Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 09:52 Der er 48 kommentarer og
3 løsninger

Sletning af filer

Når man sletter filer på Windows - og bagefter formattere harddisken, er de så 100% umulige at få tilbage igen, eller kan man gendanne dem på den ene eller den anden måde?
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. september 2011 - 10:02 #1
Der eksistere visse program hvor man kan redde ret så meget. Prøv at søg på "get data back" ;o)
13. september 2011 - 10:02 #2
... hvis man - selvfølgelig - vælger FULD formatering, så er løbet kørt!!!
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. september 2011 - 10:08 #3
Ved sletning og formattering er det kun FAT ( filallokeringstabel indholdsfortegnelsen) ,der slettes. Ves brug af fx. 'KILLDISK'- programmet bliver alt slettet.
Med KILLDISK kan man kigge ind på hd'en både efter en omgang slet-filer og formattering -og se,at der stadig er masser af data, men efter killdisk er der 0 overalt.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 10:11 #4
Så hvis jeg køre killdisk så er alt slettet 100%?
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2011 - 10:41 #5
#4 Principielt ja.
Men vil du være 100% sikker så data slettes på en lovmæssig godkendt måde, så tag fat på en virksomhed såsom IBAS og betal dem hvad de forlanger.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 11:11 #6
Nej det skal være gratis og det skal være muligt at gøre det selv.
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2011 - 11:15 #7
#6 Så er Killdisk det tætteste du kommer.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 11:16 #8
Er filerne 100% slettet med killdisk?
13. september 2011 - 11:16 #9
... hvad er du da 'bange' for ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. september 2011 - 11:18 #10
Hvis det er en gammel PC du vil sælge og du er "bange" for at følsom data kan ses. så sæt en ny HD i og bank et 7 tommer søm gennem den gamle.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 11:21 #11
#10 Det er ikke tilfældet.

Harddisken kan ikke udskfites. Så jeg skal sikre mig at filerne er slettet 100%.
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2011 - 11:21 #12
#8 Så godt som. Private/amatører kan ikke få noget som helst ud af den. Efterretningstjenester m.m har adgang til nogle helt andre værktøjer m.m.
#9 Han er bange for alt der på nogen måde kan kædes sammen med ham elektronisk.
#10 Det søm gør det kun umuligt for private7amatører at hive data ud. Men er enig i det første. Ville heller aldrig sælge en brugt disk.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 11:32 #13
Den skal sendes til reperation og jeg vil ikke have at dem der modtager den kan sidde og læse alle mine private data.

Hvis jeg nu bare formatere/sletter harddisken, kan de så stadigvæk få adgang?
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2011 - 11:35 #14
#13 Du behøver ikke være så paranoid, men hvis det får dig til at sove bedre om natten, så kan du give den en omgang killdisk.
Personligt sendte vi aldrig diske med ind når vores maskiner skulle til reparation og døde diske blev skiftet og sendt til destruktion hos IBAS.
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2011 - 12:02 #15
Som tillæg til #14 så skyldtes vores fremgangsmåder lovkrav.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 14:08 #16
Det er et spørgsmål om at tænke sig om, og holde sig på den sikre side. Privatdata skal holdes privat, sådan er det. Hvordan fungere Killbox?
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. september 2011 - 14:52 #17
" Efterretningstjenester m.m har adgang til nogle helt andre værktøjer m.m.":
Jamen, det vil efterretningstjenesterne sikkert gerne have os til at tro.
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. september 2011 - 14:57 #18
"Som tillæg til #14 så skyldtes vores fremgangsmåder lovkrav.":
Hmm, jeg kan ikke huske at det er et lovkrav at mediet skal destrueres.
Hvilken lov er det?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2011 - 16:45 #19
Når jeg sletter filer på min pc så gør jeg det med Eraser, som når den er installeret ligger i højrekliksmenu.
Eraser kan slette filer ved at overskrive dem med fra 1 gang til 35 gange overskrivning. 35 gange har jeg aldrig brugt, men med 7 gange overskrivning skulle være ret sikker.
Dette kan rettes til under options når man har valgt at slette filen. Jeg ved ikke hvad forskellen på de to 7 gange overskrivning er, her på den version jeg kører.
http://sourceforge.net/projects/eraser/
Jeg kører version 5,86, så jeg bør nok opdatere den
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2011 - 17:34 #20
#16 "To erase data it overwrites all addressable locations on the drive with zeros (FREE version). Active@ KillDisk Professional version suggests several methods for data destruction."
http://www.killdisk.com/killdisk-faq.htm

#17 Og hvis man har i sinde at arbejde med forensics eller generel sikkerhed er det noget man vil/bør/skal vide.

