Avatar billede Blueeyez Mester
30. november 2011 - 21:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ECHO

Jeg er ikke særlig erfaren med og lave batch filer og slet ikke på det område jeg vil bruge en..

Det jeg vil er at lave en batch fil der kan rydde de cookies der skulle være gemt på min pc når jeg starter min pc op (Ved godt den skal lægges under start i programmer.. men jeg kender ikke lige til kodedelen og problemet er jeg kan ikke skrive hvilke filer specifikt der skal fjernes, da de nok vil variere.. håber nogen kan hjælpe med følgende :)
Avatar billede Blueeyez Mester
30. november 2011 - 21:09 #1
Stien filerne er i er denne:
C:\Documents and Settings\username\Lokale indstillinger\Application Data\Google\Chrome\User Data\Default\Cache

Jeg går ud fra at mappen godt må slettes? Eller tømmes helt? :)
Avatar billede chalde Seniormester
30. november 2011 - 22:07 #2
Aner ikke om det er ok at slette alt indholdet eller om Chrome bliver pigesur hvis man gør det. Men det kan gøres med:

del /Q "C:\Documents and Settings\%USERNAME%\Lokale indstillinger\Application Data\Google\Chrome\User Data\Default\Cache\"*.*

evt tilføj /F hvis der er readonly filer.
30. november 2011 - 22:26 #3
del /Q "C:\Documents and Settings\%USERNAME%\Lokale indstillinger\Application Data\Google\Chrome\User Data\Default\Cache\*.*"

Bemærk hvor "" er sat ...
Avatar billede chalde Seniormester
01. december 2011 - 06:33 #4
#3 Du kan bruge "" både før og efter *.* ;)
Bruges pga. mellemrum i stien.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. december 2011 - 18:33 #5
Tak for informationen :)

Lige for at sikre mig det hvad er følgende så?: "*.* og *.*"

Grundet er hvis man starter cmd op, og skriver help del så kommer der en masse god information, men der står følgende:

DEL [/P] [/F] {/S] [/Q] [/all:attributter] navne
og så er der ERASE, hvad er forskel på del og ersase?

og hvad betyder attributter? Er det stien samt hvordan skal navne forstås?

ved navne står der: Angiver en liste med en eller flere filer eller mapper. Der kan anvendes jokertegn til at sltee flere filer.
Hvis der angives en mappe, slettes alle filerne i den pågældende mappe..

Er de tegn i har skrevet jokertegn? og er der forskel på dem?

Chalde - #3 Du kan bruge "" både før og efter *.* ;)

Forstår ikke helt? :I

Evt en guide mht at lave batch filer i echo? (Går ud fra det hedder echo? samt hvordan skal man skrive det i en batch fil?

Jeg har læst at man skriver:

@ECHO OFF
DEL /Q /all:"C:\Documents and Settings\Kenneth Rasmussen\Lokale indstillinger\Application Data\Google\Chrome\User Data\Default\Cache\*.*"

Kan se i ikke har /all med, er det grundet jokertegnet?
Er følgende korrekt eller mangler jeg noget? :)
Avatar billede chalde Seniormester
01. december 2011 - 18:55 #6
Det med "" var til karise.... det er blot at batch/scripts ikke er glade for mellemrum. Så for at informere batchen om at der er tale om en hel streng, skriver men det i "".
F.eks:
Dette er en streng
vil i en batchfil læses som: Dette
hvorimod:
"Dette er en streng"
vil læses som: Dette er en streng.

Forskellen på del (delete) og erase er, at i dostiden kunne du genskabe filer ved brug af undelete-kommandoen når de var slettet med del, hvorimod erase gjorde dette umuligt. Egentlig irrelevant
idag om du bruger den ene eller anden kommando.

Attributter = filens egenskaber (hidden, readonly osv..)
Så hvis du bruger /all medtager den alle filer, også skjulte m.m.

* er en joker ja. * i batchfiler er alt. *.* betyder allefiler.alleextensions

Echo er bare at den linje der skrives i batchfilen skrives på skærmen. Går jeg ikke ud fra du ønsker, men blot at den kører i baggrunden under opstart ;)
Derfor man i starten af sin batch ofte skriver:
@echo off
<linjer>
echo Dette skrives på skærmen
dette skrives ikke på skærmen

Guide: gogogoogle ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
01. december 2011 - 19:58 #7
Okay, synes jeg bliver klogere, men min batch fil virker ikke O.o

Her er hvad der står i den:

del /P /"C:/Documents and Settings/Bruger Navn/Lokale indstillinger/Application Data/Google/Chrome\User Data/Default/Cache/**"

Grundet Bruger Navn er mit brugernavn er delt i 2 og begynder med stort..

Jeg har tilføjet /P fordi jeg vil se om den reg det overhovedet, er så endt op med den ikke spørger om noget.. så hvad har jeg lige gjort helt forkert? O.o

Har fulgt denne side: http://ss64.com/nt/del.html
Avatar billede chalde Seniormester
01. december 2011 - 21:01 #8
Brug:
del /P "C:\Documents and Settings\%USERNAME%\Lokale indstillinger\Application Data\Google\Chrome\User Data\Default\Cache\*.*"

%USERNAME% er en global variabel, og bruger navnet på den bruger der er logget ind.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. december 2011 - 21:53 #9
#8 Det kalder jeg et guldkorn :D Den del virker og alt lader til og gøre som det skal :) Takker for hjælpen.

Karise_larry og Chalde smid svar :)

*Karise_larry for hurtig repons

*Chalde for det lidt forsinkede respons men derimod virkeligt gode guldkorn så at sige :D
Avatar billede chalde Seniormester
01. december 2011 - 22:22 #10
#9 Huh????!!!
Men anyway, ingen point her :) bruges ikke.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. december 2011 - 22:38 #11
#10 Man kan give point til flere af gangen :) Men okay;)
02. december 2011 - 00:10 #12
Ping...