Avatar billede chris0905 Nybegynder
21. februar 2012 - 21:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tjek om to password er ens

Hej Eksperter!

Jeg er ikke sikker på, at det er den rigtige kategori, men jeg prøver.

Jeg skal bruge en script, der "real-time" tjekker om to password-felter er ens. Altså, så snart man har trykket færdig i passwordfelt-2, så viser den om de er ens.

Jeg har set dette flere steder på nettet, og har også lavet en google-søgning. -dog uden held :(

På forhånd tak!

Hilsen
Christoffer
Avatar billede zoso Novice
21. februar 2012 - 21:50 #1
Prøv at følge denne her - scroll lidt til overskriften "Tutorial".
Avatar billede zoso Novice
21. februar 2012 - 21:50 #2
Avatar billede olebole Juniormester
21. februar 2012 - 22:20 #3
<ole>

<script type="text/javascript">
function checkPass (elm) {
    var elmPass = document.getElementById("pass");
    if (elm.value!==elmPass.value) {
        alert("De to indtastede passwords er ikke ens.");
        elm.value = "";
    }
</script>

<p>
    <label>Password: <input id="pass" name="pass" type="password"></label>
</p>
<p>
    <label>Gentag: <input id="repPass" name="repPass" onchange="checkPass(this)" type="password"></label>
</p>

/mvh
</bole>
Avatar billede pstidsen Novice
21. februar 2012 - 22:39 #4
Olebole det er vist meningen at det skal være fuldstændig live. Altså når de ikke er ens skal der ude i siden stå at de ikke er ens men når de så bliver ens skal der stå at det er fint :-)
Avatar billede olebole Juniormester
21. februar 2012 - 23:51 #5
Ja, det er overvejende sandsynlig, men nu skal folk ikke nødvendigvis ikke altid have, hvad de tror, de har brug for.

Når man undersøger - hvad meget få faktisk gør - hvordan brugere reelt reagerer på forskellige interface features, viser det sig, at realtime validering ofte forvirrer brugeren langt mere end det hjælper hende. Det er stik modsat af, hvad mange tror - men nu synes der jo at være rimelig god koncensus om, at tro i forvejen fylder alt for meget i vores hverdag  *o)

Jeg har selv arbejdet i et webhus med en kundeportefølje, som havde råd til at få deres løsninger gennemtestet på brugere under overvågning med bl.a. videooptagelse og eye tracking. Den slags overrasker ofte, og man lærer en masse af det.

Jeg kan på det varmeste anbefale denne artikel - omend den er nogle år gammel - af en, som har udforsket emnet lidt dybere. Spændende læsning!
Avatar billede olebole Juniormester
21. februar 2012 - 23:53 #6
Min løsning ovenfor lever vel at mærke ikke op til undersøgelserne - men den kommer tættere på, end validering på keyup
Avatar billede pstidsen Novice
22. februar 2012 - 08:22 #7
(...)at realtime validering ofte forvirrer brugeren langt mere end det hjælper hende.
Kan godt lide du kun skriver "hende"... :-D
Avatar billede olebole Juniormester
22. februar 2012 - 16:47 #8
Ja, der skal ikke meget til at overraske os - og egentlig et meget godt eksempel på, hvad vi taler om (det var ingenlunde et tilfælde).

Ingen af os er mandschauvinister, når vi 'akademisk' taler om det. På den anden side reagerer de fleste af os instinktivt overrasket, hvis man refererer til 'brugeren' som 'hende'  *o)
Avatar billede olebole Juniormester
22. februar 2012 - 16:55 #9
Prøv f.eks. at stille denne gåde til en i din omgangskreds:

En mand og hans søn kommer kørende ad motorvejen og bliver involveret i en alvorlig ulykke. Faderen bliver dræbt på stedet - mens sønnen i meget kritisk tilstand bliver kørt til hospitalet.

Her kommer overlægen ind og ser til knægten. "Åhh Gud! Min søn!", udbryder lægen.

Hvem var overlægen?

De færreste - og det gælder også kvinder - gætter på, at overlægen var drengens mor. Prøv den, når du sidder i et 'hønseselskab', der bithcer over 'alle de chauvinistiske mænd'.

"Ehhhhh, tøser. Hvem er det lige her, som er mandschauvinister?"  =)
Avatar billede pstidsen Novice
22. februar 2012 - 19:48 #10
#9: Kendte den godt (dog lidt i en anden version). Den er genial! Vores lærer brugte den på vores klasse og absolut ingen (klassen har flest piger) kunne gætte det, Lidt mandschauvenistisk skal man vel være? ;-)
Avatar billede chris0905 Nybegynder
22. februar 2012 - 20:14 #11
Sjov gåde! ;)

Men jeg fandt frem til et svar primært ved hjælp af zoso's links, men ændrede lidt så de havde olebole's "onChange"...

Jeg synes I skal dele, hvis I vil. Smid svar! :)
Avatar billede olebole Juniormester
22. februar 2012 - 20:18 #12
Jeg samler ikke point, men tak for tilbudet  =)
Avatar billede chris0905 Nybegynder
27. februar 2012 - 17:11 #13
zoso? point? :)
Avatar billede chris0905 Nybegynder
29. februar 2012 - 14:18 #14
Det tager jeg altså som et nej...

Tak for hjælpen!