Avatar billede Ewerty Nybegynder
24. november 2011 - 19:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Medlemskartotek find samme adr. + den yngste på adressen

Hej i gruppen

I den sportsklub hvor jeg er kasserer, har vi et arbejdsklip system. Arbejdsklip gælder pr. husstand (adresse) men skal sendes til det ældste medlem på husstanden. Alle medlemmer har et unikt medlemsnr. og f.eks. far & søn står ikke lige efter hinanden p.g.a unikt medlemsnr. Jeg bruger formlen =TÆL.HVIS($E$4:E22;E22) til at finde samme adresse, det jeg nu har brug for er en formel der finder den ældste på adressen. Adresse og alder står i hver sin kolonne.
Jeg har prøvet mig frem med filtre, men det tager en krig.

Nogle gode ideer ?

Hilsen og på forhånd tak for hjælpen
Ewerty
Avatar billede svla Mester
24. november 2011 - 20:57 #1
Hej !

Prøv f.eks med brugerdefineret sortering, marker dine rækker på dit excelark klik på "sorter og filtrer, og vælg brugerdefineret sortering.
Sorter først kolonnen med adresser og som 2. sortering vælg kolonnen med alder eller fødselsdato, så står de yngste eller ældste først under hver adresse efter dit valg i sorteringen.
Avatar billede Ewerty Nybegynder
24. november 2011 - 21:31 #2
Hej Svla

Testet kan ikke bruges - jeg skulle gerne have de medlemmer med samme adresse lige under hinanden og så alder. Hmmm måske der kun er filter som kan løse mit problem.
Avatar billede svla Mester
24. november 2011 - 22:47 #3
Hej Igen
Mit forslag var måske ikke rigtig, sorterer kun, finder ikke de udvalgte, som jeg læser, du gerne vil se.

Kan måske godt hjælpe dig med noget VBA-kode, men ikke idag.

Forslag:
Hvad med på et specialt ark og kunne få en oversigt over den ældste på alle adresser, hvis det er ok vil jeg gerne hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2011 - 07:35 #4
Med adresse og alder i A1:B25 kan du generere alder (i usorteret orden) på alle med den adresse, du indtaster i for eksempel G1 ved hjælp af følgende matriksformel:

=HVIS(RÆKKE(1:1)>SUM(1/TÆL.HVIS($A$1:$A$25;$A$1:$A$25));"";INDEKS(B:B;MINDSTE(HVIS(A$1:A$1000=$G$1;RÆKKE($1:$1000));RÆKKE(A1))))

Kopier formlen nedad, mindst så langt som svarende til det maksimalt mulige antal medlemmer på samme adresse.

Herefter kan du ved hjælp af MAKS- eller STØRSTE funktionen finde den ældste på adressen.

Hans
Avatar billede Ewerty Nybegynder
27. november 2011 - 15:14 #5
Hej dkhanknu

Den lange fine formel du har skrevet kan jeg ikke lige gennemskue og få til at fungerer, men det er nok bare mig der ikke kan tilpasse formlen efter mine kolonner.
Kan du tilpasse hvis jeg nu fortæller, jeg har ca. 200 medlemmer,
adresse i kolonne E start række 4 og alder i kolonne J start række 4.

Ewerty
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 15:23 #6
Hvis du vil kan du sende filen (eller en fil der klart viser opgaven) så skal jeg forsøge. Husk at fortælle, hvad det er du vil, yngste eller ældste. Et sted skriver du yngste, et andet sted ældste.

hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede Ewerty Nybegynder
27. november 2011 - 16:42 #7
Hej dkhanknu

Fil er på vej.

Hilsen
Ewerty
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2011 - 16:53 #8
OK.
Hans