Avatar billede jhjorsal Mester
09. marts 2012 - 11:31 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Konica/Minolta på Lan

Jeg har fået en Konica/Minolta printer forærende fra arbejde, en de fik smidt i nakken i forbindelse med en leasingaftale af en kæmpe kopimaskine. Jeg har læst mig til at den kan komme på netværk, og jeg har fundet beskrivelsen i installationsguiden. Problemet er bare at jeg fatter nada af den beskrivelse, det er noget med subnetværksmasken osv. Er der nogen der kan hjælpe med at oversætte brugervejledningen til menneskesprog. Jeg har afsnittet "Lokale netværksindstillinger" fra brugervejledningen i et PDF format, kan bare heller ikke lige gennemskue hvordan man vedhæfter et dokument til et spørgsmål.
Det er iøvrigt en TDC Hometrio router printeren skal kører på, jeg ved ikke om det har nogen betydning.
Avatar billede juleulven Nybegynder
09. marts 2012 - 16:42 #1
mon ikke det var en ide, at sige hvad du har for en maskine... Konica Minolta (som alle andre producenter) har jo rigtig mange forskellige produkter ...
Avatar billede jhjorsal Mester
10. marts 2012 - 06:34 #2
Jo det kan jeg da sagtens, det er en Konika Minolta 1600f. Jeg havde forestillet mig at der var en der lige lagden en forklaring til hvordan man vedhæfter en fil i dette forum men jeg har lagt pdf dokumentet ud på  www.holm-jorsal.dk/1600f i stedet for. ;-)
Avatar billede jhjorsal Mester
10. marts 2012 - 06:36 #3
ups, det må hedde www.holm-jorsal.dk/1600f.pdf
Avatar billede sadolin1978 Novice
10. marts 2012 - 23:00 #4
et løsnings forslag ville være at lade den stå til DHCP eller automatisk opsætning på et kablet netværk. Når den så har fået en adr. ville jeg ligge den ind som fast, og derefter indstallere printeren på en TCP/IP port.
som jeg husker konica-Minolta skal det bare være en std. port
Avatar billede jhjorsal Mester
12. marts 2012 - 07:50 #5
et løsnings forslag ville være at lade den stå til DHCP eller automatisk opsætning på et kablet netværk.
Det forstod jeg godt.
Når den så har fået en adr. ville jeg ligge den ind som fast, og derefter indstallere printeren på en TCP/IP port.
Hvordan gør jeg det, altså begge dele???
som jeg husker konica-Minolta skal det bare være en std. port
Avatar billede sadolin1978 Novice
14. marts 2012 - 18:32 #6
når printeren har fået addressen fra netværket skal du udskrive en netværksside har får du alle oplysninger mht. den adr. den har fået. Når dette er gjort kan du via. din browser gå ind på printeren og lave den om til statisk ( fast ) adr. ( dette er tit blevet gjort også ude hos store firmaer . Herefter skal du ligge driveren ind på din pc eller server ( afænger af løsning ) når du ligger den ind skal det være på en tcp/ip port og ikke som sikkert forslåët LPT1
Avatar billede jhjorsal Mester
14. marts 2012 - 20:30 #7
Jeg kan ikke rigtig få den til at udskrive en netværksside, men hvis jeg finder ip adressen inde i menuen, og går ind i den via browseren, får jeg en helt masse indstillinger for printeren, jeg er bare ikke helt klar over, hvor jeg gør ip adressen statisk ved du det ?
Avatar billede sadolin1978 Novice
15. marts 2012 - 06:31 #8
jeg mener du har en menu der hedder netværk, men hvis menuen er ligesom på kopimaskinerne skal du logge ud som gæst og logge ind som admin, koden til denne plejer at være 12345678
Avatar billede jhjorsal Mester
17. marts 2012 - 09:10 #9
Nå det med det statiske er også lige meget lige nu, mit største problem er at jeg ikke kan finde en driver til printeren, jeg går ud fra at jeg har fået den sat rigtig op på netværk da jeg kan tilgå admin modulet via min browser på ip 192.168.001.012, men jeg kan ikke finde en driver der hedder f1600, heller ikke på minoltas hjemmeside, de har så til gengæld en suite pakke med alt mulig i, men den giver til gengæld kun adgang til printeren via USB, ligeledes gør den installationsdiskette der fulgte med maskinen, hva gør jeg ?
Avatar billede jhjorsal Mester
17. marts 2012 - 10:10 #10
Nå nu lykkedes det, når jeg havde installeret suiten skulle jeg ind i programmer, og sette den op til netværk, nu mangler jeg kun det med den statiske ip adresse, er det ikke noget jeg skal sætte på tdc routeren eller ? jeg har ikke lige prøvet men jeg gør ud fra at hvis trømmen går så risikere jeg at få tildelt en ny ip adresse af routeren.
Avatar billede sadolin1978 Novice
17. marts 2012 - 20:55 #11
ja du vil få tildelt en ny adr. fra routeren, og det burde ikke give problemer hvis det sker, men det er dog set. Jeg mener dog du har en mulighed for at indtaste den IP adr. du har fået manuelt ( dette kan lade sig gøre på de store modeller )
Avatar billede jhjorsal Mester
18. marts 2012 - 15:12 #12
Nu er jeg jo ikke nogen netværkshaj, jeg har bare altid troet at det var i routeren man tildelte ip adresser, til det der nu måtte hænge på, så 192.168.001.012 altid var sat af til printeren og at routeren ikke kunne give den til andre enheder. er det forkert forstået?
Avatar billede jhjorsal Mester
18. marts 2012 - 15:32 #13
Jeg har lige fundet ud af at jeg kan udskrive en funktionsliste for printeren på printeren, den har jeg lagt her: http://www.holm-jorsal.dk/NUM120321152705.pdf bliver du klogere af det ?
Avatar billede sadolin1978 Novice
18. marts 2012 - 18:52 #14
som jeg ser det er det punkt 26 - 27 eller 202, men er lidt i tivel og det kun er fax delen. med hensyn til scannings delen er det punkt 91. men det er stadig næmmere at kunne styre det inde på maskinens webinterface. Jeg må blank erkende det er ikke en model der siger mig det helt store da de MInolta produkter jeg har lavet har været BIzhub C modeller, men det er altid rat at kunne lære noget nyt.
Avatar billede jhjorsal Mester
19. marts 2012 - 09:28 #15
Okay jeg leger selv lidt videre med det, tak for hjælpen og lig et svar, så får du dine point.
Avatar billede sadolin1978 Novice
19. marts 2012 - 16:30 #16
hvor er du henne i landet ? mere hvis du er omkring midtsj kigger jeg gerne forbi. men svar
Avatar billede jhjorsal Mester
21. marts 2012 - 08:40 #17
Det var et flot tilbud men jeg bor desværre mellem Vejle og Juelsminde, takker