Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
05. oktober 2011 - 15:46 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Oprette forside med udelt adgang

Hej sider ag grupler over hvordan jeg nemmest laver en forside til min database
Den skal virke så alle kam komme ind på den og bruge det jeg har lagt der, men selve databasen skal være låst.

Er der nogle af jer kvikke hoveder der kan hjælpe
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. oktober 2011 - 15:59 #1
De fleste websites fungerer på den måde ;o)
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
05. oktober 2011 - 16:03 #2
Ja. men tanken er at den skal ligge som en ren access instalation
på den enkelte computer
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2011 - 16:04 #3
Jeg har ikke Access på denne masine, så jeg kan ikke afprøve mit forslag.

Jeg laver altid 3 databaser når jeg opretter en flerbruger applikation. En backend der kun indeholder tabeller. et adminelement, der indeholder samtlige funktioner for administrator samt en frontend der kun indeholder funktioner for alle brugere. Disse 2 db samenkædes med backend.

Husk at babellerne ikke kan ændres i en frontend db med kun i backend.
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2011 - 16:09 #4
Her ligger der måske lidt inspiration. Under downloads og rul næsten ned i bunden:

makeiteasy.dk
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
05. oktober 2011 - 16:13 #5
er der et sted hvor jeg kan se hvordan det gøres rent praktisk,
vil det så sige at det relativt nemt kan lade sig gøre at opdatere programmet uden at miste datane.
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2011 - 16:22 #6
Vedr. #5. Jeg forstår ikke hvad du mener.
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
05. oktober 2011 - 16:46 #7
Fint nok jeg var jo lidt hurtigt med at skrive. så jeg så ikke dit #4

Fin side du henviser til, fandt også det jeg søger nemmelig Login-boks ved opstart og implementering af flere sikkerhedsniveauer
Men hvordan får jeg fat i koden og en vejledning hvordan jeg indsætter den.

ps. Når det så er gjort. kan jeg så lave en opdatering af min database og indlæse den i en anden der instaleret andet steds
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2011 - 16:55 #8
Det er et af de mere komplpicerede eksempler du har valgt, og jeg har ingen erfaring med den. Men de eksempler jar har brugt, indeholder den nødvendige vejledning.

Men jeg vil lige spørge dig: Er din database opdelt i en frontend og backend?
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
05. oktober 2011 - 17:06 #9
nej
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2011 - 17:13 #10
Det skal du helt sikkert få gjort!!
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
05. oktober 2011 - 17:20 #11
Mit store spårgsmål er så hvordan gør jeg så det.
Som du nok kan fornemme er jer ikke særlig erfaren.
Men jeg er glad for din hjælp.
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2011 - 17:33 #12
Med en opdeling kan du som jeg har beskrevet tidligere, arbende med en frontend database til brugerne. Det forhindrer ikke brugere i at se tabellerne, men disse kan ikke ændres. Administrators database indehollder flere funktioner som dene har behov for. Begge databaser er sammenkædet med backend, således at begge databser trækker på samme backend.

Jeg siddeer ved en helt ny maskine uden officepakke, så jeg har lidt svært ved at guide dig. Hvis du bruger ACC 2003 ligger der en udmærket guide som hedder sammenkædet tabelstyring.

Men husk at tage en sikkerhedskopi af db, for hvis det går galt, kan det gå virkelig galt.
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
05. oktober 2011 - 17:39 #13
Jeg bruger Accecc 2010 men der må der jo også være en sådan vejledning.
Du kan tro at jeg husker det med sikkerhedskopi, har prøvet hvad det vil sige ikke
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2011 - 18:06 #14
Jeg har en prøveversion af 2010. Her ligger guiden undeen fanen databaseværktøjer under Access ikonet
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
05. oktober 2011 - 18:25 #15
Tak for hjælpen.
Fant nogle gode artikler
Avatar billede mugs Novice
05. oktober 2011 - 18:40 #16
Selv tak - Ja der ligger megn god info, blot er der alt for mange som undlader at bruge de.
Avatar billede mugs Novice
06. oktober 2011 - 11:19 #17
Tak for point