Avatar billede Twolsen Nybegynder
24. august 2011 - 11:42 Der er 5 kommentarer

Forwarding fra domæne til statisk IP via A eller CNAME records?

Hej,

Jeg har et domæne "mitdomæne.dk", hvor jeg gerne vil have nogen af subdomænerne til at pege på min egen private ip adresses, således at jeg kan tilgå noget services jeg har til at køre på servere derhjemme. Så sætter jeg naturligvis bare den relevante portforwarding op på min router derhjemme.

eksempel: remote.mitdomæne.dk -> skal pege på min egen offentlige ip eksempelvis: 100.100.100.100:5900.

Ovenstående skal så være remoteadgang (vnc protokol) til en af mine maskiner derhjemme. Jeg har webhotel hos meebox.net, og har kigget nærmere på mit kontrolpanel. Jeg har sat forwarding op for min email, "post.mitdomæne.dk" der blot peger på min google apps url. Dette fungerer fint, men jeg kan ikke finde ud af at gøre det med forwarding til en statisk ip og et portnummer.

Nogen der ved hvad jeg skal gøre, og skal det være A eller CNAME records?

På forhånd tak:)
Avatar billede jjam Juniormester
24. august 2011 - 11:47 #1
Du skal benytte A records.
Så vidt jeg ved så supotere DNS protmapning, dvs port 5900 styres i din router/firewall.
Avatar billede Twolsen Nybegynder
24. august 2011 - 12:07 #2
Ja, men mit problem er at jeg kan ikke få lov til at angive portnummer i min DNS zone editor hos meebox. Du kan se vedhæftede billede/link, den kræver en ipadresse og jeg får en fejl hvis jeg angiver portnummer.

http://www.dropbox.com/gallery/2854538/2Work/meeboxScreens?h=36614a

Er det mig der gør et eller andet forkert?
Avatar billede jjam Juniormester
24. august 2011 - 12:18 #3
Du kan (mig bekendt) ikke opgive portnumre ved DNS.
Du skal evt. oprette en helt nyt subdomæne e.g. mithjem.mitdomæne.dk dette kan pege på din private IP.
www.mitdomæne.dk og MX record skal stadig pege på webhotellet.
Avatar billede Twolsen Nybegynder
25. august 2011 - 16:55 #4
tak for hjælpen, vil du have point:)?

Jeg troede bare der var en måde at smide portnumre med, på den her måde er det jo mindre sikkert. I den forstand, at jeg gerne ville definere nogen arbitrære porte på ydersiden, og bruge standardporte på indersiden af mit netværk.
Avatar billede jjam Juniormester
25. august 2011 - 17:17 #5
Portene kan du styre via din router/firewall via port forwarding.