Avatar billede zetto123 Nybegynder
26. november 2011 - 23:15 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Boot på server

Hej.
Jeg har et spørgsmål om at starte op på en server.
Jeg har overvejet at købe en server til hjemmet, og tænkte om jeg kunne gøre så mine computere startede op på lagerenheden på serveren.
Havde tænkt mig at det skulle være Windows 7, og kører med netværkskabel i.
Det kunne være rigtig fedt hvis man kunne bruge det på flere computere og bruge det sammentidig på flere computere.
Nogle der har en løsning på dette her?
har ikke købt en server endnu havde tænkt mig at købe en server hvor jeg kunne sætte mine 2 SATA hardiske på 1TB hver i.
Tak for hjælpen på forhånd.
Sig hvis der er noget info jeg har glemt eller i mangler.
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
27. november 2011 - 10:19 #1
Nu skal jeg lige forstå dette korrekt...
Du vil have at dine computere skal boote via et operativsystem der kun ligger på serveren?
Eller har de hver deres operativsystem og så vil du bare have adgang til harddiskene på serveren?
Avatar billede zetto123 Nybegynder
27. november 2011 - 12:47 #2
Jeg havde forestillet mig at de bootede op på windows 7 som lå på en server.
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
27. november 2011 - 14:22 #3
Det er desværre ikke noget man bare lige gør.
Det eneste info jeg har kunnet finde om det, er ved at gøre det via en OpenSolaris server. Se her (på engelsk): http://blog.zorinaq.com/?e=41

En anden ting du skal være opmærksom på er at Win7 som standard vil fange at hardwaren er forskellig hver gang du booter og så vil den aktiveres hver gang, hvilket vil sige at dine licenser vil blive ædt op ret hurtigt.
Avatar billede zetto123 Nybegynder
27. november 2011 - 17:38 #4
hmm.
hvad så hvis jeg installere windows 7 på computerne men vil have at den bruger serveren som lagerenhed til programmer, spil osv?
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
27. november 2011 - 18:48 #5
Det er meget mere ligetil... Sådan da :)
Det kræver bare at serveren deler de ønskede mapper med de rette rettigheder. Så kan du tilknytte de delte mapper som drev på de enkelte maskiner og derefter installere programmer m.v. på drevene.
Du skal dog være opmærksom på at når du installerer et program på én maskine, så er nødt til at installere det på den/de andre med det samme for at være sikker på at nøgler m.v. fungerer som det skal.

Jeg har selv noget lignende, dog kun med et enkelt program.
Det skal dog siges at det ikke er sikkert at alle programmer understøtter det, men det kan man jo prøve sig frem med.

Der ud over ved jeg at sådan noget som fx. M$ Office kan skabe problemer, for hvis ud opdaterer den på én maskine, så opdaterer den jo installationen på serveren, men registrerings-systemet på den/de øvrige maskiner tror IKKE at den er opdateret.

Men er man opmærksom på sådanne ting, så skal det nok kunne lade sig gøre.
Avatar billede zetto123 Nybegynder
27. november 2011 - 19:35 #6
hmm. tja det er meget forståeligt, så serveren bliver bare brugt til rå data.
men jeg tænkte på et program om man kunne bruge det for at man slipper for de problemer som opdateringer osv.
http://www.youtube.com/watch?v=yckNlHH7OfY&feature=player_embedded
dette link her viser programmet med installation i describtion. Har ikke testet om det virker optimalt.
Avatar billede zetto123 Nybegynder
27. november 2011 - 19:42 #7
eller
http://portableapps.com/node/9909 skulle også gøre det.
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
28. november 2011 - 13:37 #8
De to løsninger er mulige ja.
Især portable apps er ved at blive mere og mere udbredt.

Desuden er meget freeware og shareware lavet som både installers og arkiver. Dem der er lavet sådan kan også installeres centralt og køres på alle maskiner (samt opdateres centralt) uden problemer.

Det er i bund og grund et spørgsmål om at finde de rigtige programmer :)

Microsoft Office er IKKE en af dem (medmindre der er en portable version jeg ikke kender til ;) )
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2011 - 18:34 #9
Avatar billede zetto123 Nybegynder
28. november 2011 - 21:54 #10
hmm okay.
Jamen tak for hjælpen så.
er ikke helt sikker på hvad jeg vælger at gøre, men finder ud af det tak for hjælpen.
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
28. november 2011 - 22:37 #11
Nu kan du så selv vælge pointfordeling, men her er i hvert fald svar fra mig :)
Beklager at mine svar ikke helt gik i retning af hvad du ønsker :/
Avatar billede zetto123 Nybegynder
29. november 2011 - 19:57 #12
tusind tak for hjælpen, du fortjener jo helt klart alle points
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2011 - 18:24 #13
Svar (til løsninger og pointgivning)
#9
Avatar billede zetto123 Nybegynder
01. december 2011 - 20:22 #14
jamen jeg har ingen behov for det, og det gjorde ingen forskel for mig at vide openoffice er portable
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2011 - 16:22 #15
den kan likke på serveren