Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. september 2011 - 03:37 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange GB til Windows?

Hvor mange GB skal Windows 7 bruge og hvor meget kan jeg bruge til lager af film,spil og musik?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2011 - 03:48 #1
Jeg vil sige 25 GB + pagefile + noget fri plads.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2011 - 04:34 #2
Program Files er *ikke* medregnet!
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2011 - 08:12 #3
her kan du se hvad min fylder

http://www.imgplace.com/viewimg801/1301/62win7forbrug.jpg

men den skal jo altid have lidt friplads ellers vil den ikke køre optimalt

en advarsel

det er på et revo drive x2
220 gb som jeg ikke er helt tilfreds med
de gider ikke lave firmware opdatering og man er næsten i vejen hvis man forespørger efter den - det virker ustabilt og af og til får jeg den blå frygtede ring

http://www.ocztechnology.com/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd.html

det skulle fise derud af men det gør det ikke

220GB Max Performance
Read: Up to 730 MB/s
Write: Up to 690 MB/s
Random Write 4KB (Aligned): 100,000 IOPS

beklager OCZ - det er en ommer - i gør det ikke forbruger venligt
over 95% er windows brugere og med jeres optimerings program holder i stædigt fast med linux baseret software
i kan ikke rgene med at alle kan finde ud af at bruge det - jeg kan godt men det er en ommer

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2011 - 08:14 #4
glemte lige at det med plads til lager af film,spil og musik kan vi jo ikke svare på vel
Avatar billede Blueeyez Mester
03. september 2011 - 08:50 #5
Primært til C: drevet vil jeg sige 30 GB.

Grundet:

installerede: Spil, programmer og systemet (Opdateringer)
(Hvis ovenstående fylder en del så vil jeg opfordre dig til og gå højere op med harddisk, det er svært for mig at sige hvor stor en harddisk du skal smide i, for hvis du installere 10 spil, 30 programmer så kan vi nok snakke om at en 30 gb harddisk er langt i underkanten.. Det anbefales kraftigt at Windows har 20 - 30% ledig plads på harddisk..

Data: Køb en ekstra harddisk og benyt den til oplagring af alle dine data..
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2011 - 09:18 #6
Jeg havde afsat 50 Gb til Windows. Og det havde jeg gjort fordi det ikke betyder så meget idag hvor store partitionerne er da harddiskplads er forholsvis billigt. Havde spørgsmålet blevet stillet for 7-8 år havde det været mere relevant at tale om.
Jeg har selv en xp maskine med en 50 gb partition, hvor halvdelen ca er friplads nu.
Med hensyn til spil er det jo ikke nødvendigt at installere (alle)disse på c drevet. Mange nye spil idag er måske på op til 5 gb, og så forsvinder pladsen jo hurtigt. Og er du en der vil tage jævnlig backup (image) af dit c drev + Master boot record og first track , så har du ikke brug for unødig software til at tage pladsen.
Jeg har set at man på Steam kan ligge disse backup'er på eksternt medie så spil hurtigt bliver opdateret igen.
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2011 - 12:27 #7
et misbrug af dit spørgsmål hardwareguy15

løsningen til at gøre revo drive x2 mega hurtig er denne her

højre klik på computer-administrer-enhedshåndtering-diskdrev-højre klik på silimage scsi disk device-egenskaber-politikker-sætte hak i følgende

slå tømning af buffer for windows cachelagring fra på enheden

nu er den hurtig
overvejer at lægge en sten på den så den ikke letter

før
http://www.imgplace.com/viewimg29/227/36revodrive.jpg

efter ændring

http://www.imgplace.com/viewimg854/6573/88hastighed.jpg

m.v.h
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. september 2011 - 15:21 #8
Jeg bruger Steam til mine spil og der ligger som minimum 300GB spil på Steam som skal installeres. Så hvis mit C-Drev kun skal være på 30GB og mine 300GB spil skal installeres på C-Drevet kommer det til at blive et skævt regnestykke.

Man kan ikke klemme 300GB spil ind på et lille drev på 30GB. Så løsningen bliver selvfølgelig at Drev-C kun vil være forbeholdt Windows,opdateringer,sikkerhedssoftware,m.v.

Treatmenice's Windows fylder 28.9GB - jeg går ud fra at dette er inklusiv opdateringer m.v, ville det være klogt at lave Drev-C på 40 eller 50GB?

Og så ellers splitte det op i to og så lave et Drev-D til at installere spil osv. på? Eller det kan måske slet ikke betale sig at seperere det?

