Avatar billede perav Nybegynder
17. oktober 2011 - 20:44 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at komme på nettet efter install af ny netgear router

Har et lille problem med at få en pc (bærbar) på internettet.

Efter skift fra switch til router.

Mit hjem er bestående af 1 stk stationær samt 3 bærbare. De har tidl. været koblet op til internettet via en switch. Nu har jeg købt en Netgear router (en af de nyeste).

Jeg koblede først routeren til min TDC-modem og derefter kablede jeg routeren til min stationære pc (WinXP), herfra gik jeg så ind i routerens opsætning, alt dette var fint og den stationære pc gik online.
Herefter prøvede jeg så at logge mig på det trådløse med en af de bærbare (win XP)dette gik også fint (jeg havde ikke lavet kryptering endnu, da jeg lige ville se om der kom forbindelse).
Herefter lavede jeg så krypteringen og den føromtalte bærbare pc gik også fint på her.
Herefter gik jeg så ind til en af de andre bærbare pc'er (Win Vista) den kunne så ikke umiddelbart komme på, (der stod kun lokalt)jeg kiggede så på Egenskaber for forbindelsen og der stod der også at den godt kunne sende data men modtog ikke nogen. Jeg prøvede med en reparation af forbindelsen men uden held, herefter fjernede jeg kortet i Enhedshåndtering og genstartede pc'en, men den ville fortsat ikke på.
Så gik jeg ind til naboen og prøved at sætte den til hans netværk og her gik den på med det samme, men når jeg så går tilbage til mig selv, vil den ikke på ?????

Nogen der har en idé til hvad jeg skal gøre?
Avatar billede perav Nybegynder
17. oktober 2011 - 21:00 #1
Vil lige nævne at jeg i anden omgang også prøved med geninstall af netkort uden held.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2011 - 21:09 #2
Kan du ikke lige tjekke, at du er skiftet fra en switch til en router - det kunne godt lyde som om, du er gået fra en router til en trådløs switch (access point).

Når du har dobbelt tjekket dette, skal du lave følgende indstillinger på routeren:
- Sæt WAN (internet) siden til DHCP
- Sæt LAN (det lokale netværk) siden til at uddele DHCP.

Hvis alt er, som det skal være, skal du oplyse, hvilken type kryptering, du har valgt - og prøve, om du kan få din vista på, ved at sætte den direkte i routeren.

Vista (og 7) kan ikke lide WEP kryptering. Prøv at ændre kryptering til WPA-PSK (TKIP), sæt desuden mode til 802.11b.
Når du har set det virke, kan du prøve at sætte mode til 802.11g, herefter 802.11n.

/1
Avatar billede perav Nybegynder
17. oktober 2011 - 21:23 #3
Ikke forstået "mht. at tjekke at jeg er skiftet fra switch til Router" hvor undersøger jeg det?

Den kører med WPA2 - PSK (Personlig) og jeg har tjekket i opsætningen på Vista at den står til dette.

Routeren kan ikke kører WEP
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2011 - 21:26 #4
Hvad er modelnavnene på hhv. det gamle og det nye device?
Avatar billede perav Nybegynder
17. oktober 2011 - 21:58 #5
Hmm jeg bliver dig svar skyldig mht. switchen, da den er sendt tilbage til TDC, men jeg kan fortælle dig at der var noget jeg ikke helt forstod i min gl. opsætning.
Det er et erhvervsabb. med VPN og jeg kører med en fast IP, så jeg syntes det var mærkeligt at jeg kunne tilkoble 4 pcer'er via kabel med én IP-adr.
Det skal også siges at jeg havde problemer som jeg ikke beskrev i første indlæg, nemlig at jeg måtte have TDC til at frigøre MAC-adr. fra gl. udstyr. Herefter virkede det jo fint, på de to pc'er.
Den nye router hedder Netgear men jeg er ikke hjemme i aften så jeg kan ikke huske nummeret på modellen. men det ligner denne her: http://netgear.dk/home/products/wirelessrouters/high-performance/WNDR3800.aspx
Den er bare ikke rød i displayet.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2011 - 22:55 #6
Ja.. Mht. til flere computeren på en switch direkte koblet til en TDC lyder mærkeligt - medmindre du har tilkøbt flere IPer.

Forsøg de ting, jeg har nævnt:
Tjek om det er en router eller et accesspoint.

