Avatar billede Curio Nybegynder
28. januar 2012 - 13:00 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

PC-valg

Jeg skal til at investere i en ny bærbar computer, men det er gået op for mig, at den hastigt udviklende industri er langt foran mig, så jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal købe. Derfor håber jeg på lidt hjælp.

Mit behov er rimelig simpelt. Jeg er meget utålmodig med IT, så den skal være hurtig, men den behøver ikke være et vidunder ud i grafiske egenskaber.
Jeg skal mest af alt benytte den til studiet, så det handler om, at den skal være effektiv til at behandle statistik (med datasæt på op til flere millioner observationer) og tekst i diverse dataprogrammer (Excel, SAS, SAS Enterprise, LaTeX et cetera). Da den skal kunne køre SAS er det vigtigt, at det er en Windows-pc, for jeg orker ikke at skulle have to forskellige styresystemer på en Mac.
I øvrigt er det ret vigtigt for mig, at dens trådløse forbindelse er i orden såvel som, at der er mulighed for at tilslutte den til tv via HDMI.

Umiddelbart vil jeg tro, at de fleste computere kan opfylde mine behov, men hvad skal jeg specifikt gå efter? Det vigtigste er, at den er hurtig og stabil at arbejde på, for det er en langtrukken affære at analysere i datasæt med en langsom computer. Sammenbrud skal for så vidt muligt undgås, selv om det muligvis bliver svært med Windows. :-)

På forhånd tak for de helt sikker gode råd.
Avatar billede pstidsen Novice
28. januar 2012 - 14:35 #1
Prisleje?

Måske en af de to? http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=6289438;6514897 begge med en hurtig i7 processorere og 8 GB DDR3 RAM. Dog kan de slet ikke bruges til spil!

Hvis der er overskud i SU budgettet så overvej den fede blærerøvsstudiepc: http://www.pcworld.dk/art/204264/test-superslank-baerbar-er-konge-i-windows-land tynd som knækbrød og hurtig som en gazelle!

Dog hvis du har mulighed for at vente et par måneder, så gør det for der kommer de nye ultrabooks.
Avatar billede jokkejensen Novice
28. januar 2012 - 15:02 #2
enig i UX31, en lille fantastisk maskine. Så er du i hvert fald igen foran i den hastigt udviklende industri :).
Avatar billede pstidsen Novice
28. januar 2012 - 15:16 #3
hastigt udviklende industri :).
Præcist. Desværre går der bare ikke særlig lang tid før man igen er bagud..
Avatar billede Curio Nybegynder
28. januar 2012 - 15:45 #4
Prisen er for så vidt ligegyldig. Omvendt er der jo heller ikke grund til at betale i dyre domme for noget, der alligevel og uundgåeligt skal skiftes ud om senest to år - formodentlig.

Har I overblik over, hvordan man skelner imellem processorerne? Jeg kan se, at man kan få både i3, i5, i7 og i9, men det er ikke ensbetydende med, at Ghz forøges proportionalt. Hvad er det mest relevante kriterium da?

Asus Zenbook UX81 er uden tvivl en fed lille maskine, men er det holdbart, at de er så små? Jeg arbejder selv i øjeblikket på en Lenovo Ideapad 12", der var det nyeste af det nye for et par år siden, men hurtig har den aldrig været. I det hele taget var det vist dengang mere eller mindre almindeligt at købe Lenovo/IBM, fordi det skulle være mere stabilt. Den myte kan vel godt slås ihjel efterhånden?
Avatar billede pstidsen Novice
28. januar 2012 - 16:10 #5
i7 er bedre end i5 som igen er bedre end i3.

Indenfor hver model er der processorer med forskellige frekvenser (GHz) og det er bedst med høj frekvens.

På UX81 er den forventelige levetid nok 3-4+ år. Men pas godt på den. Hvis du nurser den lidt så holder den naturligvis længere.
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. januar 2012 - 11:32 #6
i3 er Hygge/Casual
i5 er Gamer/Office
i7 er til f.eks grafisk brug/indesign/photoshop mv

Hvis jeg var dig købte jeg en Laptop med en i5'er
8GB RAM, en Laptop med en SSD (Solid State Drive) og så burde du have et GODT produkt... lad være med, at bruge mere end 6-8.000,- på en bærbar. Bedre at spare lidt også udskifte hvert 2-3 år.

Husk på den primære årsag til en computer bliver "langsom" er fordi den bliver sløvet af aggresive antivirusprogrammer, Plugins til Internexplorer (bingbar, googlebar osv), fragmenteret harddisk osv...Vira/Malware hører herind under...
Avatar billede pstidsen Novice
29. januar 2012 - 11:54 #7
Bærbar med SSD, godt grafikkort og i5 til 6-8 tusind? Den vil jeg gerne se! :)
Avatar billede Curio Nybegynder
29. januar 2012 - 12:16 #8
Der er mange computere derude, så det er faktisk meget interessant at se lidt på.

