Avatar billede spanking Nybegynder
25. oktober 2011 - 15:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Excel, 2 excel filer, den ene excel cel skal udtrækkes fra den anden

Hej alle,

Håber virkelig I kan hjælpe med denne, da det ellers bliver et enormt manuelt arbejde.

Jeg har to excel filer. Den ene er med 263 adresse, og den anden er med 702 stk. adresse. De 263 adresser i denne ene excel fil, eksisterer også i excel filen med 702 stk. adresser, men jeg har brug for at trække de 263 adresser ud af arket med de 702 stk. adresser

Er der en eller anden smart måde, man kan gøre dette på, og er det til at forstå?

På forhånd tak:)
Avatar billede spanking Nybegynder
25. oktober 2011 - 16:04 #1
Rettelse, sorry:)

Jeg skal ikke trække de 263 adresse i den ene excel fil ud af den med 702 stk. Det 263 adresse skal bare markeres med gult i excel filen med 702 adresser. De 263 er nemlig i dokumentet med de 702 adresse.

Er det til at forstå?
Avatar billede Jureco Novice
25. oktober 2011 - 17:49 #2
Hej...

Kan du ikke sende det til mig, så laver jeg det for dig...det tager kortere tid end at sidde her og skrive det.

Adressen findes på min kontakt info...

Martin
Avatar billede spanking Nybegynder
25. oktober 2011 - 18:08 #3
Hej Martin,

Det ville være en stor hjælp, men det er adresse og lignende på privat personer, og det må jeg ikke rigtig sende ud i systemet:)

Er der ingen måde hvorpå du kan forklare mig det?

Mvh.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
25. oktober 2011 - 20:38 #4
Det kan laves meget hurtigt ved at åbne begge ark og lav en ekstra kolonne i det store ark hvor du bruger formlen:

=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(adresse fra det store ark; matrix i det lille ark; 1; FALSK));0;1)

Så har du et 1-tal ud for alle dem i det store ark som også findes i det lille ark. Du kan nu farve dem gule med én regel under betinget formatering.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
25. oktober 2011 - 20:40 #5
Hvis du ikke helt har fanget den, så laver jeg gerne 2 demo ark og sender dem til dig.
Avatar billede spanking Nybegynder
25. oktober 2011 - 21:26 #6
Det må du meget gerne, det virker smart :)

min mail er asger@rothenborg.net
Avatar billede spanking Nybegynder
25. oktober 2011 - 23:35 #7
Jeg kan ikke få det til at virke, der står bare #NAME?
Avatar billede spanking Nybegynder
25. oktober 2011 - 23:39 #8
Skal der ikke stå noget andet end "adresse fra det store ark: matrix i det lille ark" Hvordan ved den at den lige skal hente adresserne fra det lille dokument??
Avatar billede spanking Nybegynder
25. oktober 2011 - 23:56 #9
Der er også et nummer under hver adresse, hjælper det?
Avatar billede iver_mo Nybegynder
26. oktober 2011 - 08:48 #10
Hehe... okay, jeg antag at du vidste hvordan opslag virker :-)

Der kommer 2 ark lige om lidt
Avatar billede iver_mo Nybegynder
26. oktober 2011 - 09:04 #11
Det er formlen i "store ark" der er nøglen. I tilsendte eksempel lyder den:

=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(A2;'\\dc\im$\Documents\[lille ark.xlsx]Ark1'!$A$2:$A$27;1;FALSK));0;1)

Dette giver dig et 0 ud for de adresser som ikke findes i det lille ark og et 1 ud for de adresser der findes begge steder.

Lidt uddybende forklaringer:

"A2" er den øverste adresse i det store ark.

"\\dc\im$\Documents\" er stien hvor det lille ark ligger.

"[lille ark.xlsx]" er navnet på det lille ark.

"Ark1" er navnet på fanen i det lille ark.

"$A$2:$A$27" er kolonnen med alle adresser i det lille ark.

Resten behøver du ikke at ændre.
Avatar billede jkrons Professor
27. oktober 2011 - 08:49 #12
Hvis der står #NAME! som fejlmeddelelse er det nok en engelsk version, og så hedder funktionerne IF og VLOOKUP, ikke HVIS og LOPSLAG og Falsk skal være FALSE.