Avatar billede djsteiner Nybegynder
26. november 2011 - 11:42 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Afstemning der kan køre både som hjemmeside og på smartphones

Hej

Jeg kunne godt bruge noget hjælp til hvordan jeg skal gribe dette projekt an ?

Jeg vil gerne lave afstemning, som både køre på en hjemmeside og på smartphonets.

Denne afstemning skal bare være helt simple hvor man skal stemme på billeder om bruger skal kunne uplaode deres billeder.

Jeg tænkte man måske kunne lave noget med jquery mobile ?

Jeg kan HTML, CSS, PHP og ASP classic og lidt jquery.

Hvilket sprog skal jeg over i for at lave dette måske eksempler på det ?

Håber dette giver mening! :)
Avatar billede danco Nybegynder
26. november 2011 - 16:08 #1
Om det kan køre på smartphones eller ej er i min optik udelukkende et spørgsmål om loadtid OG styling.
Derfor bør du afholde dig fra at lave en side med meget høj loadtid.
Generelt bør afstemningslogikken jo være serverside så som du vil lave det i ASP eller PHP bør ikke gøre nogen forskel, hvis ellers din host understøtter begge.
Lad os antage at de omtalte billeder alle har et unikt ID i din database.
Så ville jeg vælge at lave en tabel mere der ser ud på denne måde:

pictureID - voter - vote

Hvor pictureID naturligvis er billedet ID , voter er bruger ID'et på den bruger der har afgivet stemmen og vote indeholder den værdi der er stemt.  Ved at gøre det på denne måde skal du jo naturligvis være opmærksom på at brugere kun kan stemme én gang pr. billede.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2011 - 18:43 #2
Du kan vaelge:

desktop browser---|
                  |---simpel web app---database
mobil browser-----|

desktop browser---complex web app---|
                                    |---database
mobil browser-----simpel web app----|

desktop browser---complex web app---|
                                    |---database
mobil app---------web service-------|
Avatar billede djsteiner Nybegynder
26. november 2011 - 20:18 #3
Hej Tak for jeres svar! :)

Er det muligt at lave noget i stil med dette sammen med php:

http://css-tricks.com/examples/AnythingSlider/

Sådan at man slider gemmen de billeder bruger har uploadet og så stemmer man på dem en for en ?

Vil dette give for meget  loadtid  ?

Håber dette giver mening!

arne_v  det du ligger op til vil det kræve at man skal over i noget Java eller anden kode ?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2011 - 23:43 #4
complex web app, simpel web app og web service kan sagtens laves i PHP.
Avatar billede djsteiner Nybegynder
27. november 2011 - 00:38 #5
Er der et bestemt værktøj/ editor som kan bruges til at lave php app's ?
Avatar billede djsteiner Nybegynder
27. november 2011 - 00:41 #6
Jeg søgte lidt på google og fandt denne radphp  er det noget i kender til ?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2011 - 01:25 #7
Hvad bruger du normalt til at skrive PHP i?
Avatar billede djsteiner Nybegynder
27. november 2011 - 01:31 #8
Jeg bruger Dreamweaver
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2011 - 01:46 #9
Saa kan du vel ogsaa bruge det til at lave en web app til det her?

(omend jeg generelt er lidt skeptisk over DW til app udvikling)
Avatar billede djsteiner Nybegynder
27. november 2011 - 11:53 #10
Har du et eksempel på en php web app kode ?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. november 2011 - 04:46 #11
Sagde du ikke at du har arbejdet med PHP??
Avatar billede djsteiner Nybegynder
28. november 2011 - 21:42 #12
Jeg arbejder ikke med PHP professionelt med i min fritid når jeg da har tid til det men det er noget tid siden at jeg sidst har rørt ved det! :)

Men vil det sige at en mobil web APP laves på samme måde, som en almendelig hjemmeside ?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. november 2011 - 22:00 #13
ja

du skal dog nok designe lidt efter mobil:
- skaerm stoerrelse
- brug af touch fremfor mus
goer at hvad der er godt til en desktop browser ikke noedvendigvos er godt til en mobil browser

(proev og kig paa www.eksperten.dk i en moil browser for at se hvor boevelt det kan vaere at bruge)
Avatar billede djsteiner Nybegynder
12. december 2011 - 08:50 #14
Nu spør jeg nok dumt igen, men men hvordan designer man til brug af touch skærm ?

og skal man lave css til  desktop browser  og en anden css til mobil browser ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2011 - 15:06 #15
Hvis du angiver en meget lille skrift type og laver links paa ganske faa bogstaver vil du opdage at det er meget svaert at ramme paa en rouch skaerm

(man kan naturligvis zoome, men ....)
Avatar billede djsteiner Nybegynder
12. december 2011 - 15:39 #16
Tak for jeres svar jeg må jo kaste mig ud idet ;)

Så kommeer der nok nogle spørgsmål når jeg kommer i gang med at kode :)

arne_v  kom lige med et svar så for du point.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2011 - 15:40 #17
svar
Avatar billede djsteiner Nybegynder
14. december 2011 - 17:44 #18
Jeg ved godt der er kommet et svar men vil lige høre om ens css og html skal være anderledes jeg læste på en hjemmeside at man skule lave css med "attribute" som denne:

media="handheld"

http://perishablepress.com/press/2009/08/02/the-5-minute-css-mobile-makeover/

eller

http://designshack.net/articles/css/quick-tips-for-creating-a-mobile-optimized-site

er der noget jeg skal være opmærksom på ?