WAN ip: dynamisk (DHCP)

LAN ip: 192.168.0.1
LAN subnet: 255.255.255.0
LAN gateway: 192.168.0.1
Hvis du kan/skal sætte LAN DNS: 8.8.8.8 (sekundær DNS kan udelades)
LAN DHCP: Enabled - hvis du kan vælge subnet, kan du sætte dette til fra 192.168.0.100 -> 192.168.0.200

Kryptering: WPA-PSK (TKIP) - ikke WPA2-PSK til at starte med, da det kan være, din computer ikke supporterer det.
Wireless mode: 802.11b
Channel: 6

Hvis det kun er din Vista, der er problemet, så sæt IP på denne statisk til en adresse i routerens subnet - 192.168.0.x (f.eks. 192.168.0.111)
Opdater den fuldt ud - Vista har i ikke opdateret version problemer med DHCP op imod nogle devices.

Hvis dette ikke virker, må vi lave en større fejlfinding.
Avatar billede perav Nybegynder
17. oktober 2011 - 23:06 #7
Ok jeg kigger på det i morgen, og vender tilbage med resultatet.
Avatar billede NicolajHolst Nybegynder
18. oktober 2011 - 05:36 #8
"Det er et erhvervsabb. med VPN og jeg kører med en fast IP, så jeg syntes det var mærkeligt at jeg kunne tilkoble 4 pcer'er via kabel med én IP-adr."
På en WAN IP kan man sætte ligeså mange pc'er på, som LAN IP området tillader.Jeg regner med, at når du siger en IP er det WAN IP'en, du snakker om her?

Kan du ikke lige prøve på din Vista maskine og starte commando promt, skriv "cmd" i "kør" og skrive "IPCONFIG/ALL"? så kan du se hvilke IP og DNS din maskine har fået.
Hvis du vælger at sætte din LAN/DNS op manuelt, kan du evt. sætte DNS no.2 til det samme som din Gateway.
Avatar billede perav Nybegynder
18. oktober 2011 - 18:34 #9
Der har været flere IP-adr. fra TDC.
Nu har jeg kun brug for én, da jeg har router :-)

Jeg har forsøgt med forskellige metoder i dag for at få den "forpulede" Vista på nettet, men det er kun lykkedes hvis jeg slå kryptering helt fra.

Iøvrigt hedder routeren Netgear N600 WNDR 3700 v2.

Jeg har studeret routerens menu i dag men kan ikke finde nogle steder hvor jeg kan vælge om den skal køre IEEE™ 802.11 b/g/n, jeg kan altså ikke selv vælge hvilket af dem den skal køre.

Jeg har forsøgt med at sætte den fast på kanal 6
Jeg har også forsøgt med de 3 muligheder der er for kryptering, men lige meget hjælper det. Det skal siges at min WinXP-maskiner er ligeglade med hvilken kryptering jeg vælger så går de på, men Vistaen er stædig.
Avatar billede perav Nybegynder
18. oktober 2011 - 18:37 #10
Jeg har før været ude for at der var en pc som ikke ville tilkoble sig et trådløs netværk, dog med en anden router, min løsning dengang var til sidst at geninstall Windows og herefter virkede det. Kunne det tænkes at vi skal derud, syntes bare at det ikke skulle være nødvendigt, når pc'en godt kan gå på nettet når jeg kører uden kryptering.
Avatar billede NicolajHolst Nybegynder
18. oktober 2011 - 19:26 #11
Du har skiftet router, ikke?
Har du skiftet navnet på det nye trådløse WLAN til det samme som på  den gamle router?
Avatar billede perav Nybegynder
18. oktober 2011 - 19:31 #12
Der var ikke router på tidl. det var en Switch
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2011 - 20:07 #13
Du kan prøve følgende.
Det er vigtigt, du er omhyggelig og skriver værdier eksakt. f.eks.  kan der i en mappe være en værdi, der hedder DhcpConnEnableBcastFlagToggle, hvor du skal finde værdien  DhcpConnForceBroadcastFlag

Sørg for at dokumentere, hvilke ting du ændrer, hvad du opretter, og hvad eventuelle værdier var, før du rettede dem.
Hvis du er i tvivl om noget, så bare spørg herinde (og vedlæg din dokumentation, så vi kan følge med i, hvad du har lavet, set, osv.)

