaffe æøå i Danmark. Vi har jo klaret os fint uden før i tiden?

Learning by doing - ja det tar sin tid.

Best ASR
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2012 - 14:09 #6
"Måske skulle vi afskaffe æøå i Danmark"

*LoL* Mon ikke det ville være mere hensigtsmæssigt, at du bare lærte at kode web?  =)
Avatar billede ASR Nybegynder
26. april 2012 - 12:46 #7
Jo jeg arbjeder på sagen.
Avatar billede kjeldsted Novice
26. april 2012 - 13:04 #8
"Angående æøå kører jeg nu ae oe og aa som så omdøbes."
Husk lige at specielt aa benyttes i bl.a. ret mange navne, hvor jeg da selv ville få et mindre flip hvis et CMS system automatisk lavede dette om til å ;)
UTF-8 er nok det bedste svar :)