Avatar billede ej147 Nybegynder
16. august 2011 - 01:50 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Postnummer og by

Er der en ekspert her, der kan hjælpe en amatør med følgende:
Jeg vil gerne kunne nøjes med at indtaste et postnummer i et felt, for så ganske automatisk at få bynavnet til at poppe op i feltet ved siden af...
Men hvordan søren gør jeg det?
Bruger Access 2010 - håber en kan hjælpe.
Avatar billede rookie44 Juniormester
16. august 2011 - 08:36 #1
Du laver en tabel med postnr og bynavn.
Når brugeren har indtastet postnr laver du en afterupdate, der finder bynavn og sætter det ind i feltet med bynavn.

Du kan også lave en Komboboks der viser postnr og bynavn, og kun viser bynavnet efter valgt postnr.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2011 - 08:37 #2
Forudsat eksistens af tabel: Postnummer(nr,bynavn) - brug en kombinationsboks til at vise/vælge bynavn

kontrolelementkilde(forslag)
postnr

rækkekilde
SELECT [Postnummer].[nr], [Postnummer].[bynavn] FROM Postnummer;

bundet kolonne

kolonnebredder: (forslag)
0;3cm
Avatar billede claes57 Ekspert
16. august 2011 - 09:17 #3
bemærk, at hvis du henter postnummertabel fra post.dk, så er der enkelte numre, der findes flere gange (dvs postnr er ikke unik)

Du kan bare importere hele listen, og få access til at fjerne dubletter - det drejer sig bare om at nogle gadenavne i kbh deler postnummer - men de ligger i samme by(område), så efter fjernelse af dubletter, så virker det alligevel korrekt.
Avatar billede ej147 Nybegynder
16. august 2011 - 10:45 #4
Tusind tak for jeres svar, men nu var det ikke grund, jeg skrev amatør :-)
Til brugerekspert:
Hvor indsætter jeg strengen, SELECT osv.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2011 - 10:50 #5
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2011 - 10:54 #6
I data fanebladet tilhørende kombinationsboksens egenskabsark. Dette tilgås når formularen er åbnet i design visning. Bemærk at postnr er navnet på et eksisterende felt (faktisk kontrolelement) på formularen.
Avatar billede ej147 Nybegynder
16. august 2011 - 11:50 #7
Nu har jeg siddet og "feddet rundt" med det her, men får hele tiden fejlmeddelelsen: #Navn?
Hvad går galt?
Tabellen hedder ganske rigtigt Postnummer og har 2 felter - Postnr,Bynavn. Datatypen for Postnr er Tal(primærnøgle) og for Bynavn Tekst.
Jeg indsætter SELECT-sætningen i kontrolelementkilde under Data på Egenskabsarket for Bynavn, men den bliver ved med at skære det meste af kommandoen af og fejler....?????
Har chekket stavefejl.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2011 - 19:55 #8
kontrolelementkilde er feltet hvor postnummeret fra formularens datakilde står.
Hvis f.eks. et adresseregister er lavet som en tabel: adresser(navn,adresse,postNr), vil den tilhørende formular have et kontrolelement der hedder postNr. Dette felt både styrer den kombinationsboks vi snakker om og kan bruges til at ændre postNr ved at vælge en by i kombinationsboksen.
Som der står i indlæg#2 er det rækkekilden som 'har en select' - tilgår postnummer tabellen.
Avatar billede ej147 Nybegynder
17. august 2011 - 11:23 #9
Tusind tak for hjælpen - jeg tager den derfra.
:-)
Avatar billede ej147 Nybegynder
31. august 2011 - 01:32 #10
Jeg aner altså ikke noget om, hvordan man tildeler point her, så jeg har sådan set bare accepteret det foreslåede - håber det er ok?
Under alle omstændigheder kom jeg videre med jeres hjælp - tak for det.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
08. marts 2016 - 14:51 #11
Jeg ved godt denne tråd er gammel  lukket, men håber alligevel at nogle vil bemærke min kommentar.

Claes57 #3, Jeg har forsøgt flere gange at få dubletter fra postnummer tabelen fjernet. Har du en guide til hvordan man får access til at fjerne dubletter??

Jeg må jo helt klart lave noget forkert, men kan ikke hitte ud af hvad. Og uden det kan jeg ikke rigtig få det til at indsætte bynavn ud fra postnummer eller omvendt, når forspørgsel ikke vil acceptere dubletter. det er til at blive rundtosset af *GH*
Avatar billede petersen7913 Forsker
09. marts 2016 - 10:09 #12
dsj31 - jeg faldt lige over denne tråd og dit spørgsmål om dubletter :)

Access har hjælp til dubletter: Faneblad Opret -> Guiden forespørgsel. Vælg Forespørgselsguide Find Dubletter (nr 3 i min liste)

Vælg den relevante tabel og følg guiden mht. felter.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
09. marts 2016 - 11:30 #13
Petersen7913,

Dette har jeg forsøgt og alligevel får man af vide at der er dubletter, eller at den ikke er unik. Jeg har sågar også prøvet at fjerne dubletter i Excel også, men det er det samme, jeg kan ikke få lov til at lave postnr til primær nøgle i den ene tabel.
Som sagt jeg gør sikkert et eller andet galt, men mangler simpelthen et eks. som jeg kan se med egne øjne hvordan er bygget op og derved finde fejlen.