Avatar billede coke61 Nybegynder
19. januar 2012 - 20:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Strømsladrehank

Er der en der har en ide.
Har købt en kogeplade til svigerforældrene, men der er ingen kontrollamper på så man kan se om pladerne er tændt eller ej. De gamle er meget glad for apparatet, men vi er bange for at de en dag glemmer at slukke for en af pladerne.
Jeg kunne jo montere kontrollamper i kabinettet, men så bortfalder garantien jo.
Findes der en anordning ( sladrehank) så en lampe tændes når der er tændt for pladerne. Det skal jo helst være noget der monteres før stikproppen.( pga ovenstående)
Jeg havde tænkt på en strømspareskinne, men den kan kun klare max 600w på masterstikket, og pladerne bruger 2200 w.
I en anden tråd var der en der foreslog et dobbeltstik, en lampe og en afbryder for begge. Det har jeg tænkt på men ka ik lige finde plads til afbryderen i deres køkken. ( de bruger begge kørestol)
Det må da kunne laves på en eller anden måde.
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. januar 2012 - 22:17 #1
Enig med 'den anden tråd'
En såkaldt forlængerledning med dobbelt hunstik,hvor det ene bruges til kogepl og det andet til en (lampe/lampet- UDEN AFBRYDER !).
Så vil lampen være tændt,hvis der er tændt ved stikkontakten.
Avatar billede webweaver Praktikant
19. januar 2012 - 23:22 #2
Der findes ikke rigtig noget, som fungerer, hvis du vil kunne benytte afbryderne nede på selve kabinettet til kogepladerne. Ikke uden du skal ændre på kogepladens konstruktion.

Du kan som det er nævnt, benytte en lampe og så på den måde kontrollere om der er slukket for stikkontakten eller ej og så bruge den som afbryder istedet for dem i kabinettet.

Dog er det noget juks at begynde at lave forlængerledninger med 2 forlængerled og så videre. Den går altså ikke! Så bør kontakten skiftes til en stikkontakt med kontrollampe i, så man kan se om der er power på den :)

Kunne fx være sådan en her, http://www.elvvs.dk/category.2146.article.13490

Og så en afbryder til at tænde og slukke for denne stikkontakt.
Der kan også sættes en normal stikkontakt op og så en afbryder med glimlampe (giver en lidt mere synlig kontrollampe) til at afbryde for stikkontakten.

Bare vær opmærksom på, hvor meget strøm kogepladerne forbruger maks og hvor meget du må trække i igennem stikkontakt/afbryder materiellet som du nu en gang vælger.

Det er ikke noget du som privatperson selv må lave.
Hvis en elektriker laver det, sørger han/hun selvfølgelig for, at det er det rigtige materiel der anvendes.
Avatar billede coke61 Nybegynder
03. februar 2012 - 12:14 #3
Har droppet Iden,det lader til de husker at slukke :)