Det er iøvrigt en 1000GB HDD som jeg bruger. Jeg have en Corsair SSD på 160GB før, men jeg solgte den igen. Jeg kunne ikke mærke Windows og programmer loadede hurtigere, faktisk nærmere det stik modsatte. Så spildte penge imo.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. september 2011 - 15:42 #9
#8

Hvis du har mulighed for at have 2 harddiske i din pc så er det klart at anbefale!

Nu vidste jeg så ikke det med spillene på 300 GB, men ja de skal på det andet drev, men snakker vi stationær eller bærbar?...

Altså du kan jo vælge som du vil mht. kapacitet, det afhænger jo blot af hvad du smider på harddisken ;) Jo mere du vil smide på jo større skal den jo være, men det er så der man kan sige det er godt med en ekstra harddisk :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. september 2011 - 16:46 #10
Jeg har ikke mulighed for 2 harddiske, jeg har kun 1 harddisk i min stationær og den er på 1000GB.
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2011 - 17:24 #11
så skal dit kabinet da være meget lille
en sad i holder
+ jeg havde en harddisk liggende i bunden på noget metal afvisende plastic og det virkede glimrende
man skal bare ikke flytte rundt på den
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. september 2011 - 18:06 #12
Jeg ønsker ikke at montere flere harddiske end den jeg har i forevejen. Nogle der kan svare på spørgsmålene i #9?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2011 - 18:23 #13
Det kan altid betale sig at separere drevet, da du ved fuldstændig nedbrud på c drevet (virus) stadig kan passe på dine personlige data, som du lægger på et d drev.
Jeg kører selv med kun Windows + udvalgte programmer på min c drev.
Resten er flyttet til d. Jeg har også flyttet min dokumenter mappe til d drevet.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. september 2011 - 20:57 #14
Så vi splitter drevet op i 50GB (C) og 950GB (D).

C-drevet vil blive brugt til Windows + Antivirus + opdatering,osv.

D-drevet vil brugt til lagring af medier som spil,film og musik, er dette det bedste?
03. september 2011 - 22:28 #15
... bemærkning - som jeg ser nogle foreslår:
"Lægge STYRESYSTEMET på C:\... og program INSTALATIONER på D:\... så er det let at få dem på plads igen ved evt. 100% geninstalation af STYRESYSTEMET C:\ "
Man skal så ikke forvente at de tidligere instalerede programmer på D:\ så vil virke igen med det samme; de skal sansynligvis geninstaleres, da der skrives ting og sager i RegBasen og i Windows programfiler...
03. september 2011 - 22:30 #16
... i øvrigt bekræfte #14 ...
Du vil vel også bruge C: til andre PROGRAMMER (SPIL?) ?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2011 - 23:10 #17
#15 Jo hvis man jævnligt laver et image af c drevet med tilhørende regbase mm. skulle  det virke. Har gjort det meget før i tiden da jeg ekperimenterede med pc'en.
Og Image kender du en del til Karise, da du bøvlede med en pc for ikke så længe siden.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
03. september 2011 - 23:11 #18
#16 Hvad mener du med det?
03. september 2011 - 23:32 #19
Ref #18 - inden du ser dig om så har du (også) instaleret
* Office "Et eller andet"
* Billed/foto mishandlingsprogram
* Diverse lyd/musik afspiler programmer
* Andre tools ...
* ...
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2011 - 00:41 #20
#19 Da din dokumenter mappe er flyttet til D drevet er 50 Gb rigeligt, selvom du installerer de programmer Karise henviser til.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
04. september 2011 - 00:34 #21
Ok. Så hvor mange GB skal C-Drevet være på?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
04. september 2011 - 01:11 #22
Og hvis man beholder dokument mappen på C-drevet, er det så stadigvæk nok?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2011 - 01:24 #23
Kan/vil ikke anbefale Dokumenter mappen på C, på grund af data sikkerhed, så derfor nej herfra.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
04. september 2011 - 18:55 #24
Jeg har lagerenheder til at tage backup, så det er ikke et problem.
04. september 2011 - 19:06 #25
... det er altid god 'latin' at holde EGEN DATA helt adskilt fra STYRESYSTEMER/PROGRAMMER ...

Ligesom en BIL -> Motor og teknik (typisk) foran OG din ENGE BAGAGE bagi ...
Avatar billede Blueeyez Mester
04. september 2011 - 19:09 #26
#25 Helt enig, sådan gør jeg selv os!
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2011 - 19:42 #27
hopper af tråden her
Avatar billede Biotwix Nybegynder
05. september 2011 - 14:12 #28
16 GB(32-bit) og 20 GB (64-bit)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
05. september 2011 - 17:39 #29
#25 Hvordan ligger man dokumentmappen på D-Drevet, plejer den ikke at være lagt på C-Drevet som standard?
Avatar billede Biotwix Nybegynder
06. september 2011 - 09:39 #30
Takker for points :)