#18 Jeg har ikke sagt at destruktion af mediet var et lovkrav, men blot at vi benyttede os af denne fremgangsmåde da det hører under et lovkrav.
Vi benyttede os af destruktion da vi ikke ønskede at have et lager af døde diske (diske ophører jo ikke med at eksisterer når de dør, og en død disk betyder ikke at data er væk fra den).
Se evt. §41 stk 3 i persondataloven.
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. september 2011 - 18:16 #21
"#17 Og hvis man har i sinde at arbejde med forensics eller generel sikkerhed er det noget man vil/bør/skal vide.":j a, det var jo et skudsikkert argument. Or not.

Jeg tror du ser for meget CSI?
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. september 2011 - 18:19 #22
"Og hvis man har i sinde at arbejde med forensics eller generel sikkerhed er det noget man vil/bør/skal vide.": Men hvis du skal være helt ærlig ved du jo faktisk ikke om efterretningstjenesterne råder over mere end alle andre. Det er jo bare noget du gætter på.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 18:22 #23
Jeg kan ikke se hvad CSI har med emnet at gøre.

220661: Jeg prøver lige at hente det program engang. Så kan jeg evt. slette disken i aften så den komme afsted imorgen.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 18:23 #24
Men ellers, det er ikke nok bare at formatere hele systemet, eller?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. september 2011 - 18:27 #25
I version 5,86 jeg bruger skal man for at slette hele disken lave en diskette/usb der hedder nuke boot disk.
Jeg bruger faktisk kun Eraser til at slette enkeltfiler. Ikke hele disken. Er ikke sikker på at version 6 af Eraser kan lave nuke boot disk?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. september 2011 - 18:29 #26
Det nemmeste ville være at slette disken, men, ville det virke at slette vigtig/privat data med Eraser og så bagefter formatere hele systemet?
Avatar billede chalde Seniormester
13. september 2011 - 18:54 #27
#21+22 I og med du ikke har den fjerneste anelse om hvad jeg har kendskab til, tillader jeg mig at sige:
Hvis du vil flame videre, så smid mig en privat besked.

#24+26 Reelt bør det være nok med en format. De virksomheder der står for reparation har intet at gøre inde på din disk (og har med al sandsynlighed ikke tid eller lyst til det), og vil med al sandsynlighed ikke begynde at rode med reetableringssoftware.
Men Eraser, Killdisk eller andre lignende værktøjer vil give dig den sikkerhed, at de ikke uden at have den store pengepung fremme, vil have sandsynlighed for at genskabe brugbar data.
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. september 2011 - 19:36 #28
@ chalde

Nu kunne det jo også være at jeg har den fornødne viden og derfor reagerer når nogen laver skræmmekampagner om hvad en efterretningstjeneste kan og ikke kan.

Men nu skal jeg da hoppe ud af tråden og lade dig få fred.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
14. september 2011 - 16:16 #29
Jeg har ikke mulighed for at bruge diskettedrev og hvad der nu ellers kræves for at slette filerne - så jeg må tage den gammeldags metode med at formatere harddisken, smid et svar jer som vil have point.
14. september 2011 - 16:23 #30
Hvad er [diskettedrev] *S* ?

PS: Den moderne version af KILLDISK er baseret på bootbar CD !
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2011 - 16:35 #31
Hvis du sletter dine personlige filer med Eraser kan jeg ikke se en ide med at bruge tid på at formatere disken. Der er jo ingen der har interesse i Windows filer og andre programfiler.