---

Tryk win-tast + r
Skriv "regedit" og tryk enter

Gå til
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkCards

Kik i undermapperne efter det trådløse netkort - dette står i "Description".
Husk den værdi, der står i "ServiceName" - f.eks. {384168C5-27F2-49A9-8822-1F77AF966371}

Gå nu til
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\

Gå til mappen navngivet med det ServiceName, du fandt foroven - f.eks. {384168C5-27F2-49A9-8822-1F77AF966371}

I denne mappe er der måske en værdi, der hedder "DhcpConnForceBroadcastFlag"

- Hvis den ikke eksistrer, højreklik i mappen, vælg Ny -> DWORD. Sæt navnet til "DhcpConnForceBroadcastFlag".

Dobbeltklik nu på værdien (DhcpConnForceBroadcastFlag) og sæt værdien til 0.

Genstart
Avatar billede NicolajHolst Nybegynder
18. oktober 2011 - 21:33 #14
Ved ikke lige formeget dette hjælper dig, og har "desvære" ikke lige en Vista maskine ved hånden, men er rimelig sikker på at man et sted inde under nogle instillinger til trådløse netværk, kan se de netværk man har været på igennem tiden og som maskine har gemt, hvis du kan finde det( det er gemt godt, men det er der...)skal du prøve at slette dit netværk evt. alle...genstarte pc'er så burde måske være mulighed for at den vil på dit netværk...
Avatar billede OOHHOO Juniormester
20. oktober 2011 - 11:12 #15
jeg faldt tilfældigvis over dette indlæg,og troede pludselig, at jeg havde skrevet ind med spørgsmålet.
jeg var ude for næsten 100% samme problem, blot med en Zyxel router.
Efter mange prøvelser og henvendelser til Zyxel, var jeg ved at give op,og troede efterhånden, at jeg måtte skrotte routeren.
Som noget af det sidste slukkede jeg for firewallen i routeren, og så virkede det hele smukt.
Det er ikke det mest geniale forslag, men måske?
Avatar billede perav Nybegynder
21. oktober 2011 - 22:52 #16
Sorry det tog lidt tid før jeg vendte tilbage :-)

Jeg har prøvet alle jeres finurligheder, uden positiv resultat:-(

Jeg har taget kontakt med Netgear support, som fortalt mig at jeg vist ikke var den eneste med dette problem (hun talte engelsk), hun foreslog mig at forsøge at hente en ny driver til det trådløse netkort hos producenten, men selv om jeg nu troede at problemet var løst, var det samme problem, eller næsten for nu forsvandt hele mit netværk og jeg kunne intet finde igen :-(

Jeg har nu valgt at prøve en geninstallation af Windows, den er i gang nu med opdateringer af Windows.

Jeg har jo prøvet at kører uden kryptering og så gik den jo fint på nettet, det var jo først da jeg slog kryptering til at den nægtede, så problemet må jo enten ligge i router eller Windows Vista.
Jeg vender tilbage når jeg har prøvet efter geninstall.
Avatar billede perav Nybegynder
21. oktober 2011 - 22:53 #17
OOHHOO: Kører du så uden Firewall ? på routeren
Avatar billede OOHHOO Juniormester
21. oktober 2011 - 23:48 #18
Til Perav.
Jeg skulle lige kontrollere systemet.
I øjeblikket kører jeg med Comodo firewall.
Jeg må indrømme, at jeg aldrig (4-5år)har benyttet mig af firewallen i routeren.
Avatar billede perav Nybegynder
22. oktober 2011 - 14:06 #19
Jeg har nu geninstall Windows Vista og kørt alle opdateringer dertil.

Herefter satte jeg min routerkryptering til "WPA Personal", og YES nu kunne den godt kører :-)incl Firewall - Kanal=auto.
Avatar billede perav Nybegynder
22. oktober 2011 - 14:18 #20
Jeg har nu et sidespørgsmål:

I min Enhedshåndtering figurerer der øverst et punkt på listen som hedder "Andre enheder" heri er der en "Ukendt enhed" som har gul markering, jeg kan ikke umiddelbart se hvad det er for en enhed men under Egenskaber for delen står der root\tos_sps32.

Jeg har undersøgt nettet for denne, men kan ikke finde en driver.

