Avatar billede NicolajHolst Nybegynder
19. oktober 2011 - 07:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel - Vlookup

Hej
jeg er igang med at lave et regneark, der skal kunne bruges til sports stævner. Men er desvære gået lidt kold i det, da jeg har problemer med nogle formler :-(

Kan man summere sammen med et VLOOKUP?

Nicolaj
19. oktober 2011 - 09:02 #1
Hvad er det du ønsker - eksempel?

Der er ingen problemer med at lade en VLOOKUP()-funktion indgå i en summering.
=A1+VLOOKUP(xx;yy:zz;qq)+B17
Avatar billede NicolajHolst Nybegynder
19. oktober 2011 - 09:15 #2
Jeg kunne godt tænke mig at summering af de 5 forskellige værdier VLOOKUP finder området ud for søgordet. søgeordet vil stå i 5 forskellige steder med en værdi ud for sig.
19. oktober 2011 - 10:08 #3
Er det ikke bare noget i denne stil:

=VLOOKUP(x1;yy:zz;qq)+VLOOKUP(x2;yy:zz;qq)+VLOOKUP(x3;yy:zz;qq)+VLOOKUP(x4;yy:zz;qq)+VLOOKUP(x5;yy:zz;qq)

Ellers må du komme med et eksempel.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
19. oktober 2011 - 11:52 #4
Du skal bruge sum.hvis funktionen.

Hvis du laver vlookup på "iver" på en liste med 10 forskellige iver med tilhørende værdi, for du kun returneret værdien ud for den første iver den finder.
Avatar billede NicolajHolst Nybegynder
19. oktober 2011 - 12:23 #5
Ja, jeg er faktisk lige gået igang med at prøve med SUMIF, men kender ikke denne funktion, så der skal lige øves lidt på den...
Avatar billede iver_mo Nybegynder
19. oktober 2011 - 12:29 #6
Lidt hjælp:

=SUM.HVIS(E10:E13[område der skal måles mod kriteriet];"test"[kriteriet];F10:F13[området der skal summes hvis kriteriet opfyldes])

[] indeholder forklaringen til hvad den respektive del af formlen bruges til...
Avatar billede iver_mo Nybegynder
19. oktober 2011 - 12:30 #7
=SUM.HVIS(E10:E13;"test";F10:F13)

//

=SUM.HVIS([område der skal måles mod kriteriet];[kriteriet];[området der skal summes hvis kriteriet opfyldes])
Avatar billede NicolajHolst Nybegynder
20. oktober 2011 - 05:07 #8
Hej IVER_MO

sumif klare det jeg havde brug for. :-)

Du må gerne skrive et "svar"

Tak for hjælpen.

Nicolaj
Avatar billede iver_mo Nybegynder
22. oktober 2011 - 13:56 #9
Velbekomme :-)