Avatar billede larsgrau Forsker
16. december 2011 - 09:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

max 69 tegn på en line i et notat felt

Hej

Er der nogen som har en måde på hvor man kan begrænse antal tegn pr. line i et notat felt i access, og evt hvis man skriver ud over de 69 tegn, automatisk skifter line ?

Venlig Hilsen
Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
16. december 2011 - 09:57 #1
det skal så være op onkeyup, så den efter hver sluppet tast lige ser på, hvor seneste linjeskift er (vbCrLf) - er den over 68, så tilføj et linjeskift.
Man skal evt køre hele teksten igennem hver gang - bruger kan jo pile op til en tidligere linje, og skrive der.
Avatar billede larsgrau Forsker
16. december 2011 - 13:35 #2
Måske, men jeg vil helle have den tilat begrænse til 69 tegn pr. line
Avatar billede fdata Forsker
17. december 2011 - 19:44 #3
Hvordan havde du overhovedet tænkt dig at styre det?

Hvad nu hvis brugeren går to linier op og indtaster 10 tegn ekstra?
Skal alle efterfølgende linieskift så flyttes 10 tegn frem?

Og omvendt: Hvis brugeren sletter 10 tegn i en tidligere linie?
Skal alle efterfølgende linieskift så flyttes 10 tegn baglæns?

... og der skal vel også tages højde for de ord, der er indtastet. Der kan jo ikke altid være præcis 69 tegn i en linie. Evt. lange ord skal vel flyttes ned på næste linie (eller deles?)
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2011 - 20:53 #4
det er det med onkeyup - hver gang en tast slippes i feltet, så kan man fx fjerne (replace) alle vbcrlf, og derefter opdele i multipla a 68 tegn og indskyde en linjeskift.
Avatar billede larsgrau Forsker
03. oktober 2012 - 09:13 #5
Det virker ikke, fandt en anden løsning