Pcen er en Toshiba EQUIUM P200-1FL - Windows Vista 32 bit

Når jeg kigger på Toshibas hjemmeside under driver kan jeg ikke finde noget der ligner, er der en af jer der kan finde driveren til mig?

Underligt at denne driver ikke blev install under install af Windows for alle andre drivere blev install.
Avatar billede perav Nybegynder
22. oktober 2011 - 14:38 #21
Vil lige nævne at jeg godt kan finde sider i Google hvor man tilbyder hentning af driveren men det kræver et program som skal install på pc, og det har jeg dårlig erfaring med :-) (de vil have penge for programmerne)samtidig ved man jo ikke hvad for noget crap der bliver instal på pcen
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2011 - 18:35 #22
Egenskaber for delen -> Detaljer.

Led efter VEN og DEV.
- Jeg har f.eks. et device, der hedder "HDAUDIO\FUNC_02&VEN_14F1&DEV_2C06&SUBSYS_14F1000F&REV_1000\4&21C1B09&0&0002"

Søg nu på google efter "VEN 14F1 DEV 2C06"

Dette fortæller dig for det meste navn, modelnr. osv.
Avatar billede perav Nybegynder
24. oktober 2011 - 11:56 #23
Jeg fandt kun noget der hedder: DevNode-status
DN_ROOT_ENUMERATED
DN_HAS_PROBLEM
DN_DISABLEABLE
DN_NT_ENUMERATOR
DN_NR_DRIVER

Der er ikke nogen forekomster vedr. VEN
Avatar billede perav Nybegynder
24. oktober 2011 - 18:43 #24
HMMM!!!

Nu tossede den igen :-( Kan ikke komme på nettet med den, trods en geninstall af Windows Vista en total opdatering gik det fint også efter nogle genstarter, men nu vil den ikke igen, Jeg lavede en ny kryptering (WEP) ved godt at den ikke er så god, men så ville den godt gå på.

Jeg er bare i tvivl om det er routeren eller den bærbare som har problemet, det kunne jo også være det trådløse netkort som driller.

Nu kører jeg med WEP kryptering så må vi se hvor længe den har lyst til det.
Avatar billede perav Nybegynder
25. oktober 2011 - 11:04 #25
Et tillægsspørgsmål:

Efter ændring af krypteringen fra WPA-PSK til WEP, skete der det at alle pc'er kom på nettet (det var jo en god ting), men den ene maskine (bærbar m/WinXP)pludselig fik problemer med at bruge sin VPN, pc'en går fint på nettet, og indlogningen på VPN gik også fint, men selve tilslutningen til fjern-pc skete ikke, billedet står bare stille og inter sker. Skulle denne ændring have nogen betydning for dette?

VPN virkede fint nok da der var WPA-PSK-kryptering, det skal siges at da jeg ændrede til WEP, skrev Windows at der ikke blev fundet et certificat, derfor gik jeg ind i Egenskaber for Trådløs forbindelse og fjernede et flueben i (802.1x)herefter virkede internetforbindelsen fint, men ikke på VPN.
Avatar billede perav Nybegynder
28. oktober 2011 - 12:34 #26
Det er dog det mest fjollede problem jeg nogensinde har været ude for (jeg har immervæk install routere i de sidste 15 år uden de store problemer) Jeg har forsøgt at stille spørgsmålet hos Netgear Support, de svarer mig blot "Om mit netkort håndterer mere end 54 mbps (G-standard)" pcen er ca 2 år gl. så mon ikke den skulle kunne håndterer mere end 54 mbps ???

Sjovt nok har jeg forsøgt at sætte pcen på en anden router Linksys WRT 160Nv2 med WPA-PSK kryptering og her fungerede den fint, men når jeg sætter den til Netgear N600 WNDR 3700v2 med WPA-PSK kryptering vil den ikke online, kun hvis jeg sætter WEP-kryptering på. ???????
Avatar billede perav Nybegynder
01. november 2011 - 12:29 #27
Jeg lukker denne, TAK for hjælpen alle sammen.

Send et svar så er der point.
Avatar billede perav Nybegynder
14. november 2011 - 21:32 #28
lukker

kom med et svar så er der point :-)
Avatar billede perav Nybegynder
08. december 2011 - 19:48 #29
Svar
Avatar billede perav Nybegynder
08. december 2011 - 19:48 #30
Svar :-)