05. marts 2012 - 20:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Enkel opgave til vore begyndere ---

HEJ,

Min store datter har en ven (Per), som er ved at skrive et større afgangsprojekt til sin afsluttende eksamen på universitetet. En dag fik min datter igen en af sine lyse ideer og spurgte mig:

"Far, kan du lave et program, som kan tælle alle ordene i Pers opgave, finde de(t) længste ord (eller de længste hvis flere), de(t) korteste (eller de korteste hvis flere), hvilke(t) ord forekommer flest gange i teksten og hvilke(t) forekommer færrest gange. Og endelig antallet forekomster af et valgfrit ord fra teksten ".

Jeg tænkte lidt over den opgave, synes egentlig det var en sød
spændende opgave, men har ikke tid nu. Så derfor kaster jeg den ud til vore nybegyndende Delphi-programmører, så har de en opgave, med "lidt kød på".

(Teksten er REN tekst. Altså ikke forklædte Office / WORD- filer, HTML-filer, RTF- filer eller anden form for "blandingstekst".)

Der forekommer ikke orddelings- bindestreger (de er masket af).
En linie slutter med CRLF. Der forekommer ÆØÅ og æøå i teksten som del af ord (hvis der er et enkeltstående Æ,Ø,Å er det at betragte som en slåfejl eller tælles med som ord.

Dobbelt mellemrum er at betragte som et mellemrum. Ditto for TAB. )

Der er ingen krav til løsningen udover de i teksten (se ovenfor) nævnte:

Kristian (= far til Anne )

Opgaven er egentlig nem, men fordi den er tilegnet vore nybegyndere, sættes pointsummen til 50, som derfor opfordres til at løse den.
Avatar billede spil2vind Nybegynder
05. marts 2012 - 20:39 #1
Et ganske sjovt projekt du lige kaster ud til nybynderne, måske du lige skal oplyse hvorledes du vil vælge den rigtige løsning :-) altså den, som du synes skal have dine point.

Der er efter min opfattelse den smukke og den hurtigste og en hel masse andre ting som kunne være grunden til en vinder.
05. marts 2012 - 21:30 #2
HEJ,

Som jeg indledningsvis skrev:
" Der er ingen krav til løsningen udover de i teksten (se ovenfor) nævnte: " og min datter er også ligeglad, bare hun kan få de ønskede oplysninger (til Per).

Så det kan være Først til mølle,  eller pæneste løsning, men jeg vil nok vurdere koden som en kvalitets-parameter (og i den sidste ende er det nok også det en begynder vil vurderes på -- ikke layouten - den kan komme senere... )

KR
20. marts 2012 - 00:44 #3
OKAY,

Ingen svar....

TJA....

Jeg lukker.