Avatar billede jepzen Nybegynder
23. august 2011 - 11:38 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Trådløs router, hvordan?

Jeg har 10 MB bredbånd via Fullrate. Hidtil har jeg ikke været trådløs. Nu har jeg så købt en trådløs router i en elektronikbutik. Den har jeg forbundet med mit modem. Stikket sidder i den indgang der hedder Wan på routeren, og i den indgang der hedder ethernet på modemet. Modemet er forbundet med telefonstikket. Således burde jeg vel kunne komme trådløst på nettet. Men det kan jeg ikke. Er der nogen der kan skære ud i pap, trin for trin hvad jeg skal gøre? InstallationsCD´en vil også have at jeg skal forbinde routeren med min PC, men det kan vel ikke være meningen, så er den trådløse fidus lige som forsvundet. Jeg har dog prøvet og det hjælper ikke.

Jeg bruger Windows XP på en Acer 3005WLMI
Avatar billede jepzen Nybegynder
23. august 2011 - 11:40 #1
Det er en Konig router wireless 11N  150M
Avatar billede foodear Praktikant
23. august 2011 - 11:42 #2
Du skal slå DHCP fra i din nye router og stikket skal ikke sidde i WAN porten menderimod i en af lanportene. Du kan sætte din nye router til din maskine med kabel og konfigure den først.

Håber det hjalp
Avatar billede jepzen Nybegynder
23. august 2011 - 14:33 #3
Men i instruktionerne står der at jeg skal forbinde mit modem til routeren via WAn porten, og routeren til computeren via lan....

Hvad er DHCP og hvordan slår jeg det fra?
Avatar billede jepzen Nybegynder
23. august 2011 - 14:46 #4
HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP:)

Nogen der kan forklare mig det på udførligt dansk?

;)
Avatar billede foodear Praktikant
23. august 2011 - 16:33 #5
Modemet fra fullrate er en router ! Derfor skal du koble det sammen son skrevet i #2
Avatar billede foodear Praktikant
23. august 2011 - 16:41 #6
Prøver lige at skære det ud ... Dit fullrate modem er en router, på dit fullrate modem er der indbygget DHCP som giver tilkoblet udstyr en ip adresse dynamisk, du skal derfor i din nye router slå DHCP fra så den nye får en adresse fra modemmet, den nye vil så ikke tildele adresser men kun formidle kontakten, derfor skal du koble det sammen som beskevet i #2, du skal koble din nye til din maskine og gå i opsætningen for din nye router og slå DHCP fra da det ikke er den nye der skal tildele adresser, men derimod modemmet fra fullrate. Det bliver lidt langhåret, men håber du forstår ?
Avatar billede foodear Praktikant
23. august 2011 - 16:45 #7
Og Wan porten på den nye router skal ikke bruges da den optræder som en switch (En switch tildeler ikke ip adresser, den får dem fra fullrate modem/router)
Avatar billede jepzen Nybegynder
23. august 2011 - 19:43 #8
Tak for hjælpen, men jeg ved stadig ikke hvor jeg går ind og slår det der DHCP fra:)

Går jeg ind i start og kontrolpanel eller?

Det mystiske er at jeg kan komme på nettet nu, men ikke lige med det samme, jeg skal ind og højreklikke på den trådløse forbindelse og vælge "reparer" før det virker, ellers skriver den nemlig at serveren ikke kan findes fordi DNS-opslaget mislykkedes(ren latin for mig;)

Den foreslår da at jeg ændrer mine DNS indstillinger.....

Skal jeg forresten vælge dynamisk eller statisk IP?
Avatar billede foodear Praktikant
23. august 2011 - 20:18 #9
DHCP slår du fra i routeren, på routerens "hjemmeside" der bør stå i din manual hvordan du får adgang, men typisk er adressen som du skal skrive i din browser :  http://192.168.0.1  med hensyn til dns så ordner det sig når du slår dhcp fra.
Avatar billede foodear Praktikant
23. august 2011 - 20:35 #10
Jeg går ud fra at det er sådan en du har: http://elektronik-lavpris.dk/files/sup12/MANUAL_CMP-WNROUT20_40_A4.PDF ?

i kapitel 7 står DHCP server, det er den du skal slå fra
Avatar billede jepzen Nybegynder
25. august 2011 - 16:10 #11
Mange tak for hjælpen.

