Avatar billede jake87 Nybegynder
03. august 2011 - 09:46 Der er 6 kommentarer

Medion computer vil ikke starte

Hej alle.

Ud af ingenting gik min 1½ år gamle Medion-computer pludselig i sort denne morgen, mens jeg sad og surfede på nettet. Den begyndte at sige en mærkelig lyd, og jeg blev nødt til at slukke computeren ved at holde tænd/sluk-knappen inde. Herefter har jeg ikke kunnet få liv i dyret. Den starter med at gå over i den vanlige Medion skærm, hvor man kan trykke F2 for BÌOS, F11 to run Boot Menu og TAB to show post screen, men samtidig siger den denne mærkelig lyd. Derefter går den på sort skærm og siger: Reboot and select proper boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key....

Skal jeg sætte min windows cd i eller hvad? Måske prøve at reparere Windows? Jeg har aldrig oplevet sådan noget før, men jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe.

Venlig hilsen
Jakob
Avatar billede Andyboy Nybegynder
03. august 2011 - 09:56 #1
Det er højst sandsynlig din harddisk, der er færdig. Har du vigtig data på?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. august 2011 - 09:57 #2
det virker som om harddisken er stået af.
Hvis du kan, så åben maskinen og tag strømkabel af harddisken - tænd, og se om lyden er væk. Hvis lyden er væk, så skal du nok have en ny harddisk, og installere på den, og derefter koble den gamle til og prøve at hente data ud.
Det vigtige er at lokalisere lyden, og ikke stresse maskinens hardware for meget før det er ordnet.
Avatar billede jake87 Nybegynder
03. august 2011 - 10:31 #3
Jeg har vigtige data på, ja, og glemte at sige, det er en bærbar, så jeg kan vist ikke rigtigt åbne den. Er der nogen som helst mulighed for at redde data, hvis ikke jeg kan få det til at virke?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2011 - 16:30 #4
hvis hardisken ikke kan spinne er den død

af og til bliver boot sekvensen på harddisken ødelagt

hent og lav en dvd med hirens
boot op på den
det er måske din lucky day som man siger

http://www.hiren.info/pages/bootcd

hent den her

ca midt i

http://www.hirensbootcd.org/download/

prøv først om den via boot menuen der fremkommer kan starte harddisken op

m.v.h
Avatar billede Andyboy Nybegynder
05. august 2011 - 12:29 #5
Du kan formentlig redde noget af dataen - afhængig af om harddisken er helt død eller om den kun har smidt partitionen / har sektor fejl.
Avatar billede sergei_ Juniormester
05. august 2011 - 13:52 #6
Hvis den kun er 1½ år er den fuldt dækket af garantien. Jeg tror endda der er hele 3 års garanti på dem, så bare kontakt dem. Ang. data har du vel backup, så ingen ko på isen.