I forhold til Asus Zenbook UX81 er den ret dyr, men den har til gengæld også rimeligt høje specifikationer samtidig med, at den både er lille, let og fint designet. Det er altsammen meget tiltalende relativt til andre bærbare, der måske er billigere men så vejer mere end det dobbelte og generelt bare er mere klodsede.

Omvendt kan man for billigere penge få computere, der har både flere RAM og flerkernede processorer, der er i UX81. Nu er det nok klart, at det til sidst står imellem, om man vil betale for et så flot design, som UX81 har. Men kan man sige noget om, hvorvidt dens specifikationer på nogen måde kan retfærdiggøre dens høje pris?
Avatar billede pstidsen Novice
29. januar 2012 - 12:24 #9
Men kan man sige noget om, hvorvidt dens specifikationer på nogen måde kan retfærdiggøre dens høje pris?
Nej! Hvis det var en grim Dell computer der vejede 2,5 kilo så var det jo penge ud af vinduet! Men til studiet er det da smart med en lille fiks computer der er nem at transportere og du ikke er afhængig af en stikkontakt indenfor få meter.
Avatar billede Curio Nybegynder
29. januar 2012 - 12:47 #10
Det var da i hvert fald et svar, man kunne forstå. :-)
Avatar billede Curio Nybegynder
29. januar 2012 - 12:49 #11
...og pointgivningen mislykkedes da vist helt og holdent.
Avatar billede pstidsen Novice
29. januar 2012 - 13:07 #12
Sådan giver man point:

Du beder den/de der har løst problemet om at lægge et svar. Når den/de har gjort det accepterer du svarene sådan her: http://dl.dropbox.com/u/21887805/Video_1323987519.wmv

Hvis jeg har løst problemet lægger jeg et svar med det samme for nemheds skyld. Hvis jeg ikke har løst problemet så se bort fra dette svar.

Håber det hjalp :)
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. januar 2012 - 13:21 #13
#21 f.eks en ASUS Zenbook UX21E-KX004V
Core i5 2467M / 1.6 GHz ULV, RAM 4 GB, HDD 128 GB SSD, HD Graphics 3000, Bluetooth 4.0, WLAN : 802.11b/g/n, Bluetooth 4.0, Windows 7 Home Premium 64-bit, 11.6" Widescreen LED baglys Color Shine TFT 1366 x 768 ( WXGA ), kamera
til kr. 7.500,- (inkl. moms)

Eller

HPProBook 6560b - Core i5 2520M 2.5 GHz
Core i5 2520M / 2.5 GHz, RAM 4 GB, HDD 128 GB SSD, DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM, Radeon HD 6470M, Gigabit Ethernet, WLAN : 802.11b/g/n, Bluetooth 2.1 EDR, TPM, Windows 7 Pro 64-bit, 15.6" Widescreen LED baglys HD+ anti-genskin TFT 1600 x 900 ( WXGA++ ), kamera, Microsoft Office 2010 præ-loadet
til kr. 9.450,- (inkl. moms)

der er da masser af muligheder... og det er kun ved, at bladre i 2 minutter på www.proshop.dk
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. januar 2012 - 13:21 #14
Doh ... det er henvist til #7 Ptidsen :)
Avatar billede pstidsen Novice
29. januar 2012 - 13:27 #15
#13: LOL beklager! Jeg forvekslede denne tråd med en anden som skulle bruges til gaming. Sorry :)
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. januar 2012 - 13:33 #16
heh ... en der har gang i FOR mange spørgsmål på samme tid..  :)
jeg kender følelsen ... læg mærke til mit indlæg hvor jeg henviser til #21 ...  ;-)
Avatar billede pstidsen Novice
29. januar 2012 - 13:34 #17
Avatar billede Curio Nybegynder
29. januar 2012 - 13:34 #18
Jeg tror, at jeg har fået et meget godt overblik over, hvad jeg skal kigge efter.

Tak for hjælpen.
Avatar billede pstidsen Novice
29. januar 2012 - 13:37 #19
#16: hehe ;)

Hvis problemet er løst skal du huske at lukke som forklaret i #12 :)
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. januar 2012 - 13:41 #20
#17 faktisk en ret fed maskine du fandt der tidsen...

#18 husk lige, at skal computeren være medlem af et serverdomæne eller tilsvarende så skal det være "professionel" udgave af Windows
Avatar billede pstidsen Novice
29. januar 2012 - 13:45 #21
juleulven og jokkejensen vil i ikke have points?
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. januar 2012 - 14:52 #22
du har uddelt point :) men det er helt fint.. jeg spriger over
Avatar billede pstidsen Novice
29. januar 2012 - 14:57 #23
Nej det er Curio der har uddelt points ;)