Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 13:08 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af trådsløst netværk med Tilgin HG1312 router - Dansk Bredbaand vil ikke hjælpe

Hej,

Jeg er lige flyttet i lejlighed og har overtaget mit medlemsskab hos Dansk Bredbaand fra udlejer.

Jeg har internet med kabel, men vil gerne have det trådløse til at fungere også. Der står en router på mit gulv, og jeg har allerede forsøgt mig lidt frem med rent gætværk. Jeg har godt kunne "logge ind" på routeren (via 192.168.0.1), og har også kunnet lave et netværk med et navn, som min computer ganske vist kan finde.

Men... jeg har jo ingen idé om hvad jeg laver. Og der er altså ikke netforbindelse selvom min computer har forbindelse til routeren.

Jeg er i tvivl om, hvilke handlinger det er, jeg skal foretage for at jeg kan få det hele til at køre. Jeg er også i tvivl om, hvilke oplysninger, jeg skal bringe.

Routeren er af modellen Tilgin HG1312, og min computer er en MacBook Pro.

Jeg håber på, at der er nogle hjælpsomme sjæle iblandt. :-)
Dansk Bredbaand yder nemlig ikke support til opsætning af trådsløst netværk.

På forhånd tak!
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 13:36 #1
Finder ikke rigtigt noget på følgende, derfor skriver jeg som var det en helt alm 2i1 løsning (Du skriver intet om modem, så går ud fra den er i routeren?)

Du tilslukker enheden til internet stikket/porten i vægen, derefter skulle en diode lyse (Hvis så har den net, den blinker nok en del første gang mm)

Derefter skal du jo oprette forbindelse til enheden (Trådløs eller kabel, prøv kabel først)

Hvis det virker så kan vi gå videre til trådløs hvis ikke så skriv venligste :)
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 14:28 #2
Routeren er tændt og ser sådan ud (forfra/bagfra):

http://img716.imageshack.us/img716/9321/photo1hy.jpg

http://img41.imageshack.us/img41/4854/photoygq.jpg

Jeg har internetforbindelse med kabel, men ikke trådløst (selvom det burdre kunne lade sig gøre).
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 15:18 #3
#2 Hvis du gider og tage billeder af skærmbilledet når du er i routeren så vil du gøre det meget nemt, du kan tage skærmbilled via pc, går ud fra du ved hvordan ;)
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 17:30 #4
#3,

Jeg kan ikke engang få det til at virke med at logge ind på routeren nu :-( Øv!! Har i dag brugt timer på at sidde og prøve mig frem, resette routeren og prøve at finde frem til dens adresse. Men der sker ingenting når jeg bruger http://192.168.1.1 (eller andre populære alternativer) - og det har altså virket før med http://192.168.1.1.! Der kommer ikke noget interface op... den står bare og loader.

Efter reset af router dukker netværket (Tilgin 602) op med fuldt signal - jeg kan vælge netværket og logge ind med WAP key'en som findes bagpå routeren. Men der sker stadig ikke en dyt. Har prøvet alle mulige kombinationer med at have kablet (fra router til computer) i samtidig (og ikke). Har genstartet computer samt router flere gange... Jeg ved som sagt ikke helt, hvad jeg skal gøre, så jeg gætter mig jo bare lidt frem. Jeg er lidt af en noob :-)

Efter at have kigget nærmere på routeren, har jeg i øvrigt fundet ud af, at jeg har en fordelerboks der kombinerer internet og TV (har en viasat-boks der er tilsluttet routeren, men jeg har bare ikke noget TV). Og der går et ethernet kabel fra væggen ind i routeren til WAN (så modem'et kommer derfra?). Men det bør vel ikke have den store forskel?
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 17:31 #5
Hov... størstedelen af mit svar skulle så heller ikke være opskrevet som et link. Hold op, hvor det kører for mig i dag :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 17:57 #6
#5 Har du et modem før routeren? Altså

WWW - modem - router - pc ?
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 18:14 #7
#6,

Af frygt for at lyde dum, så ved jeg det faktisk ikke. Opsætningen ser ud således:

http://img689.imageshack.us/img689/249/photoohp.jpg

Til venstre er routeren, til højre er Viasat-boksen. De to er forbundet til hinanden samt til hver deres strømforsyning. Der går et kabel fra "væggen" ind i routeren (WAN). Og et andet fra routeren til min computer.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 18:17 #8
#7 Okay, routeren kan vidst godt erstattes  med en anden router, mens den anden enhed ku være et modem.. :)

Men prøv og reset routeren, gå ind i cmd på din pc (klik på kør og skriver cmd og tryk enter) så skriver du ipconfig og så får du en ip den ip skal du smide i din browser så burde du komme på routerens gui :)
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 18:41 #9
Jeg kører som sagt Mac OS X, men startede lige en gammel laptop med Windows XP op - der dukker ikke nogen adresse frem under "standard gateway".

