Avatar billede blankigen Nybegynder
07. oktober 2011 - 16:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mangler god ide (og samarbejdepartner)

Jeg er programmør, og har været det i mange år. Og jeg vil gerne oprette et firma, som tjener på udvikling af IT-systemer.

Men jeg er sgu blank ! Det er sandt.

Jeg har tænkt en del over emner man kunne tage fat i. Og jeg har talt med en del andre, som har nogle 'sikre' og 'geniale ideer'. Men skal jeg være ærlig: ingen af ideerne holder. Ideerne er banale og ligegyldige.

Derfor skriver jeg her i håbet om at finde de sidste rester af intelligens i denne forstenede verden.

Jeg kan formulere problemstillingen, på flere måder:

a) Måske har du været i den situation hvor du manglede et program som kunne gøre bestemt ting, som du havde brug for. Hvis det er tilfælde, så lad mig vide det.

b) Måske har du en ide, som du synes er alletiders, og den er ikke anvendt tidligere.

c) Som b + at du gerne vil være iværksætter.

Nu gætter jeg på, at 90% af eventuelle henvendelser indeholder krav om fortrolighedsaftaler, om at folk skal have x% af overskudet, at jeg købe ideen osv ...

Vedr. fortrolighedsaftaler: Du kan få en NDA hvis du ønsker, men du er nødt til at gøre mig interesseret først. Jeg har underskrevet et par NDA'ere og det viser sig så, at ideerne er helt imbecile. I dette tilfælde spilder vi begge tiden. Så du må på en eller anden måde formulere hvilke område det drejer sig om osv, så vi kan gå videre hvis det er interessant.

Vedr. x% af overskudet. Det kan du få, hvis vi laver et firma sammen og du arbejder meget hårdt.

Nej, jeg køber intet. Du kan få del i overskudet, hvis vi bliver samarbejdepartner, og du arbejder hårdt.

Jeg håber, at du vil hjælpe lidt en mand, som har planer om at bide i gulvtæppet ... ;-)

Jeg bruger email-adressen: blankigen@gmail.com, og du er velkommen til at skriv til mig hvis du vil dele dine ideer eller hvis du leder en samarbejdepartner.

//Blank igen...
Avatar billede webweaver Praktikant
07. oktober 2011 - 17:32 #1
Jeg ved ikke om det bare er mig, men hvad er det, som DU har at tilbyde? Hvorfor er det interessant at starte et samarbejde med dig? (Du kommer ikke selv med et koncept og den person som gør, skal arbejde hårdt, hvis han skal have procenter på sit eget produkt) Men du får penge for at "lave ingenting" eller hvordan?

Altså, hvad får dig til at tro, at en person vil udlevere sin idé/opfindelse til dig og så, hvis han/hun arbejder hårdt, kan han/hun få lidt procenter på det? :)

Hvorfor skulle denne person så ikke bare lave det selv og tjene det hele selv? ;-)

Kan godt være, at jeg misforstår dit indlæg.
Er det fordi du vil købe en idé eller?
Avatar billede blankigen Nybegynder
07. oktober 2011 - 18:13 #2
Hej Lasse

Du misforstår lidt, men det er også lidt komplekst, og jeg taler generelt og ikke specifikt  ;-)

Forstil dig, at du havde brug for et værktøj (software) som du ikke har fundet andetsteds. Det er i princippet grundlaget for en ide. Denne ide vil jeg gerne kigge nærmere på. Men det involvere ikke dig som partner i et firma. Det kan være, at du kan komme med gode råd under vejs og du kan få gratis software, det kan være at jeg kan bruge dig som sælger osv. Men jeg står ikke i uendelig gæld til dig.

En anden mulighed, du søger en partner og du har en ide. Måske finder jeg ideen interessant grundlæggende set (her kan du fortælle om ideen uden at afsløre for meget), men jeg vil ikke røre ved den med en ildtang (hvilket jeg nok skal fortælle ;-) ), men jeg kender måske en anden programmør som mere egnet til denne type opgaver (måske vil du lave en sjov 'apps', men jeg synes at det er noget tåbeligt bras...)

Ja, og en tredie mulighed: Du ønsker at have en programmør som partner, og du har måske et web-site, som skal kunne noget helt enestående, og jeg synes også at det er enestående. Det er nok mest den kategori som tænker på. Her vil jeg sige, at vi skal se hinanden lidt an ved at skrive sammen og mødes. Det er lidt som net-dating, hvor man måske er hemmelighedsfuld i starten, og hvor man prøver at ryste de værste fjolser af i starten ;-) Så denne kategori er 'forretnings partnerskab', hvor vi fordeler indtægter rimeligt (yeps, arbejde, arbejde,...). Jeg antager, at du kan give nogle hints om ideen uden at afsløre den, og jeg skriver gerne en NDA.

Det med 'lidt procenter' er din tolkning - jeg skriv x% for at symbolisere, at der kan være mere end 2 partnere, som det skal fordeles retfærdigt på.

Og hvorfor personen ikke skal lave det hele selv og tjene det hele - jo, hvis personen er programmør og har de rette forudsætninger, så har personen sikkert allerede gjort det. Ellers er det da om at komme igang ;-)

Håber, at du forsår mig ;-)

//den (måske ikke helt) blanke
Avatar billede blankigen Nybegynder
21. november 2011 - 08:37 #3
...
Avatar billede blankigen Nybegynder
21. november 2011 - 09:24 #4
.....