Avatar billede nm78 Nybegynder
25. december 2011 - 23:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Begrænset eller ingen forbindelse til internettet (kun på den en ud af to computere)

Hej.

Jeg har en bærbar pc med Xp pro, SP3. Det er (var!) meningen at min kærestes bedsteforældre skulle låne denne, mens jeg tog deres stationære pc til rep.
Problemet er at jeg ikke kan få internettet til at virke på den bærbare.

De har GALNET som udbyder, og der er intet trådløst netværk.
Jeg tager stikket fra deres stationære pc og smider i den bærbare, og der er pludselig kun begrænset forbindelse. Det er ikke muligt at forny IP!

Jeg har også taget alle oplysninger (IP, Gateway, DNS mv.) fra den stationære, og manuelt tastet dem på den bærbare. Satdig uden held.

Det skal lige tilføjes, at den bærbare sagtens kan komme på internettet hos mig selv, både trådløst og med snor. Jeg har Fullrate som udbyder.

Er der nogen der har en anelse om hvad det kan skyldes?

På forhånd tak.
Avatar billede nm78 Nybegynder
25. december 2011 - 23:54 #1
Glædelig jul, forresten! :)
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
26. december 2011 - 00:52 #2
Det skyldes ret sikkert mac-adressen på netkortet.

Den hurtige løsning er at indtaste en administrativ mac-adresse (network address) under avancerede indstillinger for netkortet (hvis det tillades). Brug mac-adressen fra den bærbare. Det kaldes også kloning.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
26. december 2011 - 00:53 #3
Det bliver jo så omvendt. Det er adressen på den stationære der skal bruges :)
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
26. december 2011 - 00:58 #4
Ellers er første skridt genstart af kabelmodem. Afhængig af opsætning, så stoppper trafikken her ved ukendt mac-adresse.

Hvordan udbyderen ellers takler det med mac-adresser, kan jeg ikke lige sige.
Avatar billede nm78 Nybegynder
27. december 2011 - 23:05 #5
Hej hansepeter2

Jeg prøver at genstarte modem. Skal derover i morgen, onsdag igen.

Hvor er det jeg (måske) kan indtaste en administrativ mac-adresse?
Jeg bruger XP SP3. Er det ved netværkforbindelsen eller er det i enhedshåndtering? Eller et tredje sted?
Kan du eventuelt smide en sti? Så kan jeg se om det kan lade sig gøre.
Kan jeg ikke også tilføje min mac adresse i modem? Hvis jeg da har brugernavn og password til modem?

På forhånd tak.
Avatar billede nm78 Nybegynder
29. december 2011 - 22:29 #6
Det virkede! :)

Slukkede og tændte for modem.

Tak for hjælpen.