Avatar billede masteraaen Novice
01. december 2011 - 20:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Exchange server - ingen mails efter flytning

Hej.

I dag har vi flyttet firmaet og har fået ny internetforbindelse.
Så vidt jeg har forstået, så har vi nu en dynamisk IP, hvor vi før havde en fast IP.

Jeg har fået serveren i luften og netværket fungerer fint.
Internettet virkede ikke, men så skiftede jeg serverens TCP/IP indstillinger til Dynamisk IP, og så er jeg på internettet.

Men vi får ingen mails.
Er der noget med, at exchange-serveren ikke virker, hvis der er dynamisk IP?

Hvordan søger jeg for at få Exchange i luften igen?
Avatar billede jjam Juniormester
02. december 2011 - 08:23 #1
MEd mindre du har en pop3 conector og et webhotel 'ude i byen' så går det ikke rigtig med en exchange og dynamisk ip.

Hvis i ikke har en pop3 konto hos en internetudbyder, så skal du have sat dit domænes DNS MX record op til jeres faste IP.

Håber at det giver mening.
Avatar billede micma18_ Nybegynder
02. december 2011 - 09:47 #2
Ja, i er nødt til at have en fast IP adresse. Og i er nødt til at have åbnet port 25, og peget den ind på serverens lokal ip adresse, i jeres netværks udstyr (gateway / router (hvis ikke jeres server direkte står for denne funktionalitet)).

Og så skal i på jeres DNS server (Hvis i har hostet jeres hjemmeside et sted, så er det sandsynligvis dem, i skal snakke med) have ændret MX recorden (Mail eXchange), så den ved hvor mails skal sendes hen.

DNS serveren er jo en slags vejviser, og når en afsender af en email sender en mail til jer. Så spørger deres mail system om navne oplysningerne i DNS systemet, hvor hen mail skal leveres. Så hvis i har fået en ny internet linje, så skal denne MX record ændres!
Og det er i den forbindelse, noget uheldigt at benytte en dynamisk ip adresse, som kan stå og skifte, alt efter udbyderens for godt befindende.

Ændringer i DNS kan i øvrigt tage nogen tid om at slå igennem. For de skal opdateres i DNS servere rundt omkring i verden, og i hvert fald i de servere som afsenderen benytter til opslag. Før det virker!
Det kan tage fra få timer, til et par dage i værste fald.
Avatar billede masteraaen Novice
02. december 2011 - 10:58 #3
Jeg har nu fået det ændret, så vi har fast ip-adresse. Denne har jeg fået oplyst, og det svarer også til, hvad jeg ser, hvis jeg slår os op på myip.dk

Vi er hostet ved surftown.dk, men jeg kan godt nok ikke finde, hvor man stiller mx record. Har kontaktet supporto og venter på svar.

Men når jeg så har ændret den ved Surftown, er det så bare at vente?

Vores forbindelse er sat op sådan, at firewall'en er direkte i serveren, som er koblet op direkte til modemet med et netkabel, og derefter ind i væggen. Sådan var det også, hvor vi flyttede fra.
Kan jeg derfor ikke gå ud fra, at der allerede er åbent for de nødvendige porte osv, da det jo fungerede fint, hvor vi var før?
Altså med andre ord, når mx-record er ændret, er det så bare at vente til mails begynder at trille ind? Eller skal jeg ændre noget andet?

Den eneste ændring jeg har foretaget på serveren er, at jeg har ændret tcp/ip-indstillingerne til at optage ip-adresse automatisk og også optage DNS server adresse automatisk. Her stod der nogen ip-adresser før, som jo så ikke står der mere.
Avatar billede masteraaen Novice
02. december 2011 - 11:30 #4
Nå nu fandt jeg ud af, at jeg slet ikke skal ændre det ved surftown, for det er sat op til at sende til comendo security, der står for vores spam-filter.

Nu har jeg lagt vores nye server-ip adresse ind som indgående server i comendos security center, men det viser, at der ikke kan leveres.

Er der nogen, der kan hjælpe med, hvor jeg muligvis skal ændre noget på serveren, for at den kan få leveret fra comendo? Burde det ikke ske af sig selv, når jeg har angivet serverens nye ip-adresse?
Avatar billede masteraaen Novice
02. december 2011 - 12:05 #5
Hej Micma

Jeg opretter den resterende del af spørgsmålet som et nyt spørgsmål.
Du må gerne lige lave et svar, så jeg kan afslutte denne tråd. Du har jo egentlig besvaret mit spørgsmål :-)
Avatar billede masteraaen Novice
08. marts 2012 - 10:49 #6
Nå ik.