Avatar billede jonas_j1985 Nybegynder
07. november 2011 - 16:51 Der er 6 kommentarer

Automatisk overførsel af indtastning i et felt i en formular, til felt i anden formular

Hey..

Er lidt af en nybegynder, så håber der er en der kan hjælpe selvom det sikkert er simpelt.Jeg er ved at lave en database i access, hvor jeg har en tabel hvor der registreres nogle forskellige personoplysninger, samt en hvor der registreres oplysninger om implantationer som disse patienter undergår.
Jeg har nu lavet en formular for hver af tabellerne, og samlet dem i en samlet formular sat op med faneblade. Nøglen i personoplysningstabellen er fødselsdato og sidste 4 cifre i cpr, mens det i implantationstabellen er de to samme og et implantationsnummer.Der er altså tale om en én-mange relation.
Hele humlen går på, at når nu jeg har indtastet fødselsdag og sidste fire cifre i cpr i personoplysningsformularen, kunne jeg godt tænke mig at det automatisk blev overført til implantationsformularen. Hvordan gør jeg lettest dette??

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede fdata Forsker
07. november 2011 - 17:42 #1
Jeg tolker din beskrivelse således: du har to underformularer i en "samleformular".

Det letteste er så nok at lægge et par felter i din samleformular, f.eks.:
  F1 med kontrolelementkilden "=[PatientForm].[Form].[Fødselsdato]
og
  F2 med kontrolelementkilden "=[PatientForm].[Form].[DeSidste4]

Herved "spejles" dit valg i patientformularen på samleformularen (skift selv feltnavnene ud).

Nu kan du binde din implantat-formular op på de to nye felter.

På underformularens egenskabsark (fanen Data) skal du altså have sat Overordnede felter til "F1,F2" og underordnede felter til Fødselsdag,DeSidste4 (altså felterne fra din implantat-subform).

... og så bør du jo nok lige gøre F1 og F2 usynlige.
Avatar billede jonas_j1985 Nybegynder
07. november 2011 - 18:26 #2
Okay... Gider du ikke skrive helt præcist hvordan jeg gør det du lige skrev (gerne som hvis du skulle forklare det til en 3 årig. Altså først trykker du påden, så den,så den, osv...). Min formular med personoplysninger hedder personoplysninger, og den hvor tingene samles i hedder samlet formular.. De koder du har skrevet skal vel tilpasses ift. det?
Når du skriver lægge felter ind, skal jeg så oprette nogle helt nye felter? Hvordan gør jeg det?
Avatar billede fdata Forsker
07. november 2011 - 20:31 #3
OK.

Du åbner "Samlet formular" i designvisning (i øvrigt er det ikke smart med mellemrum i formularnavne eller feltnavne osv)

Her indsætter du to nye tekstfelter via værktøjskassen.

Marker det første, åbn egenskabsarket (F4) og gå til fanen Alt.
Ud for Navn skriver du F1.
Ud for Kontrolelementkilde skriver du "=[personoplysninger].[Form].[Fødselsdato]" (uden anførselstegn og med det korrekte feltnavn)

Marker det andet, i egenskabsarket går du til fanen Alt.
Ud for Navn skriver du F2.
Ud for Kontrolelementkilde skriver du "=[personoplysninger].[Form].[DeSidste4]" (uden anførselstegn og med det korrekte feltnavn)

Marker så din anden underformular (du har ikke skrevet, hvad den hedder, så jeg kalder den Implantat).
I egenskabsarket går du til fanen "Data"
Ud for OverordnedeFelter skriver du F1;F2
Ud for UnderordnedeFelter skriver du navnene på de to felter i Implantat, der indeholder føds.dato og de 4 cifre (adskilt med semikolon - ligesom du lige skrev med F1 og F2)

Når du skal gøre felterne usynlige, markerer du dem, går du til egenskabsarket på fanen Format og sætter Synlig til Nej.

Så burde det spille
Avatar billede jonas_j1985 Nybegynder
08. november 2011 - 10:57 #4
Har gjort lige nøjagtig hvad du skrev, men virker squ ikke..

Ved ikke om det har noget at gøre med den måde jeg lavede samlet formular på. Har egentlig bare lavet en tabel der hedder personoplysninger, og lavet en formular ud fra denne, der så i sig selv har en underformular der hedder tidligere diagnoser, men det er vel ligegyldigt. Har så desuden en tabel der hedder implantation, som jeg har lavet en formular ud af (med en underformular der hedder komplikationer). Derefter lavede jeg bare en ny tom formular, indsatte et faneblad, og på side et af fanebladet satte jeg personoplysningsformularen ind, på side 2 satte jeg implantationsformularen ind. Pointen er så bare at jeg gerne vil have fødselsdato og cpr-4 i implantationsdelen af den samlede formular til at blive udfyldt automatisk, med det der bliver skrevet i selv samme felter i personoplysningsdelen.

Har du en ide om hvorfor jeg ikke kan få det til at virke?
Avatar billede jonas_j1985 Nybegynder
08. november 2011 - 14:56 #5
Ligegyldigt... Endte med at slette alle mine formularer, og starte forfra... Fik det til at virke den vej rundt, ved at sørge for at den ene blev en underformular til den anden..
Avatar billede fdata Forsker
08. november 2011 - 17:34 #6
Tjah, ud fra din beskrivelse burde det jo havde virket; men ok,
det endte jo lykkeligt, som man siger.

Husk at lukke spm.