Avatar billede Nicolaj_Holm Nybegynder
26. januar 2012 - 10:17 Der er 1 kommentar

Strømbegrænser?

Hej Folkens...

Jeg ville lige høre om der er nogen af jer der ved, om findes en komponent ud over en laboratorie strømforsyning som kan bruges som strømbegrænser.

Min strømbegrænser skal lukke ned når der opnås en strøm på max. 0,5A, tiden den har til at lukke i er mellem 10-20ms. Det hele kører i et 24VDC system, og denne spænding skal selvfølgelig holdes konstant indtil de 0,5A opnås.

Jeg har pt. prøvet nogle små bimetals printsikringer, men de er ikke hurtige nok til at lukke indenfor ovenstående tidsperiode, derfor søger jeg nok en elektronisk komponent som er hurtigere.

Jeg vil være ked af, at skulle til at lodde noget fancy sammen, og ønsker derfor at finde en komponent, der ikke fylder alverden, men som har denne funktion indbygget.

På forhånd tak...!
26. januar 2012 - 12:21 #1
HEJ

Der er stabiliserede strømforsyninger i serien 78XX hvor XX står for den aktuelle spænding. (eks 7812 er en 12 volst stabilseret strøm forsyning). Max strøm er 1 AMP.

Sætter du et L (eks 78L12 får du igen 12 volt men max 100mA.) Så vidt jeg ved findes der også en 500 mA udgave (kender ikke typenavnet - aldrig brugt den type ), det må du selv undersøge.

Der er 3 ben (1 stel, input og output) simplere kan det ikke blive.

Fabrikanten har datablade og applicationsforslag.

OG PS: Det her sted er ikke det rigtige forum for den slags elektronik-spørgsmål - bare til din orientering).

Kristian