Avatar billede yasschee Nybegynder
02. december 2011 - 12:52 Der er 7 kommentarer

Fujitsu Siemens

hej,

jeg har et problem med en bærbar, hvor den ikke starter og den har muligt vis har fået vandskade? men har en idé om at skærmkortet ikke virker af vandskade eller af slag. Og bærbaren har muligtvis også en ødelagt motherboard. så hvad skal jeg gøre, da jeg skal lave den for én anden person?

MVH
yasschee
Avatar billede michael_stim Ekspert
02. december 2011 - 12:57 #1
Hvis det er noget du ikke kan klare, så giv ham den tilbage og sig at det overgår din forstand. Det er ikke et nederlag at sige at man ikke er kompetent til lige den opgave, det er et nederlag at ødelægge noget pga bristende kompetence.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2011 - 13:49 #2
alt andet lige, så ville jeg tage harddisken ud, og lave en backup (total image), så er data i det mindste i sikkerhed. Derefter kan den overgives til prof hjælp.
02. december 2011 - 14:15 #3
Hej

Prøv følgende:

1: Tænd for den (sluk hvis den er tændt)...
2: Læg øret til den og hør om din harddisk starter op (et meget let hvinen eller en let brummen), ikke at forveksle med Processor-køler-viften.
3: Hør om Processor-Blæseren starter (ikke nødvendigvis med det samme, men efter et stykke tid, når processoren bliver varm).
4: Se om der sker et eller andet med din skærm (et blink, et farveskift, bare noget som indikerer at den forsøger at initialisere skærmdriveren.

Hvis OK hertil er det enten din harddisk eller skærmkortet / skærmhardwaren som mis-funker. Få en ven eller en prof til at tage en kopi af din harddisk, som Claes57 fornuftigt nok påpeger. Hvis din harddisk er OK, så må du enten få et nyt stykke hardware (skærmkortet) eller vinke BYE -BYE til maskinen.

Sker der intet , tja, så kan du sikkert købe en ny labtop hos en forhandler (der er mange af dem og de er mere end villige til at sælge dig en ny ... !)

En tanke: Har du en elektronik kyndig ven ?

Hvis JA bed ham om at måle spændinger rundt om på motherboardet, da det også kan være din interne spændingsregulering, som er gået heden .... (RIP) ..

KRISTIAN
02. december 2011 - 14:19 #4
PS:

Hvis du ikke magter det, så gør som "michael_stim" påpeger, der er intet galt i at sige, at det klarer du ikke.
Avatar billede computerlab Nybegynder
25. december 2011 - 20:04 #5
Har du fået fixet det?
Avatar billede yasschee Nybegynder
05. januar 2012 - 08:48 #6
hej igen
ja jeg har fået den fikset...

tak for hjælpen.
05. januar 2012 - 13:03 #7
HEJ,

Af ren og skær nysgerrighed:

Hvad var problemet ?

KR