Avatar billede pb1 Nybegynder
14. august 2011 - 13:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

verdens først program?

Hej exp,

Måske et dumt spørgsmål, men hvordan blev verdens først computer program/OS what ever skrevet?
Når man programmer skal man bruge et programmeringssprog og en IDE..

Hvordan blev det første stykke software så skrevet når da ikke var noget programmeringssprog? og hvordan udviklede man et programmerings sprog uden noget software??
Avatar billede vejmand Juniormester
14. august 2011 - 13:07 #1
He he, det er jo hønen og ægget om igen.  :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. august 2011 - 13:28 #2
Avatar billede pb1 Nybegynder
14. august 2011 - 16:14 #3
Okay Zuse byggede verdens først computer Z3 og skrev verdens første programeringssprog.
Men efter han har bygget en computer uden nogen software af nogen art, hvordan kan han så udvikle proframeringssproget.  Hvad brugte han til det? Hvordan gør man det
Avatar billede askalot Mester
14. august 2011 - 17:37 #4
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2011 - 19:31 #5
Det startede med mekaniske regnemaskiner.
- deres opbygningen kunne kaldes "programmering", og "sproget" var træ og messing.

Senere kom der bla. strikkemaskiner(!) med "programmer" i form af  hulkort som, stadig mekanisk, fik maskinen til at udføre de forskellige operationer, den kunne, i en særlig rækkefølge.

En CPU har et basalt sprog - en række primitive operationer den kan udføre - f.eks:
Hente en værdi fra memory. Lægge to tal sammen. Overføre resultatet til en lokal "bunke".
Ovenpå dette ligger så lag på lag af mere og mere sofistikerede interfaces ("sprog").

Man kan KAN faktisk stadig programmere en computer uden et egentligt programmeringssprog!
- "Man" gør det når det skal gå RIGTIGT hurtigt - altså programmet, ikke programmeringen : )

På min første (1982) skrev jeg et maskinkode-program der viste alle tipsrækker på skærmen!
- Kørte igennem på 1½ minut - samme program i Basic tog flere timer.
Avatar billede pb1 Nybegynder
18. august 2011 - 07:41 #6
dem er vil have point læg et svar
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2011 - 08:46 #7
s'gerne : )