Avatar billede fragmo Nybegynder
14. december 2011 - 18:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Backup af windows

Jeg vil gerne have lavet et ghost eller lignende af mit c-drev så det er lettere at komme tilbage til start uden at skulle igennem opdateringer og installering af programmer når jeg geninstallerer.

Jeg har overhovedet ikke forstand på at lave ghost - om det overhovedet er et ghost eller en eller anden anden form for backup jeg skal lave? I hvert fald skal jeg have et eller andet så jeg hurtigere kan få min computer op og køre når jeg får lavet ged i mit system.

- Skal jeg lave ghost af drevet? I så fald hvad skal jeg bruge af program, og hvordan gendanner jeg fra dette ghost?

- Eller skal jeg lave backup på anden måde? I så fald, med hvad og hvordan gendanner jeg backup'en?

Jeg vil gerne hvis det er muligt at gendanne direkte fra min NAS, kan man det?
Avatar billede KHHP Juniormester
14. december 2011 - 19:39 #1
Nu ved jeg ikke lige med en NAS, men hvis du har en harddisk der har samme størrelse, eller større end din system disk, kan du hente clonezilla live cd, og så klone dit system-drev til en anden harddisk. Hvis du så laver ged i noget, så starter du bare med clonezilla igen, og kloner så bare den modsatte vej, således at du kloner fra backup-drevet over på C:-drevet.
Det er den måde jeg gør det på med WIndows.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2011 - 21:41 #2
Avatar billede folk2003 Nybegynder
16. december 2011 - 11:07 #3
Hvis du vil betale for at ha' en sikkerhed i form af et ghost, så er Norton Ghost 15 en løsning. En af fordelene ved Norton er, at du kan komme ind i dine backup før at Windows starter. Og typisk vil disse backup af dit c-drev ligge på en ekstern harddisk eller en cd.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2011 - 17:58 #4
#3 De fleste af disse programmmer har muligheden for at lave en recovery boot disk, så programmet kan køres fra pc opstart.
Brugte selv Norton Ghost dengang man brugte diskette til at starte Ghost. Dengang kørte jeg Windows 98 SE som ikke havde systemgendannelse. Har ikke prøvet de nyere udgaver.
Avatar billede fragmo Nybegynder
16. december 2011 - 21:36 #5
Tak for svar, jeg har kigget på mulighederne i har foreslået, og er nået frem til at jeg tror jeg giver windows' egen sikkerhedskopierings-funktion en chance mere. Den har engang nægtet at lave en sikkerhedskopi af ukendte årsager, men nu får den lige en chance igen, det er vist den af dem alle sammen min hjerne bedst kan forstå at bruge...

Men lige et spørgsmål om den; hvis nu jeg får lavet total ged i mit system og det ikke kan starte op, kan jeg så gendanne fra denne sikkerhedskopi fra boot'en? og hvordan?
Avatar billede folk2003 Nybegynder
16. december 2011 - 22:36 #6
Jeg går ud fra, at du kører WIN7?. I såfald skal du have oprettet en systemafbildning, som Windows selv foreslår. Denne systemafbildning skal ligge "uden for" dit c-drev, f.eks. på en harddisk.
Så skal du oprette en systemreparationsdisk (cd-rom), som du, når uheldet er ude, kan boote maskinen på. Herfra finder du så din systemafbildning, der geninstallerer Windows.
Avatar billede fragmo Nybegynder
28. februar 2012 - 19:59 #7
Beklager det sene svar, jeg har lidt opgivet emnet, da computeren det drejede sig om gik i stykker...

Har nu fået ny computer, ville dog stadig gerne kunne lave en backup af c-drevet når jeg har fået installeret de programmer der skal installeres, sådan at jeg sparer tid hvis det bliver nødvendigt at gendanne.

Kan godt være det er mig, men jeg kunne ikke få nogle af de foreslåede metoder til at virke?

Anyway, lige et andet spørgsmål; hvordan lukker jeg tråden? Får mails om at den stadig er aktiv.
Avatar billede fragmo Nybegynder
30. marts 2012 - 17:48 #8
Afsluttet - jeg har opgivet at lave backup af mit drev