Når jeg sletter filer, og samtidigt vil flyte den til eksternt medie, bruger jeg funktionen i Eraser der hedder "Eraser secure move", som overfører fil, og herefter overskriver filen på gammel destination 7 gange. Selv USA's forsvar sletter vist kun deres fortrolige data med 7 gange, så det brude være godt nok.
Og kører du herefter en tur med CCleaner, kunne jeg godt tænke mig at se om der er en der kan finde filerne igen. Jeg tror det næppe.

Ps Jeg har afprøvet den nyeste version af Eraser (som jeg har linket til), men er gået tilbage til en ældre version, da de funktioner jeg bruger ikke fungerer på samme måde i den nye version.
Bruger nu 5.8.8.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
14. september 2011 - 21:05 #32
#31

Det kommer måske an på, hvem du sætter til at gøre det og hvor hemmelige filerne er.

Når du overskriver en fil, så overskriver du kun den aktuelle position, ikke de steder, hvor den måske har ligget tidligere.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
14. september 2011 - 21:08 #33
At genskabe data efter (en enkelt) overskrivning må næsten betragtes som en myte, indtil andet er blevet bevist.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2011 - 15:29 #34
Det er klart man er nødt til at søge på alle forekomster af den aktuelle fil så man kan få det hele med.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
18. september 2011 - 20:01 #35
Er der en der gider skære det ud i pap hvordan man bruger Eraser til at slette filerne?

Fordi så vil jeg slette dem med Eraser og så bagefter formatere den.

Jeg ved godt at Windows filer osv. ikke er interessante, men alligevel, for en sikkerhedsskyld.
18. september 2011 - 21:51 #36
Ref #35:
...Fordi så vil jeg slette dem med Eraser og så bagefter formatere den.... - det er totalt unødvendigt - bare en FULD "Nedlæg partion" "opret partion" "Fuld Formatering" ... som flere har sagt...
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2011 - 12:36 #37
Åbn din mappe du har filerne i, og marker dem alle sammen og højreklik. Vælg Erase. Indstil under options hvor mange gange du vil overskrive.
Så skulle de være væk.
PS Har du dem flere steder så må du lige tjekke op på det.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. september 2011 - 13:38 #38
#37 Jeg prøver det lige engang.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. september 2011 - 13:44 #39
Det har jeg prøvet nu, men filen bliver ikke slettet. Den siger bare "task completed with errors" og filen ligger stadigvæk på skrivebordet.
19. september 2011 - 13:55 #40
... sansynligvis et rettighedsproblem (WIN7!)
Ref #37 - der er det jo XP ...

---

Se også #36 ?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. september 2011 - 14:43 #41
Skal jeg bare formatere så.
19. september 2011 - 14:52 #42
NEMLIG! Som vi har sagt/skrevet flere gange ...
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
19. september 2011 - 14:57 #43
Hvis data ikke må genskabes, så skal det være den langsomme formatering, og det skal gøres i vista eller nyere. XP overskriver ikke data ved formatering.
19. september 2011 - 15:06 #44
Gentager::: FULD Formatering !!!!
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
19. september 2011 - 15:20 #45
#44

Ved vi, hvilket OS han har tænkt sig at bruge til formatering?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. september 2011 - 15:20 #46
Hvordan foretages en fuld formatering?

Bare lige så jeg har frostået det rigtigt.
19. september 2011 - 15:46 #47
Enten med den flere gange omtalte
* KILLDISK
eller
* Original Styresystem (hvilket ???) instalation CD/DVD - se der i menuen mht. FORMATERING ...
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2011 - 15:58 #48
Se bort fra mit svar i #31. Jeg afmelder tråden nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2011 - 16:02 #49
I øvrigt skulle den nyeste version af Eraser (6.0.8) virke med Win 7, lige som en slutbemækning.
Det må være en fejl 40.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. september 2011 - 22:28 #50
Det bliver til en fuld formatering. Det burde være nok.

Smid et svar dem som vil have point.
22. september 2011 - 22:41 #51
ENDELIG blev du 'overbevist' *S* ...