Avatar billede tholse Nybegynder
27. oktober 2011 - 17:59 Der er 11 kommentarer

Hente data fra gammel harddisk

Hejsa

Jeg har en gammel stationær computer stående, den gik kold for ca 5år siden, den kørte xp..
I denne havde jeg 2 harddiske hvorpå jeg havde noget musik jeg gerne vil have igen..
Så har købt en USB 2.0 to SATA/IDE converter i håb om jeg bare kunne sætte en af mine gamle diske til min lille sony vaio bærbar der kører windows 7 starter også hive min musik over på der, men det er vidst ikke lige plug and play..
Har været inde i computeradministration under disk håndtering og kan se der ved disken står "Ukendt disk, Ikke installeret"..
Men når jeg så vælger installer, så kommer der bare en boks frem hvorpå der står "virtuel diskstyring, enheden er ikke klar"..

Nogle bud på hvad jeg kan gøre?..
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2011 - 18:36 #1
Har du prøvet at have den tilsluttet fra pc opstart?
Avatar billede tholse Nybegynder
27. oktober 2011 - 18:45 #2
Ja det har jeg, men status er stadig det samme..
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2011 - 18:51 #3
Hvad hedder adapteren?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. oktober 2011 - 18:53 #4
Avatar billede amigasger Nybegynder
27. oktober 2011 - 18:53 #5
Hej tholse

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at recover disken med en xp-installation eller med en linux-live-cd. Problemet med windows 7 er højest sandsynligt at din xp-installation var ntfs, hvor din win7 er winfs - eller lign. Det kan også være et driver issue. Hvis der er tale om en ide disk bør du prøve master / slave-kombinationer. Nogle convertere kræver at disken kører i slave-mode. Det indstiller du med de små jumpere bag på disken.

Jeg ville have brugt en knoppix - og så mounte drevet - og se om data'ene er tilgængelige... Det er det, som jeg normalt har mest held med.

Mvh. Asger
Avatar billede tholse Nybegynder
27. oktober 2011 - 18:54 #6
Ja det er præcis sådan en..
Avatar billede tholse Nybegynder
27. oktober 2011 - 18:56 #7
Selve disken står i slave..
HAr en arbejdscomputer med xp..
Burde den virke?..
Avatar billede vejmand Juniormester
27. oktober 2011 - 19:06 #8
Nok et rigtig dumt spørgsmål, men: Du har sat stømkablet til disken, ikke?

Prøv evt et andet USB port på Win7 maskinen.......
Avatar billede tholse Nybegynder
27. oktober 2011 - 19:13 #9
Strøm er sat til, den snurrer kan man mærke..

Og alle usb afprøvet, stadig det samme..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2011 - 14:56 #10
I Diskhåndtering, helt til venstre, udenfor partitionen, står der enten "Online" eller "Offline" Hvis der står Offline, så venstreklik, og sæt partitionen som Online.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2011 - 18:31 #11
Spørger er vel ikke allerede taget på juleferie:)