Avatar billede Kluddermor Juniormester
07. september 2011 - 21:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opnå forbindelse fra hjemmet til en netværksprinter på arbejdspladsen

Hej Eksperter

Vi har en netværksprinter/kopimaskine på arbejdet, som jeg er administrator over. Jeg ønsker at kunne tilgå denne printer hjemmefra. Samt at give andre ansatte mulighed for det samme.
Hvordan er det lige jeg gør det?

Jeg bruger i øvrigt Win7 x64

Jeg skal åbne for arbejdets router til kopimaskinens ip på en port. Skal det være port 80?

Hjemmefra skal jeg tilføje en ny printer og vælge netværksprinter.
Da arbejdsprinteren ligger uden for mit privat LAN, vælger jeg at muligheden: "At printeren ikke er på listen" hvorved en menu med flere valg dukker op.
Her går jeg ud fra at jeg skal vælge "add a printer using a TCP/IP adress or hostname.
Her er jeg i tvivl om hvordan jeg skal angive de følgende ting:

Device type: Kan sættes til autodetect, TCP/IP device eller web service device. Men hvilken er bedst?

Jeg skal angive ip adressen eller hostname: Det er arbejdets ip + noget der viser hen til printeren. Men jeg er ikke sikker på hvordan stien angives korrekt.

Portnavnet bliver automatisk det samme som jeg skriver i ovenstående.

Jeg har drivere til kopimaskinen på min hjemmePC

Er der nogen, der kan hjælpe med min problemstilling?
Avatar billede coderdk Praktikant
07. september 2011 - 22:03 #1
Du mangler en VPN-løsning til arbejdet. Mange routere har VPN-indbygget, så skal det bare sættes op.
Avatar billede chalde Seniormester
07. september 2011 - 22:09 #2
Enig med #1. En mindre firewall til omkring 2000kr kan give en fornuftig VPN løsning til mindre virksomheder.

Personligt ville jeg aldrig benytte den løsning du selv er ved at sætte op. Den slags er guf for de mere lyssky personer (netværksprintere har sjældent nogen nævneværdig sikkerhed og kan derfor bruges som jumphost til resten af netværket eller andet).
Avatar billede Kluddermor Juniormester
07. september 2011 - 23:34 #3
Tak for kommentarer

Vi er sat op med den medfølgende zyxel standartrouter fra Fullrate. Tvivler på at den understøtter VPN.
Jeg holder mig fra usikre løsninger ;-) og overvejer om en hardware VPN er pengene værd i fremtiden. Det er det vist ikke lige nu hvis det koster i omegnen af 2000 bananer.

I er velkommen til at smide svar for at få del i pointkagen.
Avatar billede coderdk Praktikant
07. september 2011 - 23:39 #4
Hvilken Zyxel er det? Det kan sagtens være at den kan snakke VPN...
Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. september 2011 - 08:13 #5
Det er en P-2602HW-D1A
Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. september 2011 - 17:45 #6
Jeg har tænkt lidt i løbet af dagen :-)

Er det muligt (og sikkert) at åbne for trafik for en enkelt indkommende ipadresse til printeren?
Så ville jeg i første omgang bare gøre det muligt for mig, at tilgå printeren på arbejdet via min hjemmePC.
Dvs blokkere al anden trafik til printeren bortset fra min IP.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. september 2011 - 17:55 #7
Nu har jeg fundet en brugerguide til routeren. Og den understøtter tilsyneladende VPN.

Bør jeg starte en ny tråd om opsætning af VPN, eller kan vi tage den her?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. september 2011 - 17:56 #8
Avatar billede Kluddermor Juniormester
29. december 2011 - 19:29 #9
Det lader til at denne tråd blev tabt på gulvet og glemt. Jeg lukker.