Det ser heller ikke ud til at der står nogen adresse når jeg kigger under network preferences på min mac:

http://img827.imageshack.us/img827/1426/screenshot20111001at183.png
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 18:58 #10
#9 Okay, lyder underligt :S Følgende router er det en ny du har fået fra dem du har internet igennem?
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 19:08 #11
Den stod her i forvejen, da jeg flyttede ind, men den er vist forholdsvis ny alligevel. Men jeg har haft kunne logge ind på routerens interface før - så ved jeg bare ikke lige, hvor det er gået galt, og hvorfor den ikke har nogen IP :-(
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 19:46 #12
#11 Kig i manualen til den (Hvis muligt) og se hvordan du specifikt skal resette den  (Der kan være mange måder nemlig) men den du har inden router hvilke porte er der i den? 1 stk fra tlf og 1 stk til router + strøm?
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 19:55 #13
#12,

Jeg har desværre ikke manualen, og kan ikke opstøve nogen på internettet.

Portene er:

Phone 1 - Phone 2 - USB - LAN A, B, C og D - WAN, Reset - On/Off - Power - Antenna
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 20:06 #14
#13 får du internet via antenna?
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 20:13 #15
#14,

Ja, antennen virker fint, og den dukker op under navnet Tilgin-602 (http://img40.imageshack.us/img40/2955/screenshot20111001at201.png).
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 21:33 #16
#15 Prøv og forbind  din pc til router via kabel og se om du kan få adgang til dens GUI den vej, kan være der er en lås på ved trådløs :)
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 21:40 #17
#16,

Det kan jeg ikke. Routeren har stadig ingen IP adresse.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 21:45 #18
#17 Prøv og nulstil den, hold reset knappen nede i 30 sek, tag strømmen når den blinker færdig og tænd den igen..
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 22:03 #19
Så kom der vist et break-through :)

Nu er jeg inde på routerens interface.

Det ser sådan her ud:

http://img851.imageshack.us/img851/6817/screenshot20111001at220.png
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 23:23 #20
#19 Så vil jeg godt høre om  vi kan gøre resten via team viewer? Det er et fjernskrivebordsprogram som gør at jeg kan se det du ser på skærmen, da dette er ret uoverskueligt og at sætte dig til og tage screens af hver fane vil tage en del tid.. samt vi kommer til og skrive en halv roman herinde.. Du kan blot sende ID + kode til mig privat herinde..
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
01. oktober 2011 - 23:34 #21
Jeg vil gerne, hvis det er muligt, men det kræver vel netforbindelse? Jeg kan kun komme ind på routerens interface når kablet fra routeren til min computer (hvor jeg har forbindelse gennem) ikke er isat.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. oktober 2011 - 23:43 #22
#21 Så du har ikke mulighed for at få den på nettet + mulighed for at komme i routerens GUI?
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
02. oktober 2011 - 08:38 #23
#21,

Nej, ikke på samme tid. Når jeg tilslutter det fysiske kabel fra routeren hen til min computer, mister jeg adgangen til routerens GUI. Og omvendt, hvis jeg allerede er tilsluttet til nettet gennem kablet, kan jeg ikke komme ind på routeren.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. oktober 2011 - 12:58 #24
#23 Ja okay, så er vi nød til den trælse måde.. Skal bruge screenshots af hver side af routerens gui.. Evt smide dem i en .zip fil og upload dem til et midlertidigt upload sted og giv dem endeligt numre så vi kan holde styr på det ;)
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
02. oktober 2011 - 13:50 #25
#24,

Jeg har sendt dig en PM med et link til en .zip-fil.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. oktober 2011 - 14:19 #26
#25 Ud fra billederne må jeg nok sige jeg er meget usikker på problemet, jeg kan godt se den siger den er offline mens du er på den hvilket jo må betyde den ikke vil på nettet (Jeg er en del forvirret over dens reaktioner, så vil lige have afklaret følgende)

Når du opretter trådløs forbindelse til den, har du så adgang til nettet eller routerens web interface?

