Avatar billede juanocarl Nybegynder
06. oktober 2011 - 20:55 Der er 2 kommentarer

kemi opg, har brug HJÆLP!

opløselighedsprodukt og forholdet mellem to stoffers aktuelle koncentrationer
9 timer siden af johnson17 - Niveau: A-niveau
En blanding SrSO4 og BaSO4 rystes ved vand ved 25C, intil der er opnået ligevægt. Begge de to stoffer er tilstede i fast form, efter at ligevægten er opnået. Opløsningens volumen er 400mL. Ko(SrSO4) = 7,6 * 10^-7 (ti i minus syvende) ved 25 oC!

a) beregn forholdet mellem den aktuelle koncentration af Sr2+ og den aktuelle konc. af Ba2+ i opløsningen.

b)beregn de aktuelle konc. af Sr2+ , Ba2+ og (SO4)2- i opløsningen

c) beregn masserne af de opløste stofmængder af SrSO4 og BaSO4

har prøvet at  beregne opgave a, men er gået fuldstændig i stå...

a)  SrSO4 (s) ''insert ligevægtstegn''  Sr2+  +  SO42-

start:                                                        0M          0M

ved ligevægt:                                            x              x

x*x = 7,6 * 10^-7 M^2

x^2 = 7,6 * 10^-7 M^2

x = 2kvadratrod af (7,6 * 10^-7 M^2)

x= 8,72*10^-4 M

Dvs. [Sr2+] = 8,72*10^-4 M              og [SO42-] = 8,72*10^-4 M                da forholdet mellem de to ioner er jo 1:1.

Gør det samme med BaSO4:                    Ko(BaSO4) = 1,1*10^-10 M2

SrSO4 (s) ''insert ligevægtstegn''      Ba2+      +      SO42-

start:                                                        0M                    0M

ved ligevægt:                                            x                        x

x*x = 1,1 * 10^-10 M^2

x^2 = 1,1 * 10^-10 M^2

x = 2kvadratrod af (1,1 * 10^-10 M^2)

x= 1,05*10^-5 M

Dvs. [Ba2+] = 1,05*10^-5 M            og [SO42-] = 1,05*10^-5 M                da forholdet mellem de to ioner er jo 1:1.

Men jeg er i tvivl om hvordan man nu beregner forholdet mellem de to stoffers aktuelle koncentrationer, og i næste opgave ( opg.b) står der at jeg skal finde de aktuelle koncentrationer af Ba2+ , Sr2+ og SO42- , men har jeg ikke allerede gjort det i opgave a??
Avatar billede juanocarl Nybegynder
06. oktober 2011 - 20:57 #1
desværre ingen der kunne give mig et skub i ryggen over i StudiePortalen, så Eksperten er nok det sidste sted med kloge hoveder. så håber da der er nogen der rare og hjælpe en kemi interesseret unge...mange takkker i forvejen
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2011 - 20:02 #2
Ved ikke om det er rigtigt, men måske skal du beregne det som 3 ligninger med 3 ubekendte (i det følgende undlader jeg at skrive ionladning på)
Spørgsmål a:
k01=[SR]*[SO4]=7,6*exp-7
k02=[Ba]*[S04]=1,1*exp-10
isoler [S04]:
7,6*exp-7/[SR]=1,1*exp-10/[Ba]
[SR]/[Ba]=7,6*exp-7/1,1*exp-10=6909,090909
spørgsmål b:
Begge salte bidrager til [SO4] så numerisk må gælde:
[SO4]=[SR]+[Ba] (da de har samme støkiometriske koefficent) og derfor
([SO4]-[Ba])/[Ba]=[SR]/[Ba]=6909,09 idet du bruger resultatet ovenfor.Regn videre på denne ligning for at isolere[SO4], og når du har gjort det, indsæt det i din ligning for opløslighedsproduktet k02 og når du så har [Ba] bruger du svaret fra a til at beregne[Sr].Husk det er stofmængder du finder, så når du skal beregne din koncentration skal du huske på at der kun er 400ml.