Avatar billede tingholm Mester
03. november 2011 - 11:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tilføje autonummer i forespørgsel?

Hej Eksperter

Den korte:
Kan jeg (hvordan) indsætte et løbenummer/autonummer i en forespørgsel?

Den lange:
Efter lang tids korrespondance med Microsoft og med hjælp fra nogle eksperter herinde, må jeg konstatere at tabeller ikke er sorterede, men skal sorteres når man trækker data ud af dem.
Jeg skal viderebehandle mine data efter de er sorterede og laver derfor forespørgsler baseret på andre forespørgsler.
I et af disse trin har jeg brug for et løbenummer.
Tidligere har jeg tilføjet feltet på tabellen inden jeg gik i gang med næste trin, men jf. ovenstående skal jeg fremover arbejde på data fra forespørgsler, hvormed dette ikke længere er en mulighed.
Hvad gør man så?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2011 - 11:34 #1
Det goer man ikke bare lige... man skal omkring vba....

Lebans har noget liggende!~)

http://www.lebans.com/rownumber.htm
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2011 - 11:37 #2
Du kunne egentlig ogsaa inserte i temp tabeller og saa have autonr i dem. Det kunne ogsaa give lidt hastighed hvis det er stoerre rapporter, der er tale om...
Avatar billede tingholm Mester
03. november 2011 - 11:58 #3
Det er ret store tabeller (½ mio records)
Der skal igennem op til 10 forespørgsler

temp tabeller? Hvad er det og er der bedre sortering i dem end i alm tabeller, som jo ikke er sorterede med sikkerhed?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2011 - 12:16 #4
Naar du har din endelige forespoergsel og den er sorteret, som du vil have det. Saa indsaet det i en tabel, som du har oprettet til formaalet. I denne tabel har du et normalt primaer noeglefelt, som har autonr. hermed faar du automatisk et loebenr.

I dette tilfaelde mener jeg med temp tabel, at du toemmer tabellen enten foer eller efter brug. Du kan selvfoelgelig ogsaa oprette en tabel og saa droppe den igen bagefter, det kraever bare lidt mere kode.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
03. november 2011 - 12:33 #5
For at dryppe lidt malurt i bægeret så vil jeg lige sige dig at du heller ikke kan være sikker på at rapporter bruger sortering fra queries.
Jeg har bandet over det adskillige gange og hver gang har jeg været nødt til at sætte sortering på selve rapporten.
Avatar billede tingholm Mester
03. november 2011 - 12:46 #6
Er jeg ikke nød til at droppe tabellen og oprette en ny? Ellers vil autonr. vel fortsætte hvor den sidste kørsel slap?

Hvis jeg laver en ny tabel med autoid som primær nøgle og indsætter i den, har jeg så sikkerhed for at sorteringen bliver korrekt?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2011 - 14:00 #7
Ja, hvis du vil have autoid til at starte forfra, saa er det nemmeste at oprette tabellen og droppe den igen. Din sortering ordner du i din insert query, saa ligger de i tabellen i den rigtige sortering..

...og som hugo siger, saa skal du saette sortering paa igen hvis du skal videre i en rapport!~)
Avatar billede tingholm Mester
22. november 2011 - 13:39 #8
Resultatet blev 2 (3) forespørgsler:
0: (DROP TABLE foobar)
1: CREATE TABLE foobar med autoid og de andre felter
2: INSERT INTO foobar

spg: smider du et svar til point?
Avatar billede tingholm Mester
03. februar 2012 - 11:36 #9
spg: smider du et svar?
Avatar billede tingholm Mester
12. april 2012 - 10:39 #10
spg: smider du et svar eller skal jeg bare lukke?
Avatar billede tingholm Mester
20. april 2012 - 10:47 #11
lukker
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2012 - 11:31 #12
!~)