Avatar billede ej147 Nybegynder
25. august 2011 - 03:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp søges!

Kan en af jer hjælpe med følgende i access 2010:
Hvis jeg har 2 tabeller hvoraf den ene f.eks indeholder navn,adresse, alder o.s.v og den anden tabel indeholder lad os sige skolebaggrund eller militæruddannelse på de forskellige personer indtastet i tabel 1,hvordan får jeg så de korrekte data frem i en form?
Med de korrekte data mener jeg selvfølgelig de data fra tabel 1 der tilhører f.eks Peter Olsen og data i tabel 2 der er relateret til samme Peter Olsen.

m.v.h Erik
Avatar billede Ialocin Novice
25. august 2011 - 09:03 #1
Hej Erik

Jeg bruger godt nok Access 2003, men database principperne burde være de sammen.

Du skal ha´ knyttet dine to tabeller sammen via en relation.

Eksempel ...

Tabel 1: Persondata
- PersonID (unikt autonummer som indentificerer den enkelt post)
- Navn
- ....

Tabel 2: Baggrundsdata
- BaggrundID (unikt autonummer som indentificerer den enkelt post)
- PersonIDRef (unikt nummer, som hentes fra Tabel 1)
- Baggrund
- ...

I dit relationsvindue skal du knytte PersonID sammen med PersonIDRef i en en-til-mange relation (en person kan have flere baggrundsposter i tabellen med baggrundsdata)

Med andre ord skal hver tabel ha´ et unikt ID kaldet en primærnøgle.
De relaterede tabeller skal så ha´ en fremmednøgle, som er en primærnøgle fra en anden tabel ... Håber det gi´r lidt mening ??

Ellers er her en link, som evt. kan bruges.
http://office.microsoft.com/da-dk/access-help/tilfoje-indstille-aendre-eller-fjerne-den-primaere-nogle-HA010014099.aspx

Med  venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
25. august 2011 - 09:15 #3
Og dog - hvis du bare vil have personlige oplysninger i 1 tabel og uddannelser i en anden, så er det en 1-til-mange relation.
Den behøver du strengt taget ikke lave på tabeldesign, men du kan gøre det ved at oprette en hovedform der viser persondata og en underform der viser uddannelser. Når du så putter underformen på hovedformen, kan du vælge hvilket felt der binder de 2 sammen og så oprettes data korrekt.
Avatar billede ej147 Nybegynder
25. august 2011 - 11:14 #4
Tak til jer begge, men.... - jeg kan sagtens udføre det, I har foreslået beskrevet ovenfor, men jeg har desværre forklaret mig dårligt.
Beklager, prøver igen.

Jeg ønsker at bruge den Form, der har vandrette faner i 2 niveauer, så jeg på faneblad-1 har hans navn,adresse o.s.v., på faneblad-2 f.eks hans skolegang, faneblad-3 måske militærtjeneste.
Men alle oplysningerne skal selvfølgelig være på en og samme person i faneblad-1,faneblad-2 o.s.v, hvilket de ikke er nu.
Hvad går galt?

Relationen mellem mine tabeller er i orden, der bruger jeg et felt ved navn Personnr (unik nøgle)og dette felt går også igen i de andre tabeller, så tabellerne har en en-til-mange relation.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
25. august 2011 - 12:07 #5
Fremgangsmåden er den samme - oprette subforms til skole, militær m.m. og så oprette hovedform med faner og smide subforms der på. Det er ikke så vanskeligt når man lige har prøvet det.

Desværre har jeg ikke lige et eksempel ved hånden.
Avatar billede ej147 Nybegynder
25. august 2011 - 15:53 #6
Tak hugopedersen, jeg prøver :-)
Avatar billede ej147 Nybegynder
23. januar 2012 - 09:39 #7
Tusind tak for svaret
Avatar billede ej147 Nybegynder
23. januar 2012 - 09:40 #8
Tak til hugopedersen for svaret
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. januar 2012 - 10:28 #9
Jamen jeg har ikke svaret endnu

Men jeg kan godt gøre det :-)
Avatar billede ej147 Nybegynder
23. januar 2012 - 11:29 #10
hæ-hæ

Undskyld hugopedersen, men jeg prøvede bare at slippe for at denne tråd blev ved med at poppe op i min mail. Så jeg tænkte som så, det er sikkert fordi jeg mangler et-eller-andet. Så det blev til point.
Aner ikke hvordan pointsystemet virker...
Har du ikke fået nok point får du bare nogle flere :-)
mvh Erik Jensen
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. januar 2012 - 11:34 #11
Det er alt i orden :-)

Tak for point.