Avatar billede kjeldsted Novice
20. december 2011 - 13:19 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

[Ubuntu] Statisk lokal IP

Hejsa folkens.

Jeg har efterhånden prøvet nogle forskellige ting igennem, efter at have læst mig frem rundt omkring på Google. Og jeg kan simpelthen ikke få sat min server (Ubuntu 11) til at kører med statisk IP. Nu har jeg tre gange måtte omprogrammere, routeren, hvilket begynder at gå mig på på, da jeg har en del services kørende.

De gange jeg har forsøgt mig med en statisk IP, ender det med at computeren slet ikke kan komme online. Jeg tænker at det da må kunne gøre forholdsvis simpelt. Men hvordan?

På forhånd tak,
Kjeldsted
Avatar billede allanbang Nybegynder
20. december 2011 - 13:45 #1
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2011 - 01:00 #2
Har du husket at tilføje nogle DNS servere til /etc/resolv.conf?
Avatar billede kjeldsted Novice
21. januar 2012 - 19:12 #3
Jeg er ked af min sene response.

Forslaget #1, har jeg i forvejen forsøgt mindst 1.000 gange, uden held. Denne gang prøvede jeg så som kombination med #2. Og som altid får jeg bare følgende svar når jeg skal genstrate netværksprocessen:

RTNETLINK answer: No such process
SIOCDELRT: No such process
SIOCADDRT: No such process
Failed to bring up eth0.

Og selvfølgelig betyder det nu er det lige pt. intet internet er på min server... Mindre smart... Nå. Men filer et nu som følger:

/etc/network/interfaces
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
    address 192.168.1.6
    netmask 255.255.255.0
    network 192.168.0.0
    broadcast 192.168.0.255
    gateway 192.168.0.1

/etc/resolv.conf
nameserver 192.168.1.6
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 11:54 #4
Har du din egen dns server på 192.168.1.6? Altså en router eller lign der peger på en  dns-server?

Prøv at ændre til Googles dns servere

nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4

i resolv.conf og se hvad den siger

Ellers kunne det være et problem med en driver.
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 12:02 #5
Nop. Jeg har ikke selv en DNS server kørende.

Og den interne IP på computeren er lige pt. 192.168.1.6, hvilket den blev tildelt sidst den blev genstartet.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 12:10 #6
Okay, hvad siger den hvis du bruger Google dns?

Altså /etc/resolv.conf

nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4

Husk at fjerne 192.168.1.6

Kan du pinge ip'er?
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 12:37 #7
Ah, ja... Presterede at overse ordet DNS i #2. Imponerende. Men det ser faktisk ud til at virke nu. Smid et svar smaakagen :)
Og tak for hjælpen.
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 12:39 #8
Okay... Dér var jeg for hurtig. Den interne IP på serveren er nu 192.168.1.6 som den skal være. Men den har ikke forbindelse til omverdenen.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 13:19 #9
Hvad sker der hvis du prøver at pinge 8.8.8.8?
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 13:21 #10
Jeg bliver nok nødt til at bede dig uddybe... Hvordan skal jeg pinge den?

Ja, jeg har ikke voldsomt meget viden om emnet.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 14:15 #11
Selvfølgelig vil jeg det :)

Du skriver ping 8.8.8.8 i serverens terminal altså via ssh hvis du bruger en anden computer til at styre den eller direkte på serveren. Lad den køre i 10 sek og tryk ctrl+ c for at stoppe den. Hvad sker der så?
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 14:30 #12
Takker :)

Den svarer
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=x ttl=40 time=23.0 ms
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 14:30 #13
Samme svar ved 8.8.4.4
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 14:48 #14
Okay. Så er der hul igennem til internettet. Den ved bare ikke hvor den skal slå domænerne op.

Har den stadig nameserverne i /etc/resolv.conf?
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 15:01 #15
Hm... Der må være et eller andet jeg overser. Enten får jeg ikke genstartet netværket korrekt, eller også må der være noget andet.

Nu er serveren på nettet, men hvis jeg ændrer adressen i /etc/network/inferfaces er det stadig samme adresse jeg får frem i ifconfig

Og, ja. Jeg har stadig både 8.8.8.8 samt 8.8.4.4 i resolv.conf
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2012 - 10:27 #16
Prøv at genstarte netværket med

sudo /etc/init.d/network-manager restart

og se om det gør en forskel
Avatar billede kjeldsted Novice
26. april 2012 - 17:06 #17
Jeg skal beklage jeg ikke lige har fået svaret. Kørte i lidt tid med den selvtildelte IP, indtil den så valgte at skife IP'en til 169.254.169.254 netop som jeg tog til USA (typisk).

Men har netop gennemgået alt fra tråden igen, og genstartet med /etc/init.d/network-manager restart, men den kører stadig nu med 169.254.169.254.... ØV :(
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 17:22 #18
Hmm... Det var da en sær ip.

Jeg går ikke ud fra at du har gui installeret på din server? Det kan nemlig godt drille.

Prøv at rette din /etc/network/interfaces til det fra tidligere indlæg og tast

sudo /etc/init.d/networking restart

Har din ip ændret sig hvis du kigger på ifconfig?
Avatar billede kjeldsted Novice
26. april 2012 - 18:22 #19
Jeg må nok indrømme at jeg begynder at undre mig...

Jeg har GUI på serveren, selvom jeg nu ikke troede det kunne have indflydelse på IP'en !?!

Men eftersom jeg ville prøve at få den eksterne adgang til at virke ville jeg lige have ændret IP'en på routeren, som (sjovt nok) brokkede sig noget over IP'en. Da jeg så gik ind under tilsluttede enheder stod mig server på med den den IP adresse som jeg har skrevet på i interfaces filen.

Men kan GUI'en være skyld i at ifconfig skiver en forket adresse?!?
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2012 - 18:50 #20
Ja, hvis du fx bruger Gnome som GUI har den en indbygget pakke, der hedder 'Network-Manager', der styrer internet-indstillinger såsom dns-server, ip-indstillinger og så videre. Den kan godt finde på at overskrive dine indstillinger i /etc/network/interfaces.

Prøv at afinstallere network-manager, når du sidder på selve serveren. Du kan risikere, at du ikke kan komme i kontakt med den mens netværket er nede:

sudo apt-get purge network-manager

Alternativt kan du blot bruge network-managers GUI til at ændre dine ip-indstillinger til det ønskede med denne guide:

http://bit.ly/ru7ON4
Avatar billede kjeldsted Novice
01. august 2012 - 12:52 #21
Nå, jeg kan vist blot konstaterer at det virker nu...
Smid nogle svar og jeg får lukket dette :)
Og mange tak for at I gad hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2012 - 13:05 #22
Jeg er glad for at du fandt ud af det. Havde det noget med Network-Manager at gøre?
Avatar billede kjeldsted Novice
01. august 2012 - 13:13 #23
Jeg må nok indrømme jeg ikke ved hvornår den fandt ud af det. Jeg endte med desperat at prøve alle ting skrevet herover igennem en del gange, uden det så ud til at virke.
Dog kan jeg konstatere at efter serveren for en måneds tid siden besluttede at slukke sig selv, har den kørt på netop den IP jeg har prøvet at få den til selv efter både genstart af computer samt router.