Når du opretter forbindelse til routeren via kabel, så har du adgang til routerens GUI, men ikke nettet?

Hvis du undlader og bruge routeren, men bruger modemmet så kan du komme på nettet, men det er via kebel?
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
02. oktober 2011 - 14:36 #27
Når du opretter trådløs forbindelse til den, har du så adgang til nettet eller routerens web interface?

Trådløs forbindelse til routeren (UDEN kabel sat til ved siden af) giver mig kun forbindelse til routerens GUI (hvis jeg vel at mærke reset'er den inden), men ikke til nettet.

Hvis jeg har sat kablet fra routeren til min computer, og samtidig er forbundet trådløst til routeren gennem AirPort også, så har jeg forbindelse til internettet, men IKKE til routerens GUI.

Når du opretter forbindelse til routeren via kabel, så har du adgang til routerens GUI, men ikke nettet?

Korrekt.

Hvis du undlader og bruge routeren, men bruger modemmet så kan du komme på nettet, men det er via kebel?

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet korrekt - men jeg kan umiddelbart ikke komme på nettet ved at sætte kablet der går fra væggen ind i computeren. Det virker kun, hvis det går gennem routeren.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. oktober 2011 - 14:47 #28
#27 Det jeg mener er du havde 2 bokse, den ene var en router og den anden er hvad?

Du skriver os routeren stod der da du flyttede ind, så kan det måske tænkes den ikke virker rigtigt?

Du har danskbredbånd har de ikke sendt et modem af en art til dig?
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
02. oktober 2011 - 15:07 #29
#28,

Den anden boks er en digital TV-boks (Viasat/Motorola VIP 1510), som er tilsluttet LAN-port B i routeren. Når jeg engang får et TV, skal den nok i brug, men jeg tænker ikke at den har nogen indflydelse på resten af systemet, som sådan?

Da jeg flyttede ind, overtog jeg abonnementet hos Dansk Bredbaand fra den tidligere ejer, og betaler således bare for en "grundpakke", internet 10 Mbit... Der har altså ikke været nogle ude og installere noget, da det hele router + TV-boks stod her i forvejen. Jeg fik at vide, at den tidligere har fungeret fint med det trådløse internet.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. oktober 2011 - 15:17 #30
#29 Okay, men jeg ved ikke, mit bedste bud er at du skal tage fat i dem i morgen og så sige det med dens opførelse og hvis du kan, så få et helt normalt modem (Dvs den har telefon stik / antenne (Ved ikke om du får net via telefonstik eller antenne stik), 1 stk lan port og 1 on/off knap + reset knap.. og så evt køb en router selv hvis det er muligt (Jeg har mange dårlige erfaringer med sådanne løsninger som du har fået en af (Ikke magen til, men stadig via dem så vidt jeg forstår)
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
02. oktober 2011 - 15:29 #31
Okay - det kan jeg jo altid prøve. Problemet er bare, at internetforbindelsen med kablet jo virker fint, og Dansk Bredbaand yder ikke support til konfigurering af trådløst internetforbindelse.

Jeg fulgte lige ledningen fra væggen (den går op over døren og ud i entréen), hvor den ender ud sådan her:

http://img822.imageshack.us/img822/4448/photohxp.jpg
Avatar billede Blueeyez Mester
02. oktober 2011 - 15:33 #32
#31 Okay, så tror jeg det du har i forvejen er en helt almindelig router :) Men igen hvilke porte har den i sig?

Hvis det er  en alm router så har den:

1 ethernet port, ca 4 lan porte, 1 antenne til trådløs, 1 tænd/sluk knap og 1 reset.. er det korrekt?
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
02. oktober 2011 - 15:43 #33
#32,

Jeg hev lige det store kamera frem for at tydeligøre opsætningen.

Det virker som en helt, helt almindelige router:

http://img94.imageshack.us/img94/3508/dsc2212n.jpg

http://img20.imageshack.us/img20/9985/dsc2213m.jpg

http://img268.imageshack.us/img268/7416/dsc2214t.jpg

Min computer er sluttet til LAN port A, mens TV-boksen er sluttet til LAN port B.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. oktober 2011 - 16:00 #34
#33 Det eneste jeg ikke kan sige er normalt ved den er de phone porte, men jeg vil anbefale dig at ringe til dansk bredbånd og spørge indtil om du kan kan erstatte følgende med hvilken som helst router du vil og om de så skal have den nuværende retur eller hvordan (Sørg for at få det hele skriftligt, ellers kan det være du en dag får en større regning af dem)

Du skal især spørge ind til det med tv boksen (Hvis du da os har den via dem, hvis ikke så kontakt dem du har det ved, så du ved om routeren der skal erstatte nuværende skal ku noget spec.. eller andet.. og igen få det så skriftligt som muligt..