Jeg er ikke hjemme før imorgen, så må jeg lige prøve det. Så skal jeg altså bare indtaste den der adresse og så er der et eller andet felt hvor jeg kan klikke slå DHCP fra eller sådan noget? Jeg kigger lige på det imorgen, når jeg er hjemme.

Jeg vidste slet ikke at der var en manual på nettet, der fulgte nemlig ikke nogen med routeren.

Da jeg kofigurerede routeren, valgte jeg: "Dynamic IP (Via DHCP)
If your connection mode is Dynamic IP, it means your IP address keeps changing every time you connect. You do not
need to enter the information like other modes. Click "Next" and "Save" to finish the setting."

Men skulle jeg have valgt:
"Static IP
In this screen, fill the network address information from your ISP in the IP Address, Subnet Mask, Gateway and Primary
DNS server fields and click "Next""

???

Eller er det lige meget?
Avatar billede jepzen Nybegynder
25. august 2011 - 16:12 #12
Læg gerne et svar så jeg kan give point:)
Avatar billede foodear Praktikant
25. august 2011 - 17:18 #13
Nej ikke static, slå nu DHCP fra som beskrevet i #10, så får din nye router ip adressen fra dit fullrate udstyr.

Og det var så et svar
Avatar billede jepzen Nybegynder
26. august 2011 - 11:53 #14
Oops! Google Chrome could not connect to 192.168.0.1

Er det så 192.168.1.1 istedet for?

De skriver fra fullrate at hvis min egen router har samme IP-adresse som Konig´s routeren, nemlig 192.168.1.1, så skal jeg ændre den til fx. 192.168.1.2.

De skriver også at jeg skal slå DHCP fra i min EGEN router????

Hmm.

What dælen do I do now???
Avatar billede foodear Praktikant
26. august 2011 - 14:07 #15
Sæt nu din nye router til din maskine med et kabel og gør som jeg har beskrevet. Din nye router skal konfigureres før du sætter den til dit fullrate udstyr #10
Avatar billede jepzen Nybegynder
26. august 2011 - 14:54 #16
Jeg har allerede konfigureret den. Nu har jeg så gjort det igen for en sikkerheds skyld. Ved ikke helt om jeg har udfyldt rigtigt. Ved Wireless security settings valgte jeg WPA(ikke WPA2). Ved det der MAC adress undlod jeg at clone eller restore. Ved broadband connection type valgte jeg dynamic IP. Ved alle de andre trykkede jeg bare next. Nu har jeg deaktiveret min LAN forbindelse og aktiveret den trådløse, og vist nok også slået DHCP fra. Så jeg tror det virker nu.

Da jeg skulle ind på Königs router IP skrev jeg bare "admin" og "admin" ved user og password. Kan jeg ændre dette password mon?

Tænker bare om min forbindelse er sikker nok....

Forvirrede hilsner herfra:)
Avatar billede jepzen Nybegynder
26. august 2011 - 14:56 #17
Nå, nu kan jeg sgu igen ikke komme ind på http://192.168.0.1, efter at jeg kører trådløst og har fjernet kablet mellem min nyr router og computeren:(
Avatar billede jepzen Nybegynder
26. august 2011 - 14:57 #18
Det kunne jeg ellers godt da jeg havde et kabel mellem König routeren og min computer...
Avatar billede foodear Praktikant
27. august 2011 - 08:09 #19
Du kan ikke tilgå routerconfig trådløst, det er en sikkerhedsløsning, ellers ville alle der kan se dit trådløse netværk jo kunne gå ind i din trådløses opsætning ...

Og jeg ville vælge WPA2 = mere sikker. og sætte et andet password end admin, brugeren "admin" kan du nok ikke ændre på, men som sagt sæt en anden kode end "admin". Glemmer du den kan du jo altid resette routeren.
Avatar billede jepzen Nybegynder
27. august 2011 - 16:19 #20
Tusind tak for svar og tålmodighed. jeg er blevet meget klogere på min router nu.

Der lukkes:)
Avatar billede foodear Praktikant
27. august 2011 - 16:38 #21
Selv tak :-)