Avatar billede tvc Seniormester
18. november 2011 - 11:59 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket sprog skal jeg vælge og hvilke værktøjer findes der til dette?

Hej

Jeg overvejer at kaste mig over at lære at programmere små programmer.

Jeg har alene erfaring fra VBA i Excel og fra Basic (mener det var det det hed - der var kun grønne bogstaver og tal på skærmen)tilbage for 20 år siden ;-)

Jeg har brug for noget der kan afvikles på mange platforme (dog primært Microsoft) og gerne i en browser.

Jeg vil gerne kunne gemme filer og data i en database.

Er der nogle der kan anbefale programmeringssprog (der ikke kræver en længere uddannelse i programmering) og et værktøj til håndtering og arbejde hermed?
Avatar billede tvc Seniormester
18. november 2011 - 12:00 #1
P.S. Har hørt om noget der hedder SilverWare - er det noget der kan anbefales og hvilke værktøjer findes der til dette?
Avatar billede kiksen1987 Novice
18. november 2011 - 18:14 #2
jeg vil anbefale
/ ASP.NET - hjemmesider
/ C# - programmer til winows
/ MS SQL - database til begge.

Visual Studio til ASP.NET og C#
og
Microsoft® SQL Server® 2008 til MS SQL database.

Ellers er der også Java som kan kører på Linux, Mac og windows.

Der skal du nok have fat i Eclipse for at kode det.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2011 - 00:41 #3
Mange platform og browser peger paa:

Java (applet)
Flex/Flash
Avatar billede kiksen1987 Novice
25. november 2011 - 20:40 #4
arne hvad snakker du om? både java og flash er download før det virker.
imens ASP.NET bare kræver en server, så spytter den HTML ud til besøgende.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2011 - 21:12 #5
ASP.NET afvikles paa Windows. Den genererede HTML kan vises paa mange platforme.

Ikke det samme som at afvikle paa forskellige platforme - browser eller ej.
Avatar billede vistodk Nybegynder
28. november 2011 - 22:02 #6
hvis du kender VBA og gerne vil lave noget der kan vises på mange platforme, og gerne via en browser - så vil jeg uden tvivl anbefale .NET (ved VB eller C#)

Jeg startede selv med at lære programmering, og mange anbefalede mit at starte med Phyton, men der løb jeg ind en demotiverings faktor, fordi det ikke ville kunne bruges til så meget i sidste ende. Superusers i hillerød anbefalede mig deres c# kursus, som man sagtens kan starte med helt uden nogen som helst viden.

Jeg valgte at tage det som selvstudie i stedet for på http://www.learnvisualstudio.net/

Jeg startede for et års tid siden, og skriver nu små hjælpetools til min Administratorhverdag

Det er min egen anbefaling, fra en der stod samme sted for et år siden, hvor du står nu.

Køb evt "C# Grundbog" på Saxo.dk eller Microworld.dk (billigere og bedre) hvis du vil igang på dansk. Den købte jeg som et suplement.

Den bog er dog baseret på .Net 2.0

Men du kan komme gratis igang med det hele.

på Microsofts udviklerside kan du hente Visual Studio 2010 i fuld version gratis (i tre år) ( www.websitespark.com )

Hvis du holder dig til .Net v2 kan du også afvikle det på Ubuntu, da der er lavet en port af deres framework, som går under navnet www.mono-project.com
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2011 - 03:36 #7
Python bruges faktisk lidt rundt omkring. Google/Youtube er store Python brugere. Django web framework. Plone CMS.
Avatar billede vistodk Nybegynder
29. november 2011 - 08:39 #8
Jo det ved jeg, og der var en masse gode fil-manipulations funktioner der var utrolig nemme at ha med at gøre. Men der var hele tiden den begrænsning, at frameworket skulle installeres på klienterne, og det er endnu en ting der skal opdateres.

Derfor valgte jeg .NET som allerede er en del af Win7 fra starten (v2 altså)

Hvis man bare vil lære at kode lidt - uden den store fordybelse, så er Python helt sikkert et sprog jeg ville anbefale. Men det skal ses i det lys, at jeg ikke selv har den store erfarring som programmør endnu. Det er blot MIN erfarring :)

Hvis man kan klare hans måde at tale på, så er her en god "kom igang guide" video serie
http://thenewboston.org/list.php?cat=36

Deres side er ud over det, fantastisk. De er stor enu, men jeg spår deres undervisnings-deling projekt en enorm fremtid
Avatar billede tvc Seniormester
29. november 2011 - 10:42 #9
Tak for jeres gode råd. Jeg vælger at starte med den vej vistodk anbefaler men vil have arne_v og kiksen_1987 med i de fremtidige udfordringer.

Jeg vil gerne dele min points mellem jer så lægger I (arne_v og vistodk et svar?
Avatar billede vistodk Nybegynder
29. november 2011 - 13:16 #10
Svar :)
Du må gerne opdatere os på din udvikling, så det også er til gavn for andre senere

God fornøjelse
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2011 - 15:14 #11
svar