For som jeg ser det, så er det et almindeligt lan kabel mellem router og det ude i entreen og derfor burde en helt alm router godt kunne overtage (Du skal self. ikke gå efter den billigste, men det går jeg ud fra du ved noget om da du har mac som koster) ;)

Kan os hjælpe med og finde en router, skal blot vide om vi kan tage hvilken som helst eller om der er krav mht internet og tv (Du behøver ikke forklare noget med det trådløse)
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
02. oktober 2011 - 16:32 #35
#34,

Jeg prøver at ringe til Dansk Bredbaand en af dagene i løbet af ugen. Men på deres hjemmeside står der, at man sagtens kan tilslutte en router selv (eneste krav er - selvfølgelig - at den skal kunne håndtere ens hastighed).

Jeg er ikke rigtigt inde i hvordan den der TV-boks fungerer (jeg skal nok spørge når jeg ringer), men eftersom den bare er tilsluttet en helt almindelig LAN port i routeren, bør det vel ikke gøre nogen forskel at denne router erstattes af en anden. Den er vel bare opkoblet til internettet ligesom min computer, tænker jeg.

Har du nogle forslag til en router, jeg kan anskaffe mig? Selvfølgelig ikke noget billigt møg, nej, men heller ikke for pebret :-)

Jeg vil også gerne sige mange tak for alle dine svar og din tålmodighed, selvom det ikke ser ud til at jeg kan få min nuværende router til at samarbejde alligevel. Men du har stadig været en stor hjælp! Kan jeg give point?
Avatar billede Blueeyez Mester
02. oktober 2011 - 16:38 #36
#35 Hvis hvilken som helst router kan bensyttes så skal jeg blot vide hvad dit pris loft er samt hvilket trådløs netkort du har i din pc, så jeg kan se hvad routeren helst skal kunne levere ;)

Smider svar heri os :)
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
02. oktober 2011 - 16:56 #37
#36,

Jeg har ingen anelse om hvad routers normalt koster, men er det for optimistisk at sætte loftet til de ~700 kr.?

Mht. det trådløse netkort i min computer, er jeg i tvivl. Men jeg tænker, at det muligvis kunne stå her:

http://support.apple.com/kb/SP582

Jeg ved bare ikke, hvad der er hvad :)
Avatar billede Blueeyez Mester
02. oktober 2011 - 17:27 #38
Blot for og give dig muligheden:

http://kortlink.dk/9p7a

Efterfølgende link er så et ikke apple produkt, men blot en router som kan nogenlunde det samme, hvis du bruger bonjour online eller hvordan det funker så ville jeg nok gå efter apple routeren.. ellers er der følgende:

En som jeg anbefaler mange, fordi den kan stortset det samme næsten som den jeg har, den er bare billigere men stadig indenfor kvalitetsmærket: http://kortlink.dk/9p7b

og sidst men ikke mindst en helt almindelig router, som har det som dit trådløse netkort har (-g/-n): http://kortlink.dk/9p7c

Jeg er gået lige til the edge med hvad du vil give inkl fragt, da jeg selv ved hvor vigtigt et godt netværksudstyr er.. jeg har selv en Linksys WRT610N hvor på jeg kører 5 Ghz frekvens (Der er vidst kun 1 i blandt de 3 der har 5 Ghz og det er ASUS'en til 800 ca.. (Den midterste) men da jeg ikke ved om du har planer om at gå så højt så er det op til dig, fordelen ved 5 Ghz er at signalet er bedre (Ingen sorte huller, hvilket er kendetegnet for 2.4 Ghz (Standard trådløs) og så at alle de andre netværk omkring dig ikke kan ødelægge dit trådløse signal.. men det kræver så at din bærbar har 5 Ghz i sig og det ser det ikke ud til..

Men jeg håber du kan bruge en af følgende, kan os søge videre hvis du vil have flere muligheder og pris forandringer :)

Forhandleren Proshop kan jeg slev anbefale og derfor jeg linker til forhandleren..
Avatar billede SuburbanTiger Nybegynder
03. oktober 2011 - 18:58 #39
Tak for hjælpen!
Avatar billede Blueeyez Mester
03. oktober 2011 - 19:41 #40
#39 Det var da så lidt :)