Avatar billede danco Nybegynder
05. oktober 2011 - 13:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

En form for join

Hej experter.
jeg er løbet ind i et lille problem.

Jeg har en tabel med samtlige postnumre og bynavne i danmark. Tabellen er således ud:
zip - cityname - country

country er en string der repræsenterer hvilket land byen ligger i.

Imidlertid er det skruet sådan samme at der findes flere postnumre der dækker over samme bynavn eksempelvis København K. Det skal jeg bruge nu er mindste postnummer for hvert unikt bynavn altså svarende til nedenstående:

SELECT DISTINCT cityname FROM cities WHERE country='DA'

Ovenstående fungerer fint og giver mig hvad jeg forventer, men jeg vil gerne have et resultat ud der ser således ud:

zip - bynavn

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.
05. oktober 2011 - 14:06 #1
SELECT MIN(zip), bynavn, country FROM Danco GROUP BY bynavn;
05. oktober 2011 - 14:08 #2
Sorry, Danco var den test tabel jeg lavede. Det skulle have været cities.  Jeg fik forøvrigt dette resultat baseret på de testdata jeg satte i tabellen:

MIN( zip )  bynavn  country
1 bynavn1 country1
4 bynavn2 country1
5 bynavn3 country1
7 bynavn4 country1
10 bynavn5 country2
Avatar billede danco Nybegynder
05. oktober 2011 - 14:29 #3
ja det er sgu pinligt at jeg ikke have tænkt det den vej rundt.

Smider du et svar christian så skal du få point :)

Kan man ikke bruger ORDER BY og GROUP BY i samme forespørgsel ?
min server brokker sig ihvertfald over det.
Avatar billede danco Nybegynder
05. oktober 2011 - 14:35 #4
Stryg det sidste spørgsmål.
Min hjerne fungerer vidst ikke helt optimalt lige nu :)
05. oktober 2011 - 15:18 #5